Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc vil ikke boote eller formatere


Anbefalte innlegg

Skrudde på pc'en min i dag tidlig og da ville den plutselig ikke starte...

Den restarter rett før Xp-loadinga skal dukke opp, og slik holder den på helt til jeg skrur den av.

 

Dette har skjedd før, og siden eneste løsning da var å formatere, så prøvde jeg på det.

 

Satte i oppstart-cd, og "trykket en tast", da begynte den å laste drivere etc slik den pleier. Men når menyen for partisjoner og innstalasjon av windows skulle dukke opp, fikk jeg blå-skjerm:

 

"Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

 

Hvis det er første gang du ser denne stoppmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

 

Så sto det noe om å kjøre chdsk /F og å sjekke om jeg har nok plass etc.

 

Og en masse tall under...

 

 

Deretter har jeg ikke annet å gjøre enn å skru av pc'en...

 

 

Hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrudde på pc'en min i dag tidlig og da ville den plutselig ikke starte...

Den restarter rett før Xp-loadinga skal dukke opp, og slik holder den på helt til jeg skrur den av.

 

Dette har skjedd før, og siden eneste løsning da var å formatere, så prøvde jeg på det.

 

Satte i oppstart-cd, og "trykket en tast", da begynte den å laste drivere etc slik den pleier. Men når menyen for partisjoner og innstalasjon av windows skulle dukke opp, fikk jeg blå-skjerm:

 

"Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

 

Hvis det er første gang du ser denne stoppmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

 

Så sto det noe om å kjøre chdsk /F og å sjekke om jeg har nok plass etc.

 

Og en masse tall under...

 

 

Deretter har jeg ikke annet å gjøre enn å skru av pc'en...

 

 

Hjelp!!

6985323[/snapback]

 

 

 

Defekt disk? for lite strøm?

Lenke til kommentar

kjører Xp home, Sp2

MSI hovedkort modell MS-6585

nvidia geforce4 mx 440 med agp 8x

512 mb ram

2.8 Ghz prosessor

 

 

 

Vet ikke om det kommer av samme årsak, men har hatt en del problemer med denne pc'en helt siden jeg kjøpte den, blant annet dette:

 

HER

Lenke til kommentar

De feilmeldingene med kode kan være viktig for å feilsøke på ditt problem.

Her er mine ideer.

1.Hvis du har ide så sjekk din hardiskjumperseting og cabelselect.Kan gjette på at maskina har problemer med å finne hardisken eller at det er forstyrrelser på kabelen.

Bruk en annen ribbonkabel.

2.Gå inn i bios å endre udma fra auto til 4.

3.Repair i boot.

4.System Restore

Lenke til kommentar
De feilmeldingene med kode kan være viktig for å feilsøke på ditt problem.

Her er mine ideer.

1.Hvis du har ide så sjekk din hardiskjumperseting og cabelselect.Kan gjette på at maskina har problemer med å finne hardisken eller at det er forstyrrelser på kabelen.

Bruk en annen ribbonkabel.

2.Gå inn i bios å endre udma fra auto til 4.

3.Repair i boot.

4.System Restore

6994415[/snapback]

 

Ok, skal skrive ned feilkoden så fort jeg får anledning.

 

1: Mener du at jeg skal åpne pc'en og se på kabelen? FInt om du hadde kunnet utdype litt.

 

2. Ok skal prøve dette.

 

3. Hvordan gjør jeg det?

 

4. Hvor kjører jeg system restore fra, når jeg ikke får på pc'en?

 

Takk igjen...

Lenke til kommentar

Det er oppdaget et problem, og Windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

 

Hvis det er første gang du ser denne stoppmeldingen, starter du datamaskinen på nytt. Hvis feilmeldingen vises på nytt, gjør du følgende:

 

Deaktiver eventuelle verktøy for virussjekk, diskfragmentering eller sikkerhetskopiering. Kontroller konfigurasjonen av maskinen, og se etter eventuelle oppdaterte drivere. Kjør CHKDSK /F for å se etter harddiskskader, og start deretter maskinen på nytt.

 

Teknisk informasjon:

 

*** Stop: 0X00000024 (0X001902F9, 0xF89B8700, 0XF89B8400, 0XF81C1987)

 

*** Ntfs.sys - Address F81C1987 base at F815C000 Datestamp 3C587 aa0

 

 

 

 

Søkte litt og fant denne tråden, skal prøve å ta ut unødvendige elemtenter...

 

DEt jeg lurer på er: Hvis jeg tar ut harddisken som ikke er masterdisk, hvordan går med filene på den? Ligger de der fortsatt når jeg setter den inn igjen?

Endret av K.O.
Lenke til kommentar

Er nå ganske sikker på at hoveddisken min er årsaken..

 

Har prøvd å ta ut alle komponenter bortsett fra de mest nødvendige, men det funka ikke.

 

DErfor kobla jeg i D disken min, og koblet ut C disken (hvor windows ligger).

 

Da ville maskinen mer enn gjerne instalere windows på D-disken min..

 

Det eneste problemet er at jeg ikke vil gjøre dette. For jeg har mange filer på D-disken jeg ikke vil skille meg av med.

 

HAr en ekstern harddisk med mer enn nok plass, hvor jeg kan flytte de over, om noen bare har noen tips til hvordan jeg gjøre dette...

 

 

Er c-disken min ødelagt? Eller er det noe med oppsett eller no?

 

Alle svar mottas med takk

Lenke til kommentar

Unskyld..DMA ikke udma.

1.Repair.Ha i wininstallcd når du boter opp eller prøv kun f8 for å få opp en meny og så sett inn cden.Hvis du via wininstallcd klarer komme til repair velg heller fra comandolinje å skrive sfc /scannow.

2.System restore samme fremgangsmåte.Men du behøver ikke å ha i cden.

Husk det kan være vanskelig å treffe med f8 så prøv flere ganger.

3.Les i manualen for oppsett av hardisker.Åpne kabinettet for å sjekke om de er satt riktig.Prøv gjerne med bare en harddisk.

Lenke til kommentar

ok..

 

Men jeg har en usb-disk jeg gjerne vil overføre tingene jeg har på d-disken min til...

 

Er det noen mulighet å gjøre dette på? F.eks hvis jeg booter med linux på en minnebrikke eller noe slikt?

 

Mener å huske en kamerat gjorde det for en tid tilbake...

Lenke til kommentar
Sry så ikke din siste post.Etter at du har innstallert win kan du sette din gamle hoved disk som slave.Sjekk med harddisk junpersettingmaster/slave og cabelselect i manualen.

6999703[/snapback]

 

Manual? Har ikke noen manual...

 

Kunne du ha forklart det kanskje?

Lenke til kommentar
ok..

 

Men jeg har en usb-disk jeg gjerne vil overføre tingene jeg har på d-disken min til...

 

Er det noen mulighet å gjøre dette på? F.eks hvis jeg booter med linux på en minnebrikke eller noe slikt?

 

Mener å huske en kamerat gjorde det for en tid tilbake...

6999939[/snapback]

Bare bruk en annen maskin. Sett inn den d-disken, plugg usb til den eksterne, og start overføringa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...