Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding - No IDE Master HDD detected


Anbefalte innlegg

Som dere kan se i trådbeskrivelse, får jeg en rar feilmelding når jeg skal slå på PCen: No IDE Master H.D.D. detected

Jeg skjønner virkelig ikke hva dette kan komme av, da IDE ikke har noenting med HDD å gjøre. Jeg har prøvd å brukt fire forskjellige S-ATA-kabler, men det vil ikke funke. Og enda en merkelig ting, jeg kommer inn til oppstartsmenyen, og trykker på brukernavnet mitt. Den bruker litt lengre tid enn vanlig til å Laster inn personlige instillinger.., men jeg kommer fram til skrivebordet til slutt.

Men da kommer bare bakgrunnen opp!

Den jobber ikke, det kommer ingen programmer opp på skrivebordet, og heller ingen verktøylinje.

Hva kan være galt? Jeg er desperat!

 

All hjelp belønnes med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er feilmeldingen borte, måtte bare flytte HDD'en til Sata 1.

Men jeg kommer fortsatt ikke lengre enn til skrivebordsbakgrunnen før det tar rundt et minutt og det kommer opp at det er en feil med Explorer.EXE og at det må lukkes.

Og dette skjer selvfølgelig i helgen :(

Jeg er desperat atm - Anyone?

Endret av Craves
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Craves:

Ditt system/PC har krasjet.. Verre er det ikke. Sannsynligvis må du kjøre en "repair install".. Det som er mer viktig er å finne ut hvorfor du har fått enten - korrupt diskpartisjon - eller - virus/annet styggedom som har forårsaket problemet..

Og IDE har definitivt med HD (Harddisk) å gjøre.

Alle hk har en eller flere IDE porter (for IDE-disker).. samt flere S-ATA porter (alle nyere hk ihvertfall).

Bios-meldinger er normalt ikke "oppdatert" med å gi meningsfulle feilmeldinger.

"No IDE Mater H.D.D detected" er en "sekkepost-melding" som forteller at BIos under "boot" ikke fant en HD å boote på.. uansett om det er en IDE-disk eller SATA-disk.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvor kan jeg kjøre "repair install" ?

7117220[/snapback]

 

Fra Win-CD..

Når du kommer til "bildet" hvor du skal velge installering på en partisjon (Ny eller eksisterende) så får du spørsmål om du vil kjøre repair.

Da slettes %WinDir (directory som Windows/system-filer er installer i) og installasjonen legger "frisk" Windows inn igjen.. laster drivere (som den kan finne på eksisterende installasjon) og tar vare på alle brukerinstillinger.

Det som er viktig er at du må legge i SP2 igjen etterpå (ellers vil en rekke ting fungere dårlig.. bl.a. boot til desktop tar en eeeevigheet).

Det kan være at noen (ikke"digitially signed") drivere må legges inn "manuelt" etterpå.

Når du (som meg) har gjort dete utallige ganger for familie/venner som til stadighet "f...er" opp PC'ene sine med virus/andre problem,.. gjør du dette "i søvne".

(For "normal" personer er dette ofte en noe uoverkommelig oppgave dessverre).

Er eksisterende Win-installasjon totalt "gefu**ed" må du dessverre reinstallere alt på nytt. Det finner man ut underveis.. og da blir man sur. :mad:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Den reagerer ikke på XP-CD'en.

Har prøvd å finne den på Min datamaskin, men ingenting der heller.

7117553[/snapback]

 

Du må inn i Bios og endre "Boot priority"..

"Default" på de aller fleste Bios'er er *dessverre* - Floppy-HD-CD-"Other".

Dette burde være 'CD-HD-"Other"-"none") (floppy har null verdi etter min mening).

:)

Lenke til kommentar

Nå kommer selvfølgelig ikke DVD-en opp som Boot.

Det kommer bare opp ATAPI-CDROM, 1ST FLOPPY DRIVE og HD. Jeg vet ikke hva Atapi er, jeg har Nec DVD-ROM.

Jeg prøvde å sette ATAPI som First Boot Device, men XP-CD'en ville fortsatt ikke.

Endret av Craves
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå kommer selvfølgelig ikke DVD-en opp som Boot.

Det kommer bare opp ATAPI-CDROM, 1ST FLOPPY DRIVE og HD. Jeg vet ikke hva Atapi er, jeg har Nec DVD-ROM.

Jeg prøvde å sette ATAPI som First Boot Device, men XP-CD'en ville fortsatt ikke.

7117864[/snapback]

 

Atapi-CDROM er korrekt.

Dersom CD'n ikke er en "bootbar" CD eller har en fysisk skade, vil du ikke kunne boote fra CD/DVD.

Lenke til kommentar

Jippi, jeg slapp å formatere - Det var nok med reparasjon :)

Takk for hjelpen til alle!

 

Edit: Men det funker ikke å legge inn SoundMAX, det programmet som (naturlig nok) skal gi lyd. Det er det som følger med Asus-CD'en, men den blir ikke godtatt.

 

Går det an å bruke andre program, eller vet dere om hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

Endret av Craves
Lenke til kommentar

Jo, men de vil ikke.

Har prøvd med SoundMAX, men jeg får en feilmelding; Maskinvarekonfigurasjonen for SoundMAX er endret. Installér SoundMAX på nytt.

Har prøvd å avinstallere, for så å legge inn SoundMAX igjen, men det funker ikke.

Endret av Craves
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...