Gå til innhold

Bilde fra bryllup


KnutIvars

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg giftet meg i sommer, og det begynner å bli på høy tid at jeg(vi) sender ut takkekort. Til dette har jeg valgt et bilde, men mine kunnskaper om hva en kan gjøre i PS er ikke de største. Jeg har sett folk her inne utføre mirakler med bilder før, så jeg tenkte jeg skulle spør om hjelp her inne.

 

Vedlagt følger link til orginalen, samt et forsøk fra min side.

 

Orginalbildet

(NB! 2,6MB.. Nedlasting kan være noe treg)

 

Mitt forsøk:

post-8299-1159384469_thumb.jpg

 

Hm... en annen ting jeg legger merke til når jeg driver på i PS; Fargene ser en del anderledes ut når windows picture viewer viser dem i forhold til i PS. .. why? Hvilket program skal jeg stole på?

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må passe på at du for all del ikke brenner ut detaljene i den dyrebare kjolen slik du har gjort. Det er vel det aller viktigeste tipset jeg kan gi. Se histogrammet.

Jeg hentet inn igjen mye i vedlagt ekselmpel og i tillegg er skyggepartiene løftet. Jeg tok også økning av fargemetningen på de røde toene for å fremheve blomstrene. Synest også det manglet litt skarphet generellt. Bedret litt på det.

 

La ved et eksempel i farger, et hvor gult og grønt er borte og ett i sort/hvitt som jeg har sansen for generellt.

 

Gratulerer forresten :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Du må passe på at du for all del ikke brenner ut detaljene i den dyrebare kjolen slik du har gjort. Det er vel det aller viktigeste tipset jeg kan gi. Se histogrammet.

Jeg hentet inn igjen mye i vedlagt ekselmpel og i tillegg er skyggepartiene løftet. Jeg tok også økning av fargemetningen på de røde toene for å fremheve blomstrene. Synest også det manglet litt skarphet generellt. Bedret litt på det.

 

La ved et eksempel i farger, et hvor gult og grønt er borte og ett i sort/hvitt som jeg har sansen for generellt.

 

Gratulerer forresten :)

6954148[/snapback]

Dyrbar kjole; Ja så absolutt... :)

 

Kjempebra det du har gjort! Jeg sender en PM med mail-adr hvis du hadde giddet å sende de i orginal størrelse.

Personlig, synes jeg at sort hvitt ikke er så bra på dette bildet pga en mister litt fokus punkt... bakgrunnen er litt rotete og når en mister fargene, så blir brudeparet liksom bare en del av rotet, eller?

Det der gult og grønt er borte var litt tøfft da. Var det en enkel måte å gjøre dette på?

Uansett; Disse var bra. Takk ragamuffin! Jeg får visst sette meg ned med noen tutorials/forumtråder for å lære meg litt.

 

Jeg har ingen peiling på sånt, men jeg synes det var litt forrstyrrende (i mangelen på ord) med det trafikkskiltet i bakgrunn. Kanskje en ide å fjerne det? :)

6954192[/snapback]

Ja, du har et poeng der ja. Jeg får dra med meg vinkelsliperen og kutte det vekk.... :p ... heh... Ser at ragamuffin har vært flink og fjernet det for meg :)

Lenke til kommentar
Mitt forslag er å lage bilde i s/h men brudebuketten kan vises i farger. Det har jeg gjort på mitt bryllupstakkekort. Lykke til!

6956752[/snapback]

Kanskje ikke så dumt det... Muligens gjøre det litt som på bildet nr 2 fra ragamuffin; dempe fargene ganske mye (ikke så det blir helt s/v), men fortsatt ha farger på buketten + knapphullsblomsten min...

 

Jeg får prøve når jeg kommer hjem fra jobb. Takker for inspill :)

 

Forsøket fra min side var også croppet litt.... Noen inspill på det? ... eller var den croppinga grei?

 

Så er det disse fargene mine da.... Noen som vet hvorfor fargene er mer mettede i Microsoft sin Picture and Fax viewer enn de som jeg ser i nettleseren og i PS?

Lenke til kommentar

Fikk av en eller annen grunn ikke lasta opp full zize jpg. Men siden du skal ha det til takkekort har jeg skalert det til dugandes oppløsning (1000x1500). Dette er oppskarpet, lagret med lav kompressjon og klar til en bra utskrift.

