Gå til innhold

Core2Duo, hvordan bruker multitasking?


sinnadyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har nettop fått opp og kjøre alt men jeg lurer på om det skal være en utility som hjelper meg til å kjøre multitasking og lignende på min C2D E6400 ?

 

Takker for alle svar :)

 

 

 

¤sinnadyr

7042214[/snapback]

 

Det gjøres automatisk så lenge du har windows 2000 eller nyere, eventuelt Linux med en kjerne som har støtte for flere prosessorer (SMP).

Lenke til kommentar

Du kan angi affinitet til den enkelte kjerne. Alle detaljer husker jeg ikke, bare søk på forumet, det har blitt diskutert videre.

 

Ellers håndterer de fleste nyere programmer fordelingen på to kjerner relativt greitt er mitt inntrykk. Var vel noen spill som hadde problemer på AMD sine første dobbeltkjerner, men virker som dette har bedret seg.

 

Multitasking (fleroppgave) har ellers ingenting med flere kjerner å gjøre. Multitasking er bare at flere prosesstråder kan kjøres samtidig. Er vel godt over 10 år siden multitasking såg dagens lys.

 

Og flere kjerner vil kunne gi mer effektiv fordeling av trådene, og dermed høyere ytelse i multitasking (fleroppgave).

 

"Loadbalancer" finnes etter det jeg vet til kraftigere serversystemer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva enkelte mener her. Dersom man har et program som bare har belastning på en tråd, er det ikke noe man kan fordele. Har man to programmer som bare bruker en tråd, vil OSet plassere dem på hver sin prosessor.

 

Jeg har merket at man kan få noen få promille ytelsesøkning ved å plassere to slike programmer på hver sin prosessor manuelt. Da vil aldri prosessoene bytte prosessor, og dermed blir cachen litt bedre utnyttet, men man skal ha ganske store og tunge jobber for at det skal være noen vits i. Normal vil det virke mot sin hensikt, siden de fleste programmer bruker i hvertfall litt multithreading.

 

Windows 2000 virker forresten dårlig med dual core, siden det aldri kom skikkelig støtte for det. Den klarer ikke å få kjernene til å sove når ikke de har noe å gjøre, og dermed blir prosessoren varm hele tiden.

Lenke til kommentar
Multitasking (fleroppgave) har ellers ingenting med flere kjerner å gjøre. Multitasking er bare at flere prosesstråder kan kjøres samtidig. Er vel godt over 10 år siden multitasking såg dagens lys.

7042464[/snapback]

Workbench (Amiga500) som kom i 1986 støttet multitasking, det er 20 år siden. Og jeg lurer på om ikke Mac var enda litt tidligere ute. Litt usikker der.

Lenke til kommentar

Det er minnet som har mest å si for hvor lang tid det tar å bytte mellom programmer. Hvis man har lite minne vil en del data bli swappet ut mens et program ikke er i bruk, og så må det swappes inn igjen når man bytter til det. Tror også Windows er litt vel aggressiv når det gjelder å swappe ut ting for å frigjøre minne. Jeg har ikke gjort noen skikkelige tester, men det virker som ting går bedre etter at jeg satte swapfilstørrelse til ca 0.

Lenke til kommentar
Det er minnet som har mest å si for hvor lang tid det tar å bytte mellom programmer. Hvis man har lite minne vil en del data bli swappet ut mens et program ikke er i bruk, og så må det swappes inn igjen når man bytter til det. Tror også Windows er litt vel aggressiv når det gjelder å swappe ut ting for å frigjøre minne. Jeg har ikke gjort noen skikkelige tester, men det virker som ting går bedre etter at jeg satte swapfilstørrelse til ca 0.

7048761[/snapback]

Og det gjør man ved å gjøre hva? Altså swap til 0?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...