Jorsalfar Skrevet 30. september 2006 Skrevet 30. september 2006 Hei Har et problem når jeg skal installere noen pakker i Ubuntu. Får denne feilmeldingen: warning: /etc/rc2.d/K09samba is not a link to ../init.d/samba or /etc/init.d/samba update-rc.d: warning: /etc/rc3.d/K09samba is not a link to ../init.d/samba or /etc/init.d/samba invoke-rc.d: dangling symlink: /etc/rc2.d/K09samba dpkg: Feil ved behandling av samba (--configure): underprosessen post-installation script returnerte feilstatus 102 Det oppsto feil ved behandling av: samba E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1) Denne feilmeldingen kommer etter en stund hvis jeg prøver å installere en pakke. Skjer vel ikke med alle pakker, men er sikkert de som har noe med Samba å gjøre(?). Noen som vet hvordan jeg kan fikse det? Eller er det nødvendig å fikse det? Prøvde å installere samba smbfs på nytt, men får feilmeldingen da også. Hvis noen lurer på hva det er jeg har gjort som gjør at dette kommer er jeg vel egentlig ikke helt sikker På forhånd takk
comicz Skrevet 2. oktober 2006 Skrevet 2. oktober 2006 First of all: Hva gir ls -lh /etc/rc2.d/K09samba Forøvrig kan det hende dette hjelper(legg merke til at den SLETTER samba entries, før du forsøker å legge til samba igjen): sudo find /etc/rc*.d -name "*samba*" -exec rm {} \; update-rc.d samba defaults
Jorsalfar Skrevet 2. oktober 2006 Forfatter Skrevet 2. oktober 2006 First of all:Hva gir ls -lh /etc/rc2.d/K09samba 6982450[/snapback] Da får jeg sigurd@sigurd-desktop:~$ ls -lh /etc/rc2.d/K09samba lrwxrwxrwx 1 root root 6 2006-06-28 23:15 /etc/rc2.d/K09samba -> /samba Skal jeg prøve den kommandoen du skrev for å slette også update?
comicz Skrevet 2. oktober 2006 Skrevet 2. oktober 2006 Ja, gjør det. Kom tilbake hit med resultater :-) Samba skal starte fint når maskinen starter(...).
Jorsalfar Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Skrevet 3. oktober 2006 sudo find /etc/rc*.d -name "*samba*" -exec rm {} \; update-rc.d samba defaults 6982450[/snapback] Fikk denne meldingen: sigurd@sigurd-desktop:~$ sudo find /etc/rc*.d -name "*samba*" -exec rm {} \; update-rc.d samba defaults find: paths must precede expression Usage: fiind [-H] [-L] [-P] [path...] [expression]↵ Eller skulle jeg kjøre update-rc.d samba defaults etter den første kommandoen? Da fikk jeg sigurd@sigurd-desktop:~$ sudo find /etc/rc*.d -name "*samba*" -exec rm {} \; sigurd@sigurd-desktop:~$ sudo update-rc.d samba defaults Adding system startup for /etc/init.d/samba ... /etc/rc0.d/K20samba -> ../init.d/samba /etc/rc1.d/K20samba -> ../init.d/samba /etc/rc6.d/K20samba -> ../init.d/samba /etc/rc2.d/S20samba -> ../init.d/samba /etc/rc3.d/S20samba -> ../init.d/samba /etc/rc4.d/S20samba -> ../init.d/samba /etc/rc5.d/S20samba -> ../init.d/samba sigurd@sigurd-desktop:~$ Takker
comicz Skrevet 4. oktober 2006 Skrevet 4. oktober 2006 Jepp, det siste var det som var meningen, og det gjorde susen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå