Gå til innhold

Er peanøtt smør sunt?


Anbefalte innlegg

...jeg tenker spesifikt på Mills Peanut Butter - Grov type. Bak på, står det "herdet vegetabilsk olje", jeg liker ikke det ordet "herdet", er det farlig fett?

 

Har hørt at naturlig peanøtt smør er sunt, men denne fra mills, den er vel fullpakket med dårlige greier?

 

Det er jo så godt ihvertfall og så blir man sinnsyk mett av bare en skive med det, det gir så mye kalorier, derfor. sinnsykt masse kalorier. Men grunnen til at jeg vil spise det er fordi det hindrer meg i å overspise, fettet holder meg mett leeenge.

 

Noen med peiling / erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Styr unna herdet fett. Dette kalles ofte transfett. Ikke på på grunn av sine hypnotiske egenskaper men fordi det gir større sjanse for hjerte- og karsykdommer.

 

Herdet fett er billig å bruke og det gir bedre holdbarhet etc... Betal heller litt ekstra og lev lenger.

 

Her er et utdrag fra en kjent- og akseptert undersøkelse:

 

Det har vært ønskelig i flere vestlige land å erstatte mettede fettsyrer og transfettsyrer med mindre aterogene fettsyrer i margarin. Transfettsyrer gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer da det ikke bare øker total- og LDL-kolesterolnivået, men også reduserer HDL-kolesterolnivåene (3). Generelt blir laurinsyre (12: 0) myristinsyre (14: 0) og palmitinsyre (16: 0) betraktet som de tre kolesteroløkende fettsyrene i kosten (4). Studier indikerer den kolesteroløkende effekten etter følgende rekkefølge: myristinsyre > palmitinsyre > laurinsyre (4). En kost beriket med mettede fettsyrer gir også et signifikant lavere nivå av alfalipoprotein sammenliknet med cis-enumettede og trans-enumettede fettsyrer (5). Transfett har motsatt virkning av mettet fett på alfalipoprotein, da det øker nivået av alfalipoprotein i blodet (5).

 

 

Håper dette hjelper,

Trytowin

Lenke til kommentar

Ja det er nok sunt ja, det står under beskrivelsen at den er det, og som han sa ovenfor, Proteinfabrikken selger ikke dette hvis det ikke selger hehe. Men takk for tips, jeg tror jeg driter i hele peanøtt smøret og bare fortsetter med cottage cheese. Blir for dyrt å kjøpe dette smøret i tillegg til alt det andre jeg allerede kjøper. Må ha en grense, hehe.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...