Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikke/skrangle lyd fra motor


bolle100

Anbefalte innlegg

Eg har kjøpt meg en Galant GLS 1989, den hadde en svak tikking fra motoren nå eg først starta den, men etter å ha kjørt den et par dager har det bare blitt verre. I dag har det blitt heilt ekstremt, til slutt så hørtest det ut som det var noke som var løst inni motoren, en skranglelyd + tikkelyd og bilen gjekk dårlig og motoren stoppet nesten. Har sjekka oljen, det var litt lite så eg fylte på en billig olje fra statoil. Sjekket ventilene i dag men det virket som det ikkje var dei som lagde lyden. Noken som har peiling på ka denne lyden kan komme fra?

 

Motoren har gått litt over 300000.

 

Under motoren er det noke som ligner på en ganske stor metall tank, den er en diger bulk i, kan det ha noke med problemet og gjøre?

Endret av bolle100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En litt bedre beskrivelse av lyden kunne vært kjekt.

 

Men høres ut som mulig rådebank pga lite olje.

Tikkinga kan være bensindysene, noe som er normalt, men ettersom lyden har blitt høyere vil jeg satse på at det er ventilløfterne.

 

Den tanken under motoren er forresten oljepanna ;)

Bulk/hull i den er IKKE en bra ting

 

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på motor, så hadde vært kjekt om en som kan detta kan bekrefte mulig feil. :)

Lenke til kommentar
Sannsynligvis rådebank

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Rådelager

7093704[/snapback]

 

Jeg hadde en gang en motor med etpar knekte stempelringer og fik da en singlelyd ifra motoren. brukte litt olje da kan du si :)

 

Det høres mest ut som lyden kommer fra stempelringer eller råde/rammelagre. Trur det enkleste er å se seg om hos huggerne etter motor med tanke på at den har gått såpass langt eller klage på kjøpet hvis du netopp har kjøpt den.

Lenke til kommentar

Hvis du har bulk i bunnpanna så er det mest sannsynlig problemet, da det kan føre til at oljepumpa ikke får tatt opp olje..

 

Hvis det der problemt og du har kjørt med det en stund kan det ha ført til store skader på motoren, som foreksempel lagrene..

Endret av *martin*
Lenke til kommentar
Men om han peiler olja, og den stemmer bra. Så er vel oljenivået høyt nok selv om det er en bulk i panna. :O

7133612[/snapback]

Derfor kan en bulk i bunnpanna være skadelig:

Silen under oljepumpen kan komme for nært bunnen i bunnpanna = liten eller ingen oljetilførsel.

Silen kan knekke av eller skades slik at oljepumpa suger luft.

Deler kan bøyes opp mot bevegelige deler slik at det blir metallspon i oljen.

Lenke til kommentar

I dag fikk eg endelig tid til å ta av bunnpanna, fikk retta ut igjen bulken sånn passe bra:P Tror også eg fant feilen, lageret til eine veiva var gåen slik at den "slarket". Eg skrudde løs dei to skruene som holder veiva fast, og der var bare noen små metallbiter igjen av lageret :o Så nå skal eg bestille nye lager og sette på, så får vi se om det blir noe bedre :p

 

Noken som veit kor dei selger sånn lager btw?

Lenke til kommentar
Tikkinga kan være bensindysene, noe som er normalt, men ettersom lyden har blitt høyere vil jeg satse på at det er ventilløfterne.

 

7093560[/snapback]

 

Har akkurat samme problem med en "tikkelyd", hva kan da eventuelt gjøres med bensindysene og ventilløfterne?

7145368[/snapback]

 

Bensindysene SKAL tikke, er ikke å komme bortifra det :)

 

Ventiltikking kan komme av slitasje på ventiler og kamaksel(er), slakke ventiler eller at oljerørene og løfterne er tette

 

Om det er det sistnevnte kan du prøve å kjøre på med en motorflusher, de selger et middel hos Møller som heter Forté.

 

Pøs den oppi olja og kjør rundt i en halvtime på variabelt turtall, la den så stå på tomgang i 10 min før du heller ut og bytter olja. Dette pleier visstnok å hjelpe for de fleste. Kan også hjelpe å kjøre på med en tynnere olje.

 

 

Men tilbake til topic.

Veiva er også trolig blitt skadet/slitt og må slippes ($$$).

Så i dette tilfellet ville jeg bare ha byttet motor, blir vel samme kostnaden og samtidig en mulighet for å finne en motor med mindere kilometerstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...