Gå til innhold

Eg vil bli lovlydig! (men kva innebærer det?)

Zalofigth

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har sletta min ulovlige kopi av Office, og installert OpenOffice. Andre program som "tilfeldigvis" ligg på PC'en min skal gjennomgåast for å finne ut om eg har lisens til dei (blir eit omfattande arbeid).

Dersom eg har oppfatta det riktig: Ein lisens inneber at eg kan installere det på ein maskin? Dersom eg vil ha det installert på to, må eg enten

A) Kjøpe to lisensar, eller

B) Avinstallere det på maskin #1, for så å installere det på maskin #2.

All musikk som eg ikkje eig (men har etter pr. defenisjon stjåle) må kjøpast eller slettast, men eg sit då igjen med eit spørsmål: dersom eg har kjøpt ein CD, kan eg legge den innpå min PC, kjærasten min sin Mac, hennar iPod og mine to søte små iPodar?

Kan eg legge innpå musikk som pappa har kjøpt (altså hans cd'ar)? Kan eg høyre på alle kopiane av musikken samstundes, eller berre ein om gongen?

Fins det nokre gode nettsider som forklarer dette?

-Takk for all god hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange maskiner hver lisens kan brukes på, omfattes i eulaen, og vil variere fra produkt til produkt.

Hvis du vil være helt lovlydig, kan kun du bruke musikken du har kjøpt, dvs. kun din egen ipod, ingen andre sin musikk, men du kan fritt kopiere fra CD-platene dine til harddisken, siden det er musikken du betaler for, ikke mediet.

Skrevet

I forhold til musikk er dette ikke korrekt. Du har fortsatt lov å kopiere en plate fra en kamerat eller mor og far og spille den av på hvilket utstyr du vil, så lenge den ikke inneholder kopibeskyttelse.

Har du kjøpt en CD (eller musikkfiler fra nettet) kan du fritt bryte kopibeskyttelsen og spille den av på utstyr du selv har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...