Gå til innhold

Ville dette virket? (MATTE)


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å lage et program som skal kunne ta likninger, men nå har det seg at jeg suge i matte, så jeg lurte på om noen kan si om de tror dette virker :)

 

X.jpg

 

 

Denne tar riktignok ikke hensyn til paranteser eller andre ting, men det kan jo legges til senere bare jeg får ordnet meg en funksjon som virker :)

 

 

EDIT: Denne baserer seg på å lytte ett og ett tall av gangen inn til flush :)

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hva som skjer i (fjern X sitt igjen med tall + og -)

Og vel 2-grads lingninger funker jo ikke. Siden jeg er usikker på punktet over så tror jeg ikke den vil funke hvis det er 2 stk X, men jeg kan ta feil.

 

tenker....

(her er X = 2)

X+3 = 5

3 = 5 (fjern X sitt igjen med tall + og -)

3 = 5 (regner sammen)

tenker (hvor var x)

X +3 = 5

 

5 - 3 = 2 = X

 

hvis det er slik den skal fungere så fungerer den, men dette er et veldig enkelt eksempel, men det er bare å prøve å tenke slik algoritmen din gjør og se hvordan den fungerer.

 

Men den Casio kalkulatoren jeg har har en lignende funksjon, men det virker som om det teller x oppover til den finner et tall som gir likhet på begge sider. Den teller sikkert "grovt" først også mer fint etterhvert. Det kan gå litt tregt på kalkulatoren (avhengi av hvor avansert stykke den får) , men på en PC hadde det sikkert går lynende kjapt.

 

EDIT: lykke til

Endret av Giddion
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Alt jeg kan spørre er TI eller Casio?

 

 

 

 

Og jeg er ikke sikker på om du kan programmere ett slik program vis ikke kalkulatoren din har tegn-kjenning. Slik at den tar X for X og ikke for en variabel. Det er bare mulig på de aller nyeste kalkulatorene. Jeg tror TI89 kan gjøre det du vil fra før av. Det eneste jeg kan gjøre for deg på en tidligere modell er å fo den til å løse det slik at det går fortere å gjøre det for hånd egentlig. De andre TI kalkulatorene har jo også en Equation Solver som ligger på Math->0:Solver... Men den liker jeg ikke å bruke siden den er også ganske tungvindt. Det er bare når det komer til andregradslikninger det er kjappere med programmer.

 

 

 

 

 

Kanskje det kan fungere vis du programmerer i ASM.

 

 

[Edit]:

 

Det eneste jeg kan tenke på til TI:

:ClrHome
:Disp "AX=C
:Prompt A,C
:C/A->B
:Disp B
:Output(1,1,"X=

Dette er hvor A = tallet foran X og C = tallet på venstre side.
Dette er så klart etter du har flyttet på alt slik det skal se ut.

Men ettersom dette ikke er så veldig nyttig så ville jeg ikke brukt det. Jaja, kos deg :)

Endret av Mozzyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...