Gå til innhold

Maskinen låser seg tilfeldig etter cpu skifte


MosRew

Anbefalte innlegg

Heisann gutter og jenter. Maskinvaren kan dere se i profilen min.

Jeg hadde en AMD 939 "Venice" 3500+ før. Har bytta til en AMD 939 4600+ X2 "Manchester" prosessor.

 

Litt info:

Pcen kan ha en tendens til å låse seg i windows også i spill. Dette skjedde da jeg skifta cpu. Som sagt så har jeg også klokka prosessoren litt, samt ram. Har klokka prosessoren 300mhz, og rammen 25mhz, i fra 200 til 225. Har kjørt prime95 i over 2 timer med suksess. Pcen virker også stabil. Har også overklokka skjermkortet, I stock 1ghz/400mhz@1,16/480 på gpu/memory. Har ikke artifacts da. så alt virker stabilt.

Har heller ikke valgt affinitet på noen av programmene, har også lagt inn de programmene som man skal legge inn til dualcore.. (optimizer og det andre).

Det er ikke et varme problem. Cpu: 43 grader i idle. North brige med zalman passive kjøler: 37 grader. Gpu: 37-38 grader.

Har også lagt inn nyeste bios til hk: 1016 tror jeg det var.

 

Info om volt/mhz i følge AIbooster:

cpu/vcore: 1,4000v

memory: 2,70v

multiplier 12x

external frequency: 225.00mhz

fsb: 900.00

 

Det som er probleme er at pcen låser seg helt, f.eks. i NFSMW.. etter en stund med spilling. Da er det kunn restart som hjelper. Den har også låst seg i windows, i tillegg har den også låst seg èn gang i 3dmark06. Jeg har fått 2 bluescreens til sammen med flere dagers mellomrom.

 

Så spørsmålet er hva er problemet?

Jeg må også få si at den låste seg og før jeg overklokka. Så klokkinga tror jeg ikke er problemet.

 

 

Har snakka med en kompis....han sa noe om at det kunne være en irq konflikt. Er ikke helt sikker på hva han mener med det. Men går det an og fikse det?

 

PS. har lagt ved et bilde cpu-z så dere kan se.

 

på forhånd takk.

Mvh Benjamin.

post-96644-1161940337_thumb.jpg

Endret av REWZTAH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått 2 bluescreens til sammen med flere dagers mellomrom.

7161247[/snapback]

Hvilken feilkode for du i Bluescreen? Søk med denne hos Microsft eller på Google og se hvilke mulige årsaker det vises til.

7161390[/snapback]

Ja. Jeg har da ikke skrevet opp blåskjerm feilmeldingen. Er det da så at jeg må få blåskjerm på nytt for å se feilmeldingen eller lagres den i windows?

Lenke til kommentar

Mere info er påkrevd.

 

Hovedkort? Asus?

 

Hvordan minne er det du bruker?

 

Du har forresten effektivt klokka minnet 50MHz, da 225*2=450.

 

Idle-temperaturer er heller ikke så interessant. Det er load-temperaturer som gjelder.

 

Og som en tidligere poster nevnte - 2 timer er ikke nok for P95.. vil si at 10t er minimum - og det er viktig at testingen foretas under normale driftsforhold - f.ex. romtemp 22c. Om du klarer å få pc'en til å gå natta igjennom med vinduet åpent, så er det slettes ikke sikkert at den er stabil, da den har hatt kaldere innluft i hele den perioden.

Lenke til kommentar
Mere info er påkrevd.

 

Hovedkort? Asus?

 

Hvordan minne er det du bruker?

 

Du har forresten effektivt klokka minnet 50MHz, da 225*2=450.

 

Idle-temperaturer er heller ikke så interessant. Det er load-temperaturer som gjelder.

 

Og som en tidligere poster nevnte - 2 timer er ikke nok for P95.. vil si at 10t er minimum - og det er viktig at testingen foretas under normale driftsforhold - f.ex. romtemp 22c. Om du klarer å få pc'en til å gå natta igjennom med vinduet åpent, så er det slettes ikke sikkert at den er stabil, da den har hatt kaldere innluft i hele den perioden.

7161580[/snapback]

Hvis du ser i profilen min så ser du maskinvare. Under load av cpuen ved bruka av prime 95...var cpu-tempen på 50-51 grader. Å nei, prime testen ble kjørt med rom tempratur på rundt 20 grader.

Lenke til kommentar
Jeg har fått 2 bluescreens til sammen med flere dagers mellomrom.

7161247[/snapback]

Hvilken feilkode for du i Bluescreen? Søk med denne hos Microsft eller på Google og se hvilke mulige årsaker det vises til.

7161390[/snapback]

Ja. Jeg har da ikke skrevet opp blåskjerm feilmeldingen. Er det da så at jeg må få blåskjerm på nytt for å se feilmeldingen eller lagres den i windows?

7161407[/snapback]

Når blåskjermen kommer klarer ikke Windows å kjøre. Det betyr at den heller ikke får logget noe eller savet noe.

