Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forsterking av wi-fi-signaler


Anbefalte innlegg

Jess. Pappa har skaffet seg trådløst, og jeg skulle gjerne kommet på nett med PC-en min som står i huset ved siden av. Det er omtrent 35 meter unna, og begge hus har naturligvis en del vegger og sånt. Tryggve mener at det sannsynligvis ikke skal gå, men det driter jeg i, for jeg skal ha det uansett. :innocent:

 

Ikke overraskende fant jeg inget nett med PC-en min (den som står i det andre huset - PC-en fra nå av. Den som står i hovedhuset med fungerende nett er laptopen) da vi satte opp routeren første dagen. Med laptopen fikk jeg signaler helt bort til trappa, men ikke innenfor døren. Vi bestilte en antenne til routeren, og om jeg sto i det soverommet som vendte mot hovedhuset fikk jeg svakt signal på laptopen, men ingen på PC-en. Urk.

 

Jeg er (neppe overraskende) jævlig dårlig på slikt, siden min oppgave naturligvis er å lage mat og passe barna. Derfor trenger jeg hjelp fra noen hendige menn som er mer teknisk anlagt enn meg.

 

Jeg sendte en mail til komplett.no (der jeg først kjøpte den nye antenna) og spurte hva jeg trengte for å få gode nok signaler helt bort. Jeg lurte også på om det var mulig å få en forsterkende antenne til selve nettverkskortet også, og ikke bare å routeren i andre enden, og om det kunne hjelpe noe å forsøke det. Det er meget mulig et teit spørsmål, men jeg er tross alt svak og yndig, og trenger egentlig ikke vite noe som helst om tekniske duppedingser.

 

Svaret lød slik:

Det er litt opp og ned om du får byttet antennen på trådløse kort eller ikke. USB kort og lignende får du ikke byttet på, mens du får byttet på enkelte PCI kort. Det greieste er å sette opp to utvendige retningsbestemte antenner, en på hver side, og kjøre router på den ene siden og aksesspunkt på den andre siden.

 

Ok. Jeg spurte ham om han kunne anbefale noe av utstyret de hadde til slikt bruk, ettersom jeg likevel sikkert må returnere antennen og får penger til overs der, og dermed kommer til å kjøpe sakene derfra (om mulig).

 

Når det gjelder hvilke deler du skal velge er dette veldig åpent da det finnes flere gode produkter. Du har jo tydeligvis en router fra før og bør da egentlig velge et aksesspunkt fra samme produsenten. Når det gjelder antenner burde disse holde for den avstanden du snakker om:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307814

 

i tillegg trenger du da kabler for å koble antennen til routeren og aksesspunktet og her kommer det an på hvilken router og hvilket aksesspunkt du har.

 

 

Så. Er forslaget hans i første mail den beste måten å gjøre det på, eller forsøker han å lure meg? Hvis ikke, hva er alternativene? Er det noen som kan hjelpe meg med å sette opp en komplett utstyrspakke som kan funke til den metoden jeg bør ta i bruk? Gjerne så billig som mulig, selvsagt.

Routeren er så vidt jeg vet en slik, og nettverkskortet er dette, som egentlig ikke ser særlig anstendig ut.

Tusentusentakk. Alle som bidrar får nakenbilder i posten. Trøstepremie til alle som gadd å lese hele innlegget.

Endret av Sancti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...