Gå til innhold

Problem: Maskin restarter uten grunn


Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med dette:

Har nettopp bygd meg en maskin, men sliter med et problem som ikke er til å leve med.

 

Maskinen restarter seg selv helt uten grunn. Dette kan skje alt fra 5 min – 2 timer etter at den er slått på, eller har foretatt en restart.

Det ser ikke ut som om det har noe å si hva maskinen jobber med.

 

Maskinen har følgende oppsett:

- ASUSP4PE/L/GD Hovedkort

- Intel Pentium 4 2,53 GHZ

- 2 x TwinMOS PC2700 DDR 512 MB CL 2,5

- WD 120GB (Spes. edition) Darddisk

- Plextor CD-brenner (48x/24x/48x)

- Pioneer DVD-spiller

- Chieftech DX-01SL-D Miditower 360W

- XP Home edition operativsystem

- Gammelt PCI grafikkort Cirrus Logic, Venter på Hercules ATI9700PRO

 

Som dere ser er det eneste ”unormale” med denne maskinen skjermkortet som midlertidig er satt inn.

Temperaturen er stabilt på 36-38 grader ifølge ASUS-probe (Program som fulgte med hovedkortet), så den skulle ikke ha noe å si.

 

Konsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat satt sammen en maskin jeg også med nogenlunde samme spesifikasjