Gå til innhold

Nokia 5500 vs SE K800i


charge

Anbefalte innlegg

Jeg har nå testet begge disse og har noen kommentarer.

 

La meg først si at 5500 måtte jeg reklamere på pga. støy ved bruk av det medfølgende handsfreesettet. Det er mulig jeg bare var uheldig her og fikk et defekt sett. Dette vites ikke sikkert. En annen ting er at lyden i mp3-spilleren ikke overbeviste. Bassgjengivelsen var for svak og volumet gikk ikke høyt nok opp. Spesielt på mp3-låter med lavt iboende volum blir lyden altfor svak. Radiolyden var god på kanalene den klarte å motta, men den klarte vel bare P1, P2 og P3 med akseptabelt kvalitet. Noe annet irriterende med 5500 er headsettet som følger med som har bøyler som skal bak ørene for at det skal sitte bedre. Men dette blir altfor plyndrete å få på seg. Heller ikke kameraet overbeviste. I godt dagslys fikk jeg bilder som med godvilje kanskje kunne anses som "okay" (så lenge de ikke skal brukes til noe "ordentlig", men bare være et leketøy). Under svakere lysforhold blir bildene grøtete og ubrukelige (kameraet har ikke blitz slik K800i har).

 

Over til K800i. Radiomottakelsen er eksepsjonell i forhold til 5500. Jeg får inn massevis av kanaler i nærmest perfekt kvalitet og alt stilles inn automatisk. Radioen har også RDS, i motsetning til 5500. Handsfreesettet fungerer som det skal og MP3-spilleren virker overbevisende. Med Pink Floyd på full guffe hører jeg ingen kvalitetsforskjell fra IPod'en min, og volumet går minst like høyt. I tillegg har K800i manuell så vel som automatisk equalizer. Jeg har ikke fått testet kameraet i dagslys ennå, men med blitz i kveldslys blir kvaliteten cirka like god som det 5500 var på sitt beste i dagslys. K800i er heller ikke for stor. Den er lett og jeg merker ikke at jeg har den i lommen. Skjermen er en fryd å se på, og i motsetning til 5500 har den stor, klar tekst. Jeg liker også at K800i har deksel foran kameraet som beskyttelse, noe 5500 ikke har.

 

Min anbefaling er derfor: gå for K800i selv om den koster rundt 600 kr mer. Det er verdt pengene.

 

Vennligst kom med tilbakemeldinger om du fant denne anmeldelsen nyttig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå testet kameraet til K800i under ulike forhold, også dagslys. Bildene blir langt ifra så skarpe og klare som med et ordentlig kompaktkamera. Man må derfor ikke gå til anskaffelse av en K800i i den tro at det kan erstatte et ordentlig kamera (har selv et Ixus 750, kvalitetsforskjellen fra K800i er ganske stor). Når det er sagt vil jeg ikke si at bildene blir dårlige heller. Fargegjengivelsen er forøvrig bedre enn skarpheten. Jeg har prøvd ut dette med innstillingen Høy kvalitet, maks oppløsning og med forskjellige scenetyper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...