Gå til innhold

Hvordan Partisjonere når man legger inn Vista?


Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål når det gjelder å få best mulig ytelse med vista (gjelder vel også XP, men det er ikke det jeg spør om her).

 

Har prøvd å Google temaet og lete på forumet her men etter 2t gir jeg opp og håper noen er snille og enten gir meg en link eller et godt svar ;)

 

1. Har hørt at 3 partisjoner er best, tenkte det slik; på C:\Vista, på D:\div program på E:\chatche. Høres dette bra ut?

 

2. hvilke størelser burde jeg ha på de forskjellige partisjonene?

 

3. Er det noe mulighet for å lage "Program Files" og "Mine dokumenter" mappene på noe annet sted en C:\ slik at C:\ ikke trenger å være så stor. Og kan man sette det opp slik at windows velger disse plaseringene som standard, eller må jeg velge dette manuelt hver gang jeg instalerer et program?

 

4. Er det kanskje bedre å velge en stor partisjon til Vista og bare en liten en til catche?

 

Mvh

Gimlin

 

Edit; hadde vert fint med en guide som denne http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3575813 eller kan jeg kanskje bruke den?

Endret av Gimlin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er at du har nok plass på partisjonen med Vista så du ikke går tom for plass. Jeg har en 20GB partisjon til vista testingen, og noe mindre enn det bør du ikke sette av til Vista.

 

Swapfilen kan være en fordel å legge på en annen fysisk disk hvis du har flere disker, ellers har det lite å si for ytelsen hvordan du partisjonerer. Neste gang jeg partisjonerer kommer jeg antakelig å legge Windows og programmer på samme partisjon, og holde dokumenter og datafiler på en separat partisjon.

 

Jeg har ikke prøvd å legge Documents på annen partisjon i Vista betaen, men regner med at det går greit slik som i XP.

Lenke til kommentar
Takk for svar, men hvordan kan man sette dokumenter til en annen disk? Og programmer er det en automatisk metode for dette? slik at C: er bare Windows vista?

7121191[/snapback]

For dokumenter er det bare å høyreklikke på Documents etc. i startmeyen og velge Properties/Location. Hvordan det er med Program Files vet jeg ikke. Jeg pleier å velge det under installasjon for de programmene som har slik mulighet og det er de fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...