Gå til innhold

Hvordan kjøle av Intel C2D E6400


Priest32

Anbefalte innlegg

Jeg har nå valgt ut stort sett hele systemet jeg skal ha..

Kabinett og kjøling skal handles hos Microplex.. Noen som vet hvordan leveringen er derfra ?

 

Kabinett . Aerocool Extremeengine T3

PSU MIST 500W modulær

 

 

Tenkte derfor at det ville vær en ide å sørge for litt roligere kjøling..

Har dere noen anbefalinger til CPU kjøler ?

Har hørt mye bra om Zalman.. Ellers dukker disse opp på 775 sokkeloversikt

Kjølere S775 Microplex

 

Jeg nevner kabinett og power, slik at man VET om det er plass..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har for mye erfaring fra forskjellige kjølere, kan jeg med hånden på hjerte si at Thermaltake Big Typhoon er en meget god kjøler.

 

Jeg har det ganske tett inni kabinettet mitt, men likevel holder denne kjøleren min E6600 på rundt 35 grader, og er i tillegg meget støysvak. Den tar dog noe plass, for Thermaltake mener "Big"-delen av navnet, og det er litt styr og montere den. Men det følger med en meget god monteringsanvisning.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Når du velger det kabinettet der, virker det ikke som du er særlig opptatt av å ha det stille da ;)

 

En 25cm vifte bråker bra...

7180787[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis! En stor vifte flytter mye luft på lav hastighet, og kan derfor brukes på svært lav hastighet for å gi nok kjøling. Et oppsett med små vifter som skal flytte samme mengde luft vil nok bråke betydelig mer.

 

I mine PC-er hjemme er det faktisk en 4cm vifte på brikkesett som bråker desidert mest.

Lenke til kommentar

Klar over det prinsippet, Bolson. Men husk at det som lager støy er vifteblader som bryter stillestående luft. Når viftebladene blir større, brytes mer luft og dermed bråker det mer.

 

Prøv selv med en stor kvist/gren, "slå" den gjennom luften og sammenlign senere med en som er halvparten så stor.

 

Jeg har også hørt hvordan et APlus XClio2-kabinett støyer - det er sikkert veldig effektivt, men for bråkete for meg.

Lenke til kommentar
Klar over det prinsippet, Bolson. Men husk at det som lager støy er vifteblader som bryter stillestående luft. Når viftebladene blir større, brytes mer luft og dermed bråker det mer.

 

Prøv selv med en stor kvist/gren, "slå" den gjennom luften og sammenlign senere med en som er halvparten så stor.

 

Jeg har også hørt hvordan et APlus XClio2-kabinett støyer - det er sikkert veldig effektivt, men for bråkete for meg.

7180994[/snapback]

 

Tror nok det er andre faktorer her. En 25CM vifte vil bråke mye mindre enn en 4cm vifte som skal flytte like mye luft.

Viften bladene er jo også formet for og gi minst mulig luftmotsand slik at de kan "kutte" lufte best mulig.

 

Se bare på denne 250mm viften og denne 92mm viften.

 

Ved laveste turtall (650 rpm) flytter 250mm viften 102m³/time og støyer 19Db(A). 92mm viften flytter like mye luft, men da ved 3250rpm og da støyer den hele 39Db(A)

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar
Uten at jeg har for mye erfaring fra forskjellige kjølere, kan jeg med hånden på hjerte si at Thermaltake Big Typhoon er en meget god kjøler.

 

Jeg har det ganske tett inni kabinettet mitt, men likevel holder denne kjøleren min E6600 på rundt 35 grader, og er i tillegg meget støysvak. Den tar dog noe plass, for Thermaltake mener "Big"-delen av navnet, og det er litt styr og montere den. Men det følger med en meget god monteringsanvisning.

 

Lykke til.  :)

7164464[/snapback]

 

Alle sier jo at den er så stor, andre sier du rett og slett burde kappe hull på siden av kabinettet for å få full nytte av den. Gidder du å måle den for meg? Altså med prosessorn og den oppå, hvor "høy" er den målt fra HK og utover....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...