Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Irriterende pipelyd fra bærbar


Anbefalte innlegg

For en liten stund siden kjøpte jeg meg en nye Acer TravelMate 2428AWXMi. Jeg har oppdaget at den av og til lager en irriterende pipelyd. En lyd som er så "høy" at den er plagsom. Det som er litt merkelig er at det virker som om pipelyden bare kommer dersom maskinen startes opp fra ventemodus eller dvalmodus. Ikke dersom maskinen startes på ny. Lyden er ikke helt konstant, den stopper opp litt uregelmessig (bare en brøkdel av et sekund), men likevel er den der nesten hele tiden (dårlig forklart).

 

Noen som har vært borti et lignende problem? Siden den bare oppstår etter ventemodus/dvalmodus er et kanskje pga. programvarefeil/driverfeil e.l. og ikke hardwarefeil? Kan det hjelpe å oppdatere f.eks. bios eller noen av driverne? Kanskje noen vet mer enn jeg om komponentene og vet hva pipelyden kan skyldes?

 

Lagt til: PCen har Windows XP pro (ferdig innlagt ved kjøp). Selv har jeg lastet ned alle oppdateringene etterpå. Antivirus og spywareprogrammer er installert. Ellers fungerer alle andre ting veldig bra.

 

Mvh. Tore

Endret av Torehs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

efikkan: Nei, det virker ikke som om lyden kommer fra høytalerne. Etter litt mer lytting og utforskning virker det som om lyden kommer fra helt oppe til høyre hvor blant annet viften er. Lyden er der når viften ikke sviver, men jeg kan ikke høre akkurat hvilken komponent lyden kommer fra. Jeg prøvde også å koble fra batteriet men lyden var der fortsatt.

Lenke til kommentar

Ingen tips eller forslag? Det kommer altså en høyfrekvent lyd fra en bærbar PC etter start fra dvale- og ventemodus, ikke etter vanlig omstart. Se første post for mer informasjon.

 

Det hadde vært veldig fint om noen kunne sett og tenkt litt. Kanskje du har et forslag til hva som er galt eller hva som er sannsynlig/usannsynlig (hvor lyden kan komme fra og hvordan jeg kan fikse det). Håper på svar!

Lenke til kommentar
Kan det være CPU?

 

Prøv å sett strømstyringen til Maks batteri, eller Alltid på, og se om lyden endrer seg.

7043534[/snapback]

 

 

Takker for svar. Jeg prøvde, vha. Acer sin ePower Management, å endre "CPU-speed" fra "Maximum" til "Low" og tilbake igjen. Det virker som om lyden ble litt lavere og lysere når "CPU-speed" stod på "Low" i forhold til "Maximum". Hva vil det si? Litt merkelig at lyden bare oppstår etter dvale- og ventemodus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...