Gå til innhold

Hjelp til fokusering i mørket , uendelig fokus?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Driver å prøver meg på å ta bilder når det er mørt ute, bla. av månen osv.

 

Har dog problemer med å stille fokus.

Bruker manuell fokus, men når man står ute i mørket så er det ikke så lett å justere fokus. Har prøvd å stille fokus mens jeg sitter inne i stua, men sånn i ettertid så har jeg kommet fram til at det var helt idiotisk?.

 

Har hørt om at man kan stille fokus til endelig, hva menes med dette?. Jeg skjønner at det har noe med at man fokuserer uendelig, men hvor oppnår jeg denne innstillingen på mitt 350D med 18-55mm linsen.

 

Noen tips?.

 

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uendelig er vanligvis markert med et symbol. Såvidt jeg husker er det ikke sånn på 18-55, men skru fokusringen så langt du kan, så skal den stå på uendelig. Bruk vidvinkel og så liten blender du kan, så vil det aller meste i bildet oppleves som skarpt når du fokuserer på uendelig.

 

En bedre metode er å benytte seg av hyperfocal distance, eller hva det heter på norsk. Søk etter det, så finner du noen triks for å få det meste i bildet skarpt.

 

Et annet glemt triks er å ta med seg lommelykt når man fotograferer i mørket. Er motivet nært nok, kan du bruke autofokus når du lyser på motivet med lommelykten.

Lenke til kommentar

Heisann folkens!

 

Takker for svar ! :).

Min erfaring er at hvis jeg skrur fokus ringen helt ut, så blir det meste uklart, så, uendelig stillingen er ikke helt ute på 18-55mm kit linsen.

Skal prøve med vidvinkel og så liten blender som mulig SirMaximus, takk for tipset!.

Godt tips fra deg også Kristallo!

 

Her er et bilde som jeg tok i går kveld:

 

Jeg er ikke helt fornøyd med klar-heten, zoomer man inn så blir det fort uklart.

Her stilte jeg fokusen manuelt, der og da, bare gamblet på at det ble bra.

 

Må man rett og slett bare ta masse bilder og endre litt på fokusen for hvert bilde, for å gardere seg?.

 

Var veldig vanskelig å fin justere fokusen i går kveld, nesten umulig, så det blir ikke perfekt.

 

Hmm

 

PS meget redusert kvalitet pga. komprimering.

post-92848-1160170078_thumb.jpg

Endret av kimoajaj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...