Gå til innhold

Panasonic FZ50, noen med praktisk erfaring


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg kamera og vil ha mye zoom (tar mye naturbilder) og inbiller meg at FZ50 et ok alternativ til dSLR, skjønner at bildekvalitet ikke vil bli like bra som på SLR, men med tanke på at et dSLR kamera med samme spesifikasjoner på optikken koster betraktelig mange flere lapper.

 

Noen med praktiske erfaringer rundt dette kameraet og som kan si noe om bildekvalitet på dette kameraet (og evt bildekvalitet i forhold til de billigste dSLR med kit- objektiv, disse ligger vel omtrent i samme prisklasse)? Ser av tester på nettet at det har blitt betraktelig mindre støy på dette kameraet enn på forgjengeren FZ30.

Endret av toredenstore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ikkje prøvd FZ50, men har eit FZ-5. Konklusjonen ang. bildekvalitet på dette kamera etter å ha kjøpt dslr, er at bildekvaliteten i godt lys er bra i den nederste delen av zoomrange. Så fort det bli dårlig lys blir ting verre. ISO støy er voldsom over 200, men dette skal vera bedre på modellane som kom etter FZ7, FZ20, FZ30 og nå FZ50.

 

Kort sagt : i godt lys på ting som står i ro, heilt kurant kamera (FZ5 altså) FZ50 vil jo vera ei forbetring av dette igjen. Leit etter testar på nettet og bildeeksempel.

Lenke til kommentar
Eg har ikkje prøvd FZ50, men har eit FZ-5. Konklusjonen ang. bildekvalitet på dette kamera etter å ha kjøpt dslr, er at bildekvaliteten i godt lys er bra i den nederste delen av zoomrange. Så fort det bli dårlig lys blir ting verre. ISO støy er voldsom over 200, men dette skal vera bedre på modellane som kom etter FZ7, FZ20, FZ30 og nå FZ50.

 

Kort sagt : i godt lys på ting som står i ro, heilt kurant kamera (FZ5 altså) FZ50 vil jo vera ei forbetring av dette igjen. Leit etter testar på nettet og bildeeksempel.

6989274[/snapback]

Det er en god del forskjell fra FZ5 til FZ50. Så ikke døm utifra dette innlegget, heller fra en som har FZ30. Det er et nyere, bedre og ikke minst dyrer kamera.

Lenke til kommentar
Det er en god del forskjell fra FZ5 til FZ50. Så ikke døm utifra dette innlegget, heller fra en som har FZ30. Det er et nyere, bedre og ikke minst dyrer kamera.

Jepp, bla. har FZ50 manuell fokusring og zoom-ring, og er egentlig til forveksling likt et DSLR-kamera, også i størrelse, faktisk er det bredere enn 350D, og nesten like høyt. Har ikke holdt i det selv, men på bilder ser det også ut som grepet er litt større enn 350D. Ut fra de bildene jeg har sett, ser det ut som Panasonic endelig har klart å kontrollere støynivået tilfredsstillende. Det er nok en farlig kandidat til DSLR, og i hvert fall som sekundærkamera med superzoom :o)
Lenke til kommentar

Jeg leste litt på testen av FZ50 på Steves Digicams, og han mente vel at støydempingen gikk litt ut over bildekvaliteten, så det var synd Pana ikke holdt seg i skinnet og beholdt 8 MP brikke og heller lot den nye elektronikken sørge for bedre støyforhold der.

Når det er sagt tror jeg du blir meget fornøyd med FZ50. Jeg har nå hatt FZ30 i temmelig nøyaktig et år, og koser meg veldig med det. Støyen har det vært nok prat om, så jeg anbefaler deg å gjøre med FZ50 som med mitt, kjøre fast på lav ISO, jeg kjører mer eller mindre alltid på ISO100, og tar hensyn til dette når lyset avtar. Selv ISO200 er rimelig ubrukelig, nemlig. Utover støyen har FZ30 fått særdeles gode kritikker, som med sin meget fleksible linse kan brukes til det meste. Du har rett i SLR-størrelse, jeg har selv testet 350D noe, og de er ganske like i grep og størrelse. I tillegg til manuelle ringer for zoom og fokus har du faktisk også to funksjonsratt, et foran og et bak grepet, som brukes til en del innstillinger. Kjører du helt manuelt, har du f.eks. blender og lukker på hvert sitt hjul, meget behagelig.

 

Øvrige erfaringer jeg har gjort finner du her.

 

Husk bare å skaffe deg ekstra batteri. Kapasiteten er svært mye bedre enn oppgitte tall, med mitt FZ30 har jeg tatt mellom 400 og 500 bilder, til tross for oppgitt tall på 280 bilder. Men når det først er tomt, er det tomt, uansett kapasitet. Og siden det ikke benytter standard AA-celler, er det lurt med et ekstra et i veska. Men vær obs på at originalt er svindyrt, da jeg skulle ha til FZ30 kostet det borti 900, mens jeg fikk 2 stk (!) til kr. 250 på eBay fra HongKong, og de hadde attpåtil høyere kapasitet. På den norske nettsjappa her får du også meget rimelige uoriginale. Har kjøpt derfra til et annet kamera, med hell.

Endret av manskow
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg hadde et DMC-LX1 en snau uke. Returnerte den pga ubukelig mye støy. Slik jeg har forstått det er det samme bildeprosessor i LX1 og FZ30...

 

nå har det kommet en ny versjon som heter DMC-LX2 med Venus Engine III bildeprosessor. Denne prosessoren sitter også i FZ50. Støyen skal visst være betraktlig bedre. Jeg har ikke fått satt meg inn i hvordan den nye modellen er. har litt lyst på et kamera med bedre objektiv, og da blir plutselig FZ50 aktuell, men det hadde vært morro å teste denne, eventuelt sett noen bilder før jeg bestemmer meg...

 

Jeg ser også på Canon Poweshot S3 og FujuFilm s9600. Har hatt fujifilm i en del år nå, og er veldig godt fornøyd med bildekvaliteten... :hmm:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har også kikket litt på dette kameraet. Er dette å anbefale eller er det andre i samme prisklasse som like bra. Ser det vant testen mot Fujifilm, men koster jo noe mer. Er det eventuelt andre kamera som er litt billigere osm kan anbefales. Det jeg ønsker er muligheten til å kunne zoome til en viss grad. Slik jeg ikke kan med mitt Canon Ixus kamera i dag. Håper noen kan komme med en hjelpende kommentar. Trenger som sagt et kamera med god zoom, og som ikke koster altfor masse penger.

Endret av Hovis
Lenke til kommentar

Hei, har hatt FZ50 noen uker nå og er knakende fornøyd med det. Bildebehandlingen som nevnt i Fuji vs Panasonic testen konkluderer med at kraftig prosesering av bildene for å undertrykke støy går ut over bildekvalitet og det har de rett i. Men dette begynner dog (i mine øyne i allefall) ikke å utgjøre noe problem før man kommer litt opp i ISO (fra og med ISO 800 og opp). Merk at man kan også velge å kjøre uten støydemping, men da med påfølgende kornete bilder på ISO over 200. Jeg skulle også ønsket meg litt raskere behandling av bilder tatt i RAW format da det går noen sekunder mellom hvert bilde man kan ta i raw. RAW format filene blir også noe større enn på enkelte andre kameraer (17-18MB). I JPEG kan man derimot ta seriebilder med god hastighet, noe som jeg setter stor pris på.

 

Dette er dog det eneste negative jeg ha opplevd med dette kamera. Skal kjøpe meg en god blits etterhvert til bruk på innebilder. Det er forøvrig lett å manøvrere i kamera og å foreta manuelle instillinger av blender og lukketid (gjøres enkelt med to funksjonsratt).

 

Jeg har med andre ord ingen problemer med å anbefale dette kameraet (dersom du ikke har stort behov for å ta bilder i dårlig lys uten blits).

Lenke til kommentar
Hvordan er dette kameraet sammenlignet med Canon Powershot s3 IS? For meg så står det mellom disse kameraene hvis ingen skulle komme med noen overbevisende negative kommentarer? Håper noen kan si hvem jeg bør går for.

7389728[/snapback]

Jeg har testet S3IS og jeg er ikke det minste i tvil om at FZ50 er et bedre kamera dersom du ønsker å stille inn eksponerig og andre ting manuelt. Det har fast optikk (ikke beveglig linse) og langt bedre å manøvrere i menyene. Ønsker du kun et point and shoot kamera er nok S3IS minst like godt alternatjv og det er også mindre. Bildekvalitetsmessig er de omtrentlig på samme nivå med full automatikk påslått.

Endret av toredenstore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...