Gå til innhold

Bør jeg lese av strømmåleren så ofte som mulig?


lefodnes

Anbefalte innlegg

Jeg har lest om at spotpris på strøm følger grossistprisen, og at den varierer fra time til time. Derfor lurer jeg på om det er en fordel å lese av strømmen sin så ofte som mulig?

 

Konkret tilfelle: Vi vurderer spotpris på hytta. Vi er der bare i helgene. Vil det da lønne seg å lese av strømmåleren og sende inn på SMS når vi kommer dit på fredag, og deretter lese av igjen på søndag når vi reiser? Tanken min er at strømmen kanskje er billigere i helgene enn i uka.

 

Dette blir sikkert flisespikkeri, men det hadde jo vært interessant å vite.

 

Har også tidligere lest om framtidstanker om å ha ovner som skrur seg på bare når strømprisen er lav. Kanskje det går an å finne ut hva strømprisen er akkurat nå på en webside? Finnes det?

 

- Lars E

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Side for å finne ut av prisen på strøm: Nordpool.no

 

Det vil ikke gi deg noe særlig gevinst i forhold til ukedag <-> helgedag, men det kan jo være greit å faktisk betale for det du faktisk bruker.

Man får et riktigere bilde av sitt eget forbruk, og det er lettere å se hvor man skal stramme inn, når man leser av ofte.

 

Over 30% leser ikke av, og det er ganske farlig (i form av store strømregninger til slutt), men så lenge du leser av minst annen hver gang så er man jo dekket.

Endret av Lomz
Lenke til kommentar

Takk for linken. Jeg fant prisen på http://www.nordpoolspot.com/reports/systemprice

Det er jo faktisk litt forskjell på prisen fra time til time. I går utgjorde det 23 øre/kWh fra klokka 6 om morgenen til 12 på dagen. Variasjonene er ikke så store de andre dagene.

 

Det jeg lurer på fortsatt, er om avlesningene til e-verkene også tar hensyn til klokkeslettet avlesningen foregår, slik at dette kan utgjøre noe. Det blir helt sikkert noen kroner spart for folk som bruker mye strøm (i hvert fall for industrien).

Lenke til kommentar

Man betaler vanligvis snittprisen for en måned, så om man vil ha riktig pris er det best å lese av ved månedsskiftet. Hvis ikke du leser av gjøres det en vektet beregning for hvor mye de tror du har brukt pr måned, med lite om sommeren og mye om vinteren. Hvis du bruker ingenting om sommeren og alt om vinteren lønner det seg å bare lese av en gang i året, for da får du noe fordelt på sommeren også, når strømmen er billigst.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leste av strømmåleren i går, da hadde jeg ikke gjort det siden januar. Jeg regner med at det ryker varmt fra regninga, når den ligger i postkassa.

 

3mnd regningene mine har ligget på ca 1500kr ink nettleie. Leiligheten er på 30kvm, og varmtvann ink. i leien (noe som gjør at jeg dusje så leeenge jeg vil... ).

 

Fremover skal jeg lese av med jevne mellomrom, men ikke sånn overdrevent.

Lenke til kommentar
Over 30% leser ikke av, og det er ganske farlig (i form av store strømregninger til slutt), men så lenge du leser av minst annen hver gang så er man jo dekket.

7166737[/snapback]

Det blir jo uansett beregnet et forbruk på noe over det man har forventet ut fra tidligere forbruk. En gang jeg glemte å lese av, så var forbruket latterlig lavt neste gang, fordi det var tatt så kraftig i forrige gang. Fikk til og med spørsmål fra nettsiden når jeg la inn, om jeg var sikker på at avlesningen var riktig, for forbruket var så lavt :) Så det beregnes nok mer enn forventet forbruk når man glemmer å lese av. Man blir derfor litt "straffet", men det får man igjen når man leser av neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...