Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ekstremt Treg PC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

PC en min bruker 30 sek fra jeg trykker på knappen til Windows logoen vises. Deretter tar det 1 minutt og 30 sek før welcome vises, og så et halvminutt til før win desktop kommer opp. Deretter tar det enda et minutt før ikoner er lastet og programmer startet. Under oppstart kommer det også et sekund med bare farget støy på skjermen. Akkurat dette støyproblemet oppstod nok etter installasjon av Civ 4, som skjedde omtrent samtidig med at jeg fikk ny 24 tommer og oppdaterte skjermdrivere.

 

 

PCen er selvbygget, Asus p800 et eller annet med P4 3.2 gHz og en gb pc3200 ram. System harddisken er en raptor 74GB. Skjermkortet er et ATI X800 PRO. Det er etpar andre HDD i systemet også. Jeg har ikke reinstallert Win etter bygging for to år siden fordi det er en *** jobb. PCen brukes til surfing og bilderedigering. De programmene som er installert er relativt store. Jeg pleier ikke fylle opp pcen med småprogrammer for testing.

 

Jeg kjører NIS 2007 og Adaware.

 

Problemet har nok oppstått gradvis, men jeg pleier ikke skru av PCen. Vanlige oppgaver går nå også tregt. Prosessor og grafikkort er vannkjølt.

 

 

Noen tips eller må jeg bare bite i det sure sure eplet og reinstallere hele pcen igjen? Dette frister ikke pga tidsbruken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Har samme oppstarts-problemet, tar dritlang tid og virker som pcn bare dør.

 

Men jeg har et par andre symptomer:

 

* Min andre harddisk ( som er partisjonert i 3 ) er alle formatert, uten mitt samtykke.

* Spill kjører glatt, men windows er drittregt.

* Får ikke scanna pcn med online virusscan ( trendmicro.com ).

 

Dette skjedde plutselig, satt og kopierte noen musikkfiler over på en harddisk, så plutselig blir pcn så treig, tenker ikke over det og venter bare, så låser pcn seg, så trykker jeg på restartknappen, så kommer CHKDISK ( checkdisk ) fram før windows starter, og sier jeg har problemer med noen sektorer, tenker pyttsann og lar det kjøre. Så kommer det masse tull om at det er for lite plass på disken og han ikke kan få tilbake de filene som han har fiksa ( grunnen til at den ble formatert sikkert ).

 

Har lest om at MSN viruset gjør pcn din så og si ubrukelig, men har ingen prosesser som bruker 100%, og har ikke trykka på noen linker.

 

Har også prøvd removaltools for dette.

Lenke til kommentar

Har ikke noe og si med ressurser og \ eller hva som er i boot, for meg.

Kom plutselig, med et 'knips'.

 

Har fått et tips om at det kan være at microsoft som oppdager uorginale cdkeys, som "fryser" pcn din i updates.

Endret av mvmnt
Lenke til kommentar

Hos meg er det gamle Harddisker som gjør PC'en møkktreig, og akkurat det samme skjedde hos kompisen min. Vi har byg nye maskiner, og når vi kopierte fra de gamle til de nye, blei maskinen kjempetreig. Kan jo bare prøve å kople vekk noen av de gamle diskene. Jeg bruker 2 Raptor 74 i RAID 0 som systemdisker, og det ihvertfall ikke de det står på.

Lenke til kommentar
Har ikke noe og si med ressurser og \ eller hva som er i boot, for meg.

Kom plutselig, med et 'knips'.

 

Har fått et tips om at det kan være at microsoft som oppdager uorginale cdkeys, som "fryser" pcn din i updates.

7000529[/snapback]

Når Genuin advanger har opptaget uorginal vare så hopper den fram under boot av windows.Du får beskjed på skjermen.Ikke noe usynlig greier..

Lenke til kommentar

Hei,

 

Kan være mange ting som lager disse trøbbel.

Høyst sansynligt prøver XP å loade feil chipset drivere (drivere kan ha blitt beskadiget).

 

En fremgangsmåte for å feilfinne:

Du må boote i SafeMode (trykk F8).

WinXp går da i TXT-mode under oppstarten, og den viser hvilke ting den loader på skjermen.

Vanligvis går dette så fort, at man bare ser noget tekst rulle forbi - men hvis der er 'noget galt' - da vil 'rulleteksten' stoppe opp og man kan se, hva det er for en fil/driver som XP har probs med.

 

Dette er ofte en *.dll fil eller en *.sys fil. Skriv navnet ned på papir og søk på navnet på 'google.com'.

Her vil der dukke opp mange links med info omkring den fil/driver - og vanligvis også et eller flere løsnings-forslag.

(Kan være flere fil/drivere det er gale med - så du må kanske prøve 'SafeMode' metoden flere ganger)

 

PS. Jevnlig defragmentering vil også holde 'farten oppe' på en gammel Xp innstallation. Jeg har også på fornemmelsen, at du ikke har oppgraderet til SP2 og fått innstallert alle WinUpdates (som fikser vanlige probs med XP - og selvfølgelig sikkerhets probs).

 

Edit\ Er også enig i, at NIS ikke er å anbefale, da den 'stjeler' mye resoucer og disse trengs jo ofte ved tung bildebehandling.

NIS er ikke et dårligt sikkerhetsprogram - men desverre er 'default' innstillinger tilpasset for folk (barn), som ikke har peiling på, hva de foretar sig på Nettet.

 

NIS 2007 (og tidligere versjoner) kan ikke lappe sikkerhetshuller i WinXP. Vil bare gi folk en uhyggelig falsk trykhetfornemmelse, hvis ikke XP er 100% oppdateret.

Hvis du har oppgraderet NIS (f.eks 2005>2006>2007) kan dette også være en kilde til dine problemer.

I tillegg til AdAware anbefaler jeg, at du bruker SpyBot S&D (som også er FreeWare).

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager at jeg ikke har svart her i tråden før nå.

 

Tusen takk for gode råd, Kimmer og dere andre :thumbup: . Har prøvet noen, men skal ta en safe mode start nå, og se.

 

Må bare få si at jeg installerte SP2 da jeg bygget PCen, og den står på automatisk oppdatering av Windows. Har også sjekket dette noen ganger ved å gå inn og se om det var noen kritiske oppdateringer som trengtes. Jeg har også defragmentert tidvis (ikke jevnlig) og sist jeg gjorde det, var før jeg startet denne tråden. Da fikk jeg beskjed om at det ikke var nødvendig.

 

Har fått noen beskjeder om uautorisert eksemplar av WinXP og slikt tull. All software (og hardware;)) jeg har, er kjøpt og betalt med surt tjente penger i skikkelige butikker her i Norge (etpar progs er vel kjøpt på nettet, da, men...). En restart har alltid fikset problemet med uatorisert versjon av XP eller hva det nå var som stod der.

 

NIS 2005 fjernet jeg skikkelig dengang da NIS 2006 skulle installeres, mens NIS 2007 installerte jeg bare over NIS 2006. Jeg har altså ny oppgradering hvert år. Det var ikke planen, men det bare ble slik.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...