 

Angående det å fjerne gult og grønnt er det veldig lett. Åpne Hue/Saturation i Photoshop. I dropdown-boksen Edit, velger du i stedet for Master - Greens og sett saturation til -100 og gjør så det samme med Yellows.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Fargedifferansen du opplever kommer nok av at du bruker to forskjellige fargeprofiler i programmene dine.

På nettet er det kun sRGB som gjelder, da nettlesere "forstår" dette.

Ellers er det Adobe RGB som gjelder for de fleste å jobbe med i PS o.l. Men om du ikke konverterer Adobe RGB til sRGB før du legger ut på nett, så vil fargene virke blasse og uten sprut.

Ellers må det sies at fargestyring er et enormt stort felt å prøve å forstå fullt ut.

En skjermkalibrering er et godt sted å begynne.....

Lenke til kommentar
Fargedifferansen du opplever kommer nok av at du bruker to forskjellige fargeprofiler i programmene dine.

På nettet er det kun sRGB som gjelder, da nettlesere "forstår" dette.

Ellers er det Adobe RGB som gjelder for de fleste å jobbe med i PS o.l. Men om du ikke konverterer Adobe RGB til sRGB før du legger ut på nett, så vil fargene virke blasse og uten sprut.

Ellers må det sies at fargestyring er et enormt stort felt å prøve å forstå fullt ut.

En skjermkalibrering er et godt sted å begynne.....

6963179[/snapback]

Det er jo litt rævva egentlig... Må jo være litt våken når en skal skrive ut og da...

Lenke til kommentar
Først og fremst: Grattis!  :w00t:

 

Kjeda meg, og prøvde å mekke litt på bildet. Mulig det ble litt for kunstig, men sånn er vi her i huset.

6964413[/snapback]

Var ganske tøfft slik kjolen kommer frem på bildet fra deg SirMaximus! ... Så liksom litt mer silkeaktig ut ... (det er jo silke og da..., men her kom det mer frem).

 

Hm... har tydeligvis en del å lære om PS etc.

 

Hvordan gjør dere det for å gjøre bildet skarpere? ... Er det unsharpen mask som er tingen?

 

Hvordan får en det lysere og mer kontrastfullt uten å brenne ut hvite områder?

Lenke til kommentar

Her er ennå et forslag på behandling av bilde.

Har prøvd å lette opp bilde litt så det ikke blir så mørkt.

Dette er gjort i en fart, og er vel ikke veldig bra utført, men viser i hvertfall litt på en vei hvordan jeg hadde ville gjort det :)

post-110095-1159729444_thumb.jpg

Endret av hobbysoft
Lenke til kommentar
Først og fremst: Grattis!  :w00t:

 

Kjeda meg, og prøvde å mekke litt på bildet. Mulig det ble litt for kunstig, men sånn er vi her i huset.

6964413[/snapback]

Var ganske tøfft slik kjolen kommer frem på bildet fra deg SirMaximus! ... Så liksom litt mer silkeaktig ut ... (det er jo silke og da..., men her kom det mer frem).

 

Hm... har tydeligvis en del å lære om PS etc.

 

Hvordan gjør dere det for å gjøre bildet skarpere? ... Er det unsharpen mask som er tingen?

 

Hvordan får en det lysere og mer kontrastfullt uten å brenne ut hvite områder?

6975601[/snapback]

Unsharp mask duger fint ja. Bare vær forsiktig og ikke overdriv. Det lønner seg å kopiere layeret og kjøre USM på kopien, og deretter male ut områder man ikke vil påvirke. F.eks. øyne vil man gjerne ha skarpe, men unngå glødende kanter andre steder.

 

Curves er genialt til å øke kontrast, og samtidig ha kontroll over alle områder, så man unngår utbrente områder. Økt kontrast gir også en illusjon av skarphet.

Lenke til kommentar
Curves er genialt til å øke kontrast, og samtidig ha kontroll over alle områder, så man unngår utbrente områder. Økt kontrast gir også en illusjon av skarphet.

6979718[/snapback]

Illusjon ja.

 

Det jeg synes er vanskeligst er å få fyldige farger uten at det blir for mørkt. Når jeg prøver å gjøre det lysere, så blir det blasst... som når en bare øker "brightness" ...

 

Å øke kontrastene gir en fin effekt på fargene synes jeg..., men da blir ting mørke igjen... og når jeg skrur opp brightness, så blir ting utbrennte... ... Argh...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...