Gå til innhold

Diverse spørsmål om selvbygget maskin


Anbefalte innlegg

Igår oppgraderte jeg min maskin med et nytt fint Cooler Master Wave Master Kabinett, og kjøpte en egen 5.25" Harddisk kjøler, merke Silverstone FP53 for å holde Raptor X disken i live.

 

Etter mange timer med skruing og mekking fikk jeg alt på plass, og maskinen ser ut til å fungere. Men, jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

 

1: Den bråker noe enormt. Det jeg lurer på, må jeg ha de to frontviftene igang for å kjøle ned vanlige ATA100 disker? Har ikke hatt det før og de har fungert fint i mange år nå. Lurer på om jeg bare kan kople ut strømmen til de to frontviftene for å redusere støyen noe.

 

2: Merker en vibrasjon, nesten som en strømgjennomgang når jeg tar i kabinettet, særlig rundt strømknappen. Kan dette komme av hvis strømkontakten i veggen jeg er koplet til ikke er jordet? Flyttet den omkring litt igår i forskjellige kontakter da jeg bygget den(stue, kjøkken).

 

3: Kabinettet er topp, men det jeg er littegrann bekymret for, er at det virker som hovedkortet kommer borti selve aluminiumsdelen. Veldig, veldig vanskelig å forklare dette rett, men om noen har vært borti kabinettet så kan dere tenke dere at man kan skyve ut og inn hovedkortplaten. Når hovedkortet er inne, så virker det som det kan komme borti "skinnene". Det er skrudd fast godt på platen, og kan ikke settes noen annen måte. Jeg frykter at kanskje hovedkortet kan komme borti den delen og kanskje lede til at det er der strømmen kommer fra? (Iogmed at jeg ikke hadde samme vibrasjon som i punkt 2 med mitt gamle kabinett)

 

4: Fortsatt rare problemer med WD Raptor X disken. Etter reinstallasjon av Windows på den disken, kommer maskinen bare opp med "Invalid system disk, replace the disk...". Om jeg installerer Windows på en av de gamle IDE diskene og gir IDE disken høyere boot prioritet enn Raptoren, så kan jeg starte Windows som normal, og med Dual Boot system kan jeg faktisk starte opp Windows som ligger på Raptoren ved å velge det når jeg kommer til Boot.Ini oppstartsmenyen, hvorpå Raptoren jobber som normalt. Mulig jeg må kjøre noen form for Fdisk /MBR og sånne saker, men da jeg kun hadde en bootbar XP cd så hadde jeg ikke så mye muligheter.

 

Det var vel det tror jeg. Håper jeg ikke har forklart meg helt forferdelig.

Endret av Lsnake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, det er lenge siden jeg har vært noe særlig inne i data sakene nå, men jeg har selv hatt en Raptor, 10 ooorpm, og den var som en vill katt når det gjaldt støy.

 

Jeg selv har heng opp disken min i CD brønnen i kabinettet, i strikker tvers over, som betyr + vibrasjon, som antagelig du har i kabinettet ditt.

 

Resten vet jeg ikke noe om dessvere

Lenke til kommentar

Støyen fra Raptoren har nesten forsvunnet faktisk pågrunn av Silverstone kjøleren(Man monterer disken inne i en 5.25" boks, oppå vibrasjonsdempere), så det er kun viftestøyen som plager meg da den er drastisk høyere enn tidligere. Siden både CPU, PSU og GPU vifta mi har vært veldig stille før jeg byttet kabinett vil jeg tenke meg at det er noen av kabinettviftene som bråker. Det skal jeg selvsagt teste i kveld.

Lenke til kommentar

Testet å ta bort kabinettviftene, men det virket ikke som det gjorde noen forskjell. Tror jeg bare skal investere i noen matter så blir nok støyen bra.

 

Er noe bekymret for om hovedkortet kommer borti aluminiummen, virker litt skummelt. Vet ikke om det er normalt på det kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...