Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

historie eksamen som privatist


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg skal snart opp i historie muntlig, som privatist

 

er det noen her som kan si hva jeg kan forvente meg? vil jeg f.eks kunne få utlevert ett forberedelsesark med overskrift fra ett av kapittlene i boka(som eksamen vil omhandle), eller kan jeg forvente meg noe helt annet?

 

eller kan jeg forvente å få ett ark hvor det står påskrevet flere av de overskriftene man finner på ca hver side i historieboka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Beklager at jeg ikke kan svare deg på dette spørsmålet, men har noen andre ting som du kanskje kan svare på?

 

1: skal ta opp historie selv, er det vanskelig? Tar du nyere eller eldre? Jeg skal ta begge.

 

2: Er det mulig å ta det skriftelig? Eller hvem er det som bestemmer det?

 

3: Hvordan er eksamensoppgaven skriftlig?

Lenke til kommentar

Historie er et fag som kan være vanskelig med tanke på å huske så fryktelig mye og mange detaljer, men det kommer jo helt an på hvordan du jobber med faget i løpet av året og i forkant av eksamen. Jeg klarer meg med å lese et pensum på 1-2 dager og score høyt på prøvene, men det varier såklart fra person til person.

 

Jeg vil ikke si sikkert (går vk1), men vil tro at nyere historie (verden og norge etter 1850) er noe lettere enn eldre historie, fordi man kan relatere seg til årstallene og det meste av stoffet kjenner du antakeligvis til da man lærer mye av det på ungdomsskolen og ulike hendelser i pensuet blir gjentatt tatt opp i media o.l. Eldre historie er snakk om norge og verden før 1850, så det er klart at omfanget av pensum kan bli litt tungt og en del av stoffet kan være nytt for noen.

 

Historie er et muntlig fag, så eksamen vil nok kun foregå på muntlig vis. Har hvertfall aldri hørt at det går an å ta faget skriftlig, og har aldri sett noe skriftlig eksamenshefte i eldre/nyere historie. Forberedelsark tror jeg du får både som elev og privatist, men for å være på den sikre side, lønner det seg nok å ta kontakt med lærer/privatistkontoret/rådgiver for å få mer informasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...