Gå til innhold

Lage hylle med belysning.


Anbefalte innlegg

Har tenkt å lage en hylle på rommet. Helt enkelt, en plate som går fra den ene veggen til den andre, ca 150 cm lang. Vil sikkert finne en fin måte og feste denne på og.

 

Men vil ha lys på denne, gjerne et kult blacklight. Hvor får man tak i slikt, som kan kobles til stikkontakten? Vil det være mulig å dimme dette? Og hvordan er strømforbruket?

 

Hvis jeg kan koble dette til en forsterker på en finurlig måte, slik at den blinker i takt med musikken, hadde dette vært veldig fjortiss, men også litt rått.

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jada, det finns utallige måter og gjøre slikt på.

man får kjøpt ferdig "plug and play" opplegg.

Støpsel, Trafo til lampene, og f.eks 5 lamper. alt er ferdigkoblet, med kontakter, så det er bare og plugge sammen :)

Det med dimmer er heller ikke noe problem.

 

Clasohlson:

Lys-sett:

Art. nr. 32-2650

Art. nr. 32-8479

Dimmer:

Art. nr. 36-2337

 

Det med tilkobling til forsterker tror jeg blir litt vanskelig, blir jo veldig disko-akig da....

 

 

:)

 

(er vanskelig og linke til clasohlson, men er bare og gå inn på sidene dems, og søke på nr. jeg oppgav :tease: )

 

 

Har selv gjort akkurat det samme med belysning under hylle, lagde først hylla og satte den opp, og etterpå lagde jeg en slags kasse under hylla igjen, med en plate like brei som hylle, og i front ble den ca. 13cm høy. ble meget bra spør du meg!

Monterte dimmer ved hylla, og i tilleg satte jeg en bryter ved senga i tillefelle jeg har glemt og skru den av.

Samme ved døra til rommet mitt, der har jeg en dimmer, og i tillegg til den har jeg montert en bryter ved senga for og skru av den, hvis jeg har glemt det før jeg legger meg! :whistle: Lenge leve latskapen! :thumbup:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Har selv gjort akkurat det samme med belysning under hylle, lagde først hylla og satte den opp, og etterpå lagde jeg en slags kasse under hylla igjen, med en plate like brei som hylle, og i front ble den ca. 13cm høy. ble meget bra spør du meg!

Monterte dimmer ved hylla, og i tilleg satte jeg en bryter ved senga i tillefelle jeg har glemt og skru den av.

Samme ved døra til rommet mitt, der har jeg en dimmer, og i tillegg til den har jeg montert en bryter ved senga for og skru av den, hvis jeg har glemt det før jeg legger meg!    :whistle: Lenge leve latskapen! :thumbup:

7136901[/snapback]

 

Bilde?

Lenke til kommentar
bilde av hylla?

den er ikke helt ferdig enda, må males og spottene må settes inn ;)

Grov-arbeidet er så og si ferdig ;)

7137143[/snapback]

Er hyllene av tre? Og hvordan er/blir spottene integrert i den?

 

Fikk plutselig lyst til å lage noe mer ut av hylla enn jeg først hadde tenkt til...

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar
bilde av hylla?

den er ikke helt ferdig enda, må males og spottene må settes inn ;)

Grov-arbeidet er så og si ferdig ;)

7137143[/snapback]

Er hyllene av tre? Og hvordan er/blir spottene integrert i den?

 

Fikk plutselig lyst til å lage noe mer ut av hylla enn jeg først hadde tenkt til...

7137166[/snapback]

 

Hehe...sånn er det, tror det kalles for "inspirasjon" :tease:

 

har laget noen sketchup-tegninger:

 

Før:

post-38181-1161643887_thumb.png

post-38181-1161643896_thumb.png

 

Etter:

post-38181-1161643877_thumb.png

post-38181-1161643870_thumb.png

 

Ser kanskje litt "stort ut", men jeg syns ikke det ble så ille... ;)

 

og alt er laget av 12mm spon ;)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Ser veldig bra ut.

Kunne også tenke meg lys oppover, Men den kassen din vil nok fungere da også.

 

Skal se hva jeg får til. Blir nok ikke å lage dette med det første...

7137661[/snapback]

det er mange måter man kan gjøre det på. når du sier det, det kan egentlig bli litt stillig med den effekten, med lys oppover ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Ser veldig bra ut.

Kunne også tenke meg lys oppover, Men den kassen din vil nok fungere da også.

 

Skal se hva jeg får til. Blir nok ikke å lage dette med det første...

7137661[/snapback]

det er mange måter man kan gjøre det på. når du sier det, det kan egentlig bli litt stillig med den effekten, med lys oppover ;)

7137799[/snapback]

Lys oppover...

 

Forslag, har ikke testet selv så "dikter" som jeg skriver. Jeg vil foreslå at du kjøper en hobbyplate og kutter den til hylle. Så ser du om du ikke får tak i akrylpglass (plexiglass) som dekker hele. Se om du finner noe brukt, billig, gjør ikke noe om det er riper! finnes ofte slik i biler, se på bilopphuggeri, søppeldynge elns. Platen bør være mer enn 5 mm tjukk. Puss hele platen så den blir "skygget", pusset over hele. Bor hull på 5 mm langs hele platens kant som skal være inn mot veggen, dvs hull i tykkelsessiden av platen. Det er grunnen til at den bør være mer enn 5 mm tjukk ^^

Sett så i LEDs i ønsket farge i hullene, 5mm LEDs, kjøp fra ledshoppe.com som er en 100% pålitelig side med utrolig lave priser og GRATIS PORTO. Her har du 100 veldig sterke hvite LEDs til under hundrelappen!

 

Lureste er vel å parallellkoble alle på 3 volt, med batterieliminator av noe slag. Da kan du bare bøye beina til LEDsene til neste LED og slippe masse ledninger ^^

Gjør du det langs hele bakkanten burde det fungere veldig bra som en lysende plate oppå hylla. Som sagt har ikke testet i så stor skala selv, men funker i liten skala, da får de lysende plate. Bedre med lys fra begge sider men.... Vel bare et forslag ^^

 

Kan ikke motstå å linke til møbelprosjektet mitt ^^

Multibordet mitt :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...