Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finnes det WLAN-router, hvor WLAN kan slås av/på?


Anbefalte innlegg

Jeg har skaffet meg bærbar med innebygd WLAN. På selve maskina er det en knapp hvor jeg kan slå av/på WLAN, regner med det er pga batterisparing. Når jeg sitter hjemme ved pulten og har kort avstand mellom router og bærbar så er det jo ikke noe poeng i å bruke det trådløse nettet. Finnes det da routere som lar deg slå av selve WLAN-delen, mens resten av routeren har strøm? Man MÅ jo ikke sitte med en aktiv radiosender like ved om behovet ikke er der. Å nappe ut strømledningen til routeren er ikke aktuelt, siden jeg skal kunne koble opp både stasjonær og bærbar med ledning samtidig, og ADSL-modemet mitt har kun en utgang.

 

Et alternativ er selvsagt å skaffe en vanlig router + en WLAN-enhet uten utganger for nettverkskabel. Da kan jeg fysisk koble strømmen fra WLAN-enheten når den ikke er i bruk, men dette blir en kvasi-løsning siden det blir en ekstra enhet.

 

 

Om dette inlegget passer bedre i "Hjelp til kjøp/salg" så ber jeg om at en moderator flytter det dit.

Endret av GranTurismo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, la meg omformulere det litt:

Finnes det WLAN-router som ved hjelp av en fysisk bryter lar deg deaktivere WLAN?

 

Litt pes å f.eks. måtte fyre opp stasjonær PC, gå inn på innstillingene til routeren, aktivere WLAN om man skal bruke bærbar på nett et øyeblikk eller to i sofakroken.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner selvsagt at man ikke sparer batteristrøm på den bærbare med å deaktivere det på roteren! :hrm: Dette har den bærbare egen bryter til. Det er heller ikke for å spare noen få kroner i året på strømregninga som en på et annet forum lurte på om var årsaken.

 

Grunnen til hvorfor jeg spør er vel mindre viktig her, jeg lurer på om det finnes? Men jeg regner med spørsmålene om årsak kommer til å fortsette inntil det er besvart likevel... Jo færre radiosignal jo bedre. Har jeg ikke behov for WLAN så trenger det heller ikke å stå en aktiv radiosender inne i hjemmet mitt. Selv om det ikke er bevist at mobiltlf, WLAN og lignende er skadelig så er det ikke motbevist heller, og da ønsker jeg muligheten til å deaktivere det når behovet ikke er der. Men samtidig blir det litt tungvint å måtte gjøre dette via innstillingspanelet på routeren, altså via en annen PC.

Lenke til kommentar

Du trenger vel egentlig en router med strømbryter påkpå..

Siden du ikke gidder å fyre opp den stationære så regner jeg med at du ikke trenger å ha routeren på hele tiden heller..

 

Men har ikke sett det du leter etter nei..

Endret av taz
Lenke til kommentar

jeg tror det eneste som vil funke som du ønsker er et separat trådløst aksesspunkt, som du kobler til ruteren med en CAT5. da kan du deaktivere W-LAN i ruteren permanent, og bare bruke aksesspunktet til det i stedet. når du ikke trenger W-LAN kan du bare nappe ut strømmen til aksesspunktet, evt sette den på en kontakt med strømbryter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...