Gå til innhold

Finnes det studier som satser på .NET / C#?


Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Gikk et år på NITH, hvor det var JAVA og Oracle det gikk i. Sluttet pga jeg startet et eget firma, og her har vi brukt Visual C# og SQL Server 2005, og jeg har virkelig fått øynene opp for dette, og ikke minst herligheten selv, Visual Studio 2005.

 

Siden jeg vurderer å fortsette studiene etterhvert, er jeg lite lysten på å gå tilbake til Java/Oracle. Hovedsaklig pga det (Java) føles som å gå tilbake 10 år med tanke på produktivitet og brukervennlighet (også for klient, av egen erfaring), men også fordi jeg ser at stadig flere søker etter .NET programmerere.

 

Dessverre sliter jeg med å finne noen skoler som faktisk satser på Microsoft løsninger. De fleste satser vel på Java, men der det satses på .NET, er det Visual Basic det går i, noe jeg også føler blir litt bakvendt (Inntrykket mitt er i alle fall C# kommer til å ta over for VB etterhvert).

 

Noen som vet om noen slike studier? Jeg snakker ikke om kurs/sertifiseringer nå.

 

PS: Ja, jeg er klar over at selve programmeringsspråket ikke nødvendigvis er har så mye å si, men hvis det finnes .net studier, ønsker jeg selvsagt å "lære meg opp i" dette, siden det er dette jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke mest i fremtiden.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil antageligvis slite godt med å finne gode skoler som satser på proprietære løsninger fra f eks Microsoft. Jeg vet at Microsoft prøver å få innpass hos ulike universiteter og høyskoler, men gjennomgangstonen er å satse på ikke-kommersielle produkter. Utdanning skal være fritt, og ved å velge løsninger basert på fritt tilgjengelig programvare unngår man uheldige bindinger til kommersielle interesser.

Lenke til kommentar

Poenget er vel nettopp det at man ikke ønsker å binde seg til kommersielle interesser. Det er stort sett et ideologisk / politisk motiv bak det, men det er til dels sterke tradisjoner for en slik frihetstankegang ved universiteter og høyskoler.

 

Poenget er ikke at programvaren er dyr, men proprietær. Man ønsker ikke å lære folk opp i kommersiell programvare der det finnes løsninger som er basert på åpen og fri tilgang.

 

Når det gjelder grafiske retninger så kjenner jeg mindre til problemstillingene der. Men jeg kan tenke meg at det skyldes at de gratisløsningene som er tilgjengelig rett og slett ikke er gode nok. Brukervennligheten i Gimp kan vel ikke undervurderes :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til at noen studier ved høgskoler/universitetene legger opp til bare å studere et programmeringsfag. Studiene er gjerne eller slik at man studerer et område som f.eks. distribuerte systemer også er det tildels opp til studentene selv å velge om de vil bruke java eller C#.

 

Jeg søker selv på utviklingsjobber nå og kan vanskelig se at det lønner seg å velge C# fremfor java. Java virker i grunn mer attraktivt. Skal man jobbe med MS-siden så lønner det seg også å ha erfaring få de litt mer spesialiserte produktene som BizTalk, Sharepoint etc. mens Java siden ofte etterlyser J2EE, spring og hibernate. Disse er mer åpne og lettere å få skaffet erfaring fra enn f.eks BizTalk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når du er under utdanning, sørg for å skaff deg flest programmernigsspråk på vitnemålet ved å ta tilleggsfag. Gode karakterer i disse er også en fordel.

 

Har man god kontroll på Java, er ikke overgangen til feks C++, .net med C# eller OOP PHP5 for den saks skyld noe stort problem. Litt syntaks-problemer vil man treffe på i starten men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...