Lenke til kommentar
Hvis du ser i profilen min så ser du maskinvare.  Under load av cpuen ved bruka av prime 95...var cpu-tempen på 50-51 grader.  Å nei, prime testen ble kjørt med rom tempratur på rundt 20 grader.

7161614[/snapback]

 

Du med romtemp. på 20 grader... sikkert ;) Er vel nærmere frysepunktet på din hybel :!:

Lenke til kommentar
Hypertransport skal ikke overstige 1GHz. Det kan nemlig føre til ustabil maskin...

7161577[/snapback]

*What he said*

 

Du kjører HT-link på (5x225,4=) 1127,2.

 

Dette gjør maskiner ofte ustabile.

 

PS: Et bytte til en nyere CPU (utgitt etter hovedkortet) trenger ofte en BIOS-flash.

7161761[/snapback]

har jo nyeste bios oppdatering. men det er en god stund siden jeg la den inn.

Hvordan kan jeg få ned ht-link uten å klokke ned pcen? går det ann?

Lenke til kommentar

1016 er siste bios til hans hk.

 

Kjører du minnet på 1t eller 2t? Du kan prøve å sette den ned fra 1t til 2t siden du overklokker.

Prøv også å øke volten til cpu til 1,50 (kan kreve heftigere kjøler enn boxed kjøleren).

Hvis du oppdaterte biosen fra versjon 1012 eller senere må du ha chipsetdriver V6.65.

Prøv å kjøre memtest86 én dag for å se om rammen er stabil. Hvis den ikke er stabil kan du prøve å klokke ned minnet eller øke volten til 2,8V.

Sett fsb til 1000MHz og HT-multiplier til 4 så vil du kjøre riktig (tror jeg)

Lenke til kommentar
1016 er siste bios til hans hk.

 

Kjører du minnet på 1t eller 2t? Du kan prøve å sette den ned fra 1t til 2t siden du overklokker.

Prøv også å øke volten til cpu til 1,50 (kan kreve heftigere kjøler enn boxed kjøleren).

Hvis du oppdaterte biosen fra versjon 1012 eller senere må du ha chipsetdriver  V6.65.

Prøv å kjøre memtest86 én dag for å se om rammen er stabil. Hvis den ikke er stabil kan du prøve å klokke ned minnet eller øke volten til 2,8V.

Sett fsb til 1000MHz og HT-multiplier til 4 så vil du kjøre riktig (tror jeg)

7161879[/snapback]

syns jeg kan huske at den var på t2, men hvis jeg setter ht link på 4x...så blir jo pcen en del tregere. gjør den ikke?

Lenke til kommentar
1016 er siste bios til hans hk.

 

Kjører du minnet på 1t eller 2t? Du kan prøve å sette den ned fra 1t til 2t siden du overklokker.

Prøv også å øke volten til cpu til 1,50 (kan kreve heftigere kjøler enn boxed kjøleren).

Hvis du oppdaterte biosen fra versjon 1012 eller senere må du ha chipsetdriver  V6.65.

Prøv å kjøre memtest86 én dag for å se om rammen er stabil. Hvis den ikke er stabil kan du prøve å klokke ned minnet eller øke volten til 2,8V.

Sett fsb til 1000MHz og HT-multiplier til 4 så vil du kjøre riktig (tror jeg)

7161879[/snapback]

syns jeg kan huske at den var på t2, men hvis jeg setter ht link på 4x...så blir jo pcen en del tregere. gjør den ikke?

7161909[/snapback]

HyperTransport har rimelig lite å si for generell ytelse. Du må nok ganske langt ned før det merkes. Den tåler også ganske dårlig overklokking så det er anbefalt å alltid holde den på eller under standardhastighet.

Lenke til kommentar
1016 er siste bios til hans hk.

 

Kjører du minnet på 1t eller 2t? Du kan prøve å sette den ned fra 1t til 2t siden du overklokker.

Prøv også å øke volten til cpu til 1,50 (kan kreve heftigere kjøler enn boxed kjøleren).

Hvis du oppdaterte biosen fra versjon 1012 eller senere må du ha chipsetdriver  V6.65.

Prøv å kjøre memtest86 én dag for å se om rammen er stabil. Hvis den ikke er stabil kan du prøve å klokke ned minnet eller øke volten til 2,8V.

Sett fsb til 1000MHz og HT-multiplier til 4 så vil du kjøre riktig (tror jeg)

7161879[/snapback]

syns jeg kan huske at den var på t2, men hvis jeg setter ht link på 4x...så blir jo pcen en del tregere. gjør den ikke?

7161909[/snapback]

HyperTransport har rimelig lite å si for generell ytelse. Du må nok ganske langt ned før det merkes. Den tåler også ganske dårlig overklokking så det er anbefalt å alltid holde den på eller under standardhastighet.

7161941[/snapback]

kk. Laster ned nå den chipset drivern. Sykt hvor tregt det går å laste fra asus.com. etter jeg har lagt den inn, så skal jeg teste så sette ht-link på 4x.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...