Gå til innhold

Ny S-ata med problemer


Snikern

Anbefalte innlegg

hei kjøpte en SATA til broren min.

 

Pga det av att den gammle HD han hadde strika bare plutselig og når jeg testa og formatere den med win cd, så starta pcen på nytt. Altså vær gang jeg valgte formater så klikka det og det kom en blå skjerm opp med masse skrift på typisk win xp error.

 

Så jeg kjøpte en ny SATA men den finner ikke pcen plutselig. Kom til og tenke på att jeg måtte aktivere noe i bios.

 

Han har ett gangske nytt Asus hovedkort maks 2 år gammalt

 

noen som vet hva jeg skal gjøre ?

 

Mvh

 

Snikern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

setter jeg i windows cd så kommer man inn på den vanlige installasjons greine men der sier den att den ikke finner noen HD

 

på bios finner jeg heller ikke noen SATA jeg kan sette som master boot eller noe lignende,

men som skrevet før på min pc måtte jeg aktivere en ting på bios og da funka det fett. Men jeg har msi hovedkort og han har asus sååååå..

Lenke til kommentar
setter jeg i windows cd så kommer man inn på den vanlige installasjons greine men der sier den att den ikke finner noen HD

 

 

SATA må vanligvis installeres ved at man trykker F6 helt i starten av Windows-installeringen for å legg inn drivere fra diskett.

 

Ta også en titt i BIOS og se om SATA kan "emulere" PATA slik at disken blir synlig som en "gammel" EIDE-disk.

Lenke til kommentar

Hei.

Vil si at det er to mulige årsaker til problemene her, kan også være en kombinasjon av begge.

 

1 - Ser for meg at forrige disk var en PATA disk og derfor er SATA kontrolleren ikke aktivert som default eller av dere.

Sørg for å få inn harddisken i "Boot Devices" på andreplass etter CD/DVD-rom

Sørg for at alt dette er i henhold, og er dere i tvil så les manualen, eventuelt spør men da bør du kansje prøve å forklare litt mere detaljert hva dere har gjort og ikke gjort. gi bla opplysninger som hvilke hovedkort det er snakk om.

 

2 - Alternativt, dere må inn med drivere som nevnt oppe i tråden, hvis dere ikke har floppy så må dere skaffe det. (informasjon om hvilke HK det er kan være fint her, da det sikkert er noen på forumet som kan fortelle om det er nødvendig med

drivere på det aktuelle kortet)

Lenke til kommentar

hei

 

 

hoved kortet er ett Asus A8N - Sl Deluxe

 

hadde gått og testa og koble HD til min formatert den og kjørt den på den andre ppcen ?

 

gammle harddisk var en 133 ata

 

 

 

HD

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=161755&QSID=11617048685373X85167207880

Endret av Snikern
Lenke til kommentar

Er det ikke 8 SATA tilkoblinger på det kortet?

4 røde og 4 svarte

Hva med å prøve en annen port..(farge)

 

Du kan ikke "oppgradere HKet" med noen drivere sånn at Disken blir funnet.

Problemet er at vindows ikke laster den driveren du trenger under innstalasjonen(ikke at den ligger på windows cden heller) derfor må du legge den inn manuelt med F6 og diskett.

 

Men siden du har 2 Sata kontrollere på HKet så er det mulig at den ene gjør så du finner disken.

Endret av taz
Lenke til kommentar

sørg for at plastik-biten bakpå er der den skal være. trykk start linjen høyre klikk på min datamaskin og trykk behandle, trykk på enhetsbehandling til venstre, høyre-klikk på diskettstasjoner og tykk på "søkk etter maskinvareendring", deretter restarter du pc'n. Jeg har merket det er vanskeligere for en pc å finne ny sata enn å finne ny IDE, men dette hjelper alltid. Bios har ingenting med saken å gjøre. Tøv

Lenke til kommentar

ja men problemert er att jeg ikke har noe windows. Den er flunkenes ny, og den finner jeg ikke'.

 

Men det som kjedde med den andre ata disken er att,,,,,,,pcen klikka restarter,,, failure to load disk insert disk.

 

prøver og formatere hard disken. trykker på enter i install menyen og BOOOOOM kommer det en blå skjerm typisk xp klikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...