Gå til innhold

Bør jeg bygge pc selv? Eller kjøpe ferdig?


Anbefalte innlegg

Spørsmålet går først i retning av om det blir noe besparelser på å bygge selv, fremfor å kjøpe et ferdig oppsatt system.

 

Ser av diverse ferdig-oppsett hos nettbutikkene at man alltid må endre litt på oppsettet får å få det slik man vil.

 

Jeg har spurt og gravd litt i flere kategorier her, for å prøve å finne BRA løsning.

Men, ved flere alternativer så blir forvirringen større.

 

Jeg har bygget de siste 3-4 pc'ene mine selv, og kjenner til det viktigste vedrørende kompabilitet.. Ellers står det jo en del på hjemmesidene til leverandørene..

 

Det jeg er på jakt etter er:

Intel C2D cpu, 2048GB RAM, 300GB+ HDD, DVD, 19-20" skjerm, et stille kabinett, skal ha Zalman på CPU og GPU helst, 7950GT 512 GPU, Natural keyboard(MS), Windows XP Home/Pro.... Høyttalere kan jeg få kjøpt av en kompis sannsynligvis.

 

Denne skal brukes til SPILL. (Som Fear, BF2, BF2142, NFS series, Silent Hill, HL2, osv, dvs FPS og LANPLAY) Samt sjekke mail iblant da..

Jeg skal ha pc'n i min. 2år..

 

Har sett på Komplett Gamer i25 basis Gamer i25 Med følgende endringer:

Ned til E6300 CPU, opp til 7950GT 512 GPU, Opp til 2048MB Corsair 6400 TwinX, Hitachi 400GB HDD, Microsoft natural tast, MX518 mus, Uten høttalere, XP Home istedenfor MDC og Samsung 940BF skjerm.

Da havner prisen på 16.500,- ca..

 

Tilsvarende tilbud hos Netshop ligger ca 500 lavere i pris..

 

Eller vil det lønne seg å bygge dette selv ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet går først i retning av om det blir noe besparelser på å bygge selv, fremfor å kjøpe et ferdig oppsatt system.

 

Ser av diverse ferdig-oppsett hos nettbutikkene at man alltid må endre litt på oppsettet får å få det slik man vil.

 

Jeg har spurt og gravd litt i flere kategorier her, for å prøve å finne BRA løsning.

Men, ved flere alternativer så blir forvirringen større.

 

Jeg har bygget de siste 3-4 pc'ene mine selv, og kjenner til det viktigste vedrørende kompabilitet.. Ellers står det jo en del på hjemmesidene til leverandørene..

 

Det jeg er på jakt etter er:

Intel C2D cpu, 2048GB RAM, 300GB+ HDD, DVD, 19-20" skjerm, et stille kabinett, skal ha Zalman på CPU og GPU helst, 7950GT 512 GPU, Natural keyboard(MS), Windows XP Home/Pro.... Høyttalere kan jeg få kjøpt av en kompis sannsynligvis.

 

Denne skal brukes til SPILL. (Som Fear, BF2, BF2142, NFS series, Silent Hill, HL2, osv, dvs FPS og LANPLAY)  Samt sjekke mail iblant da..

Jeg skal ha pc'n i min. 2år..

 

Har sett på Komplett Gamer i25 basis Gamer i25 Med følgende endringer:

Ned til E6300 CPU, opp til 7950GT 512 GPU, Opp til 2048MB Corsair 6400 TwinX, Hitachi 400GB HDD, Microsoft natural tast, MX518 mus, Uten høttalere, XP Home istedenfor MDC og Samsung 940BF skjerm.

Da havner prisen på 16.500,- ca..   

 

Tilsvarende tilbud hos Netshop ligger ca 500 lavere i pris..

 

Eller vil det lønne seg å bygge dette selv ?

7141337[/snapback]

 

det kommer an på hva du vil selv, du sparer vel en kansje 500kr +-, alt etter hvor mye butikken tar betalt. Men hvis du setter den sammen selv, sparer du jo de pengene.

Lenke til kommentar

Jeg har betalt rundt 15000,- for dette:

 

C2D E6600 /m Zalman CNPS9500LED

Antec P180

1GB OCZ

7900GTX

Asus P5N32 SLI SE Deluxe

Mist 500W

Logitech Z-5500

Logitech G5

 

Men kjøp heller 2GB RAM så har du lenge!

 

Jeg kjøpte ikke skjerm...

 

EDIT: Alt er kjøpt og betalt hos Netshop og montert selv

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Jeg hadde først tenkt meg en maksimalpris på 13-14lapper.

Men etter at jeg fikk litt bedre peiling og litt mer oversikt. Så havnet grensen på 15, men nå ser jeg at det ikke er så veldig langt fra 15 til TOPPsystemer til 20...

 

Tenker også litt på support og garanti.

Garanti på enkeltprodukter er jo greit nok uansett om jeg bygger eller kjøper ferdig. Omterent ihvertfall. Det andre er support.

De fleste firmaer og butikker må jo idag sende pc'er ut av landet for reperasjon, med mindre det er noe enkelt..

Men er det enkelt så kan jeg vel fikse det selv igjen...

hmm blir smågal av å vurdere alle disse mulighetene..

 

Likte oppsettet ditt også Intern..

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke GTO kort noen vei.. Skal IKKE ha MSI...

 

Mener du forresten X 1900 GTO eller 7900 GTO da ?

Med 256 eller 512 RAM?

 

Er ikke noen OC-mann, så dette med klokking er ikke så interessant.

 

Hagr..: Har ingen problemer med å bygge selv. Grunnen til at jeg spør er dette med ganranti og support.. Hvis det skulle oppstå problemer av et eller annet slag..

Endret av Priest32
Lenke til kommentar

Jupp.. Det ligner mer på hva jeg vil ha..

 

Komplett har grei pris på dette kortet i 512 nå.. Ikke så gal pris hos andre butikker heller..

 

Eneste er at jeg ikke vet om den ekstra ytelsen man får er verdt +200,-

Er jo ikke mye å snakke om, og hvis det er mye action på skjermen så burde jo 512 være mye bedre enn 256...

Lenke til kommentar

Jupp.. Det ligner mer på hva jeg vil ha..

 

Komplett har grei pris på dette kortet i 512 nå.. Ikke så gal pris hos andre butikker heller..

 

Eneste er at jeg ikke vet om den ekstra ytelsen man får er verdt +200,-

Er jo ikke mye å snakke om, og hvis det er mye action på skjermen så burde jo 512 være mye bedre enn 256...

 

Ser at XFX også har et 512 kort, overklokket med kjøleribber istedenfor vifte..

 

Er kanskje noe å tenke på fremfor å måtte oppgradere med Zalmanvifter ?

Lenke til kommentar
Jupp.. Det ligner mer på hva jeg vil ha..

 

Komplett har grei pris på dette kortet i 512 nå.. Ikke så gal pris hos andre butikker heller.. 

 

Eneste er at jeg ikke vet om den ekstra ytelsen man får er verdt +200,-

Er jo ikke mye å snakke om, og hvis det er mye action på skjermen så burde jo 512 være mye bedre enn 256...

7150361[/snapback]

 

Mer ram er trengs på høye oppløsninger tror jeg det var!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...