Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt og tregt trådløst nett


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har fått litt problemer med min snart to år gamle Airport Express router/accesspunkt. Den har fungert utmerket fram til nå nylig.

 

Hastigheten er til tider svært dårlig. Målinger fra speedometer på internett gir til tider 80-500 kbit/s på en 3,6 mbit linje. Pingen er også dårlig, opp til 300-500 ms mot vg.no. Når jeg kobler maskinen direkte til routeren med kabel, får jeg flott hastighet og ping.

Oppsettet er koblet slik:

 

Internett<--->NextGenTel Router<--->Airport Express<----> Bærbar 1&2

 

NextGenTel Routeren tar seg av DHCP, Airporten fungerer kun som accesspunkt. Den har fast IP.

Sikkerhet er WPA2

 

Samme problem på begge maskiner. Begge maskinene har god signalkvalitet.

 

roblemene begynte etter jeg flyttet til ny leilighet i Bergen sentrum. Her er det en haug andre trådløse nettverk, varierer fra 5-10. Heldigvis (for meg), er mange av de andre trådløse nettene på samme kanal. Dermed har jeg greid å finne en kanal som er noenlunde langt unna nok de andre. Jeg har kanal 8 nærmeste er 6 og 11, så det skulle ikke gi så veldig mye mindre hastighet.

 

 

På forhånd takk for svar

 

-

 

Edit: Fikk et tips annensteds fra. Resettet den tilbake til fabrikkinstillinger og konfigurerte den på nytt. Ser ut til å fungere foreløpig.

 

Edit II: Tok ikke lange tiden før den var tilbake på samme gamle måten.

Endret av gordito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, nå har jeg trolig greid å lokalisere problemet. Ca. hvert minutt går lyset "Ethernet Link" av på NextGenTel-routeren samtidig som det blinker oransje (i motsetning til konstant grønt) på accesspunktet.

Har prøvd med 2 forskjellige TP-kabler uten at det utgjorde noen forskjell.

Noen som har peiling på hva som kan forårsake dette?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...