Gå til innhold

kald katode begynte å ryke


Anbefalte innlegg

her om dagen begynte min kald katode å ryke.

plutselig kjente jeg en rar lukt i rommet, jeg åpna døra på kabinettet og kikka litt inni der, plutselig så jeg at det kom en svak røyksky fra den en kald katode. Jeg merka også at de hadde begynt å lyse litt dårligere og de lyste litt rødt i kantene.

 

Jeg har doble katoder fra microplex.

 

Tidligere på dagen hadde jeg kobla litt inni der, fått rydda vekk noen kabler og sånt, jeg hadde f.eks bytta kablene fra katodene til bryteren (så det ikke ble så stykt inni der), her brukte jeg no ledere fra en IDE-kabel. Kan det være grunnen til at de lyste dårlig og begynte å ryke?

 

ps. disse katodene er helt nye, har hatt de i en måned eller noe, men de har nesten aldri stått på, fordi at jeg ikke har noe vindu enda.

 

Noen som har noen lignende erfaringer eller vet hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Hjelper'n skrev (2002-11-07 16:15):

må bare si at jeg tviler på at det er ledningene dine som gjør det, en kald-katode-trafo skal ikke trekke så mye mener jeg på..


 

IDE-kabler er ikke laget for å levere strøm! De er laget for å overføre digitale signaler med få mA og 5 volt, ikke drive lysstoffrør...

 

Bytt til noen kabler som er laget for strøm.

Lenke til kommentar

Quote:


baronKanon skrev (2002-11-07 18:29):

Quote:


Hjelper'n skrev (2002-11-07 16:15):

må bare si at jeg tviler på at det er ledningene dine som gjør det, en kald-katode-trafo skal ikke trekke så mye mener jeg på..


 

IDE-kabler er ikke laget for å levere strøm! De er laget for å overføre digitale signaler med få mA og 5 volt, ikke drive lysstoffrør...

 

Bytt til noen kabler som er laget for strøm.

 

Tisk tisk... går fint å drive dioder med flatkabel, men hvor mye strøm trekker kald-katoden? De har vel typisk ganske høy spenning og lite strøm... Har du byttet kabel kan du også ha et dårlig koblingspunkt et sted.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-07 18:29, skrev baronKanon:

Quote:


Hjelper'n skrev (2002-11-07 16:15):

må bare si at jeg tviler på at det er ledningene dine som gjør det, en kald-katode-trafo skal ikke trekke så mye mener jeg på..


 

IDE-kabler er ikke laget for å levere strøm! De er laget for å overføre digitale signaler med få mA og 5 volt, ikke drive lysstoffrør...

 

Bytt til noen kabler som er laget for strøm.

 

 

Kremt, har tilfeldigvis en gamel IDE kabel liggendes forran meg.. 150V 30 AWG (tilsvarer vel kansje ca. 0,25 kvaderat, men så må jeg bare legge til at kald-katoden går på 12V, men bruker nesten bare støm i tennings-øyeblikket.. (ca 0,5 sek?) så det skal ikkje vere grunnen til at det ryker av kald-katode røret????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...