Gå til innhold

Hjelp til oppsett av rimelig kontormaskin


Anbefalte innlegg

Jeg skal hjelpe en jeg kjenner med å sette sammen en kontormaskin, den skal være rimelig uten at det går ut over stabilitet eller ergonomi. Maskinen skal brukes til vanlig kontorarbeid i en barnehage med enkel bruk av openoffice som vanligste oppgave. Maskinen skal stå på et arbeidsrom med en nettverksprinter, to andre pc-er og noen arbeidsplasser hvor man kan gjøre annet kontorarbeid, så den må være stillegående men trenger ikke være lydløs. Jeg har satt opp en foreløpig liste, og vil gjerne høre hva folk synes om den:

 

Hovedkort: Asus M2NPV-MX jeg valgte et hovedkort fra asus da jeg har god erfaring med dem, og stabilitet er veldig viktig, da maskinen skal stå i en barnehage og ingen av de som jobber der til daglig har det minste peiling på pc-er. Maskinen skal ikke brukes til spill, unntatt muligens pedagogiske spill for små barn, så jeg har valgt et hovedkort med integrert skjermkort. Jeg har ikke peiling på integrerte skjermkort, men jeg regner med at de er kraftige nok til å vise en dvd, og teste enkle pedagogiske spill. Kortet har DVI-utgang, så man slipper at en gammeldags VGA-kabel reduserer billedkvaliteten, men hvor god er egentlig billedkvaliteten i utgangspunktet? Jeg blir litt skeptisk når de fleste hovedkort med denne (og andre) integrerte grafikkbrikker bruker VGA-utgang.

 

Prosessor: Sempron 2800+ Er den kraftig nok til enkelt kontorarbeid, eller burde man gå opp noen hakk? Hvordan er støynivået på den medfølgende viften?

 

Minne: Corsair Value Select PC4200 DDR2 1024MB Her er jeg ganske usikker: Tatt i betraktning den enkle bruken til maskinen og den langsomme prosessoren kan man gå ned til rimeligere TwinMos PC4200 DDR2 1024MB minne eller kanskje til og med Crucial PC3200 DDR2 1024MB uten å redusere stabiliteten eller ytelsen? Eller burde man heller gå opp til Corsair Value Select PC4200 2x512MB eller Kingston PC4200 1024MB eller Kingston PC4200 5x512MB?

 

Kabinett: In-Win C720 Jeg regner med at 350W er mer enn nok. Er det noen som vet hvordan kvaliteten på PSU i In-Win kabinett pleier å være? Noen av de som har anmeldt det på

komplett.no sier det er stille, og noen sier det bråker (en tilogmed klagde på cpu-viften!).

 

DVD: NEC AD-5170 Denne regner jeg med at er grei.

 

HDD: Samsung Spinpoint P120S 250GB Stillegående og rimelig, selv om plassen er mye mer enn nødvendig.

 

Tastatur: Keytronic Multimedia Holder KT samme gode kvalitet som før?

 

Mus: MS wired basic optical Bra og rimelig?

 

Skjerm: Eizo FlexScan M1900 Her har jeg flesket til med en skjerm fra Eizo, fordi den ikke var så dyr.

 

Jeg har prøvd å legge vekt på en god skjerm, tastatur og mus, da den daglige lederen vil "lokke" de ansatte til å gjøre kontorarbeid på jobben istedet for hjemme. Hvis noen kan anbefale bedre komponenter på disse områdene uten at prisen blir veldig høy vil jeg være veldig interessert. Alle eksemplene er fra komplett.no, det er kun fordi de har bra utvalg og gode beskrivelser av produktene, alle butikker er aktuelle å kjøpe fra, også de som ikke selger til private, men vi kommer til å kjøpe fra en butikk. Maskinen skal bestilles i løpet av de nærmeste dagene, så det er ikke aktuelt å vente på komponenter som lanseres neste måned. Jeg blir takknemlig for alle tilbakemeldinger.

Endret av Campus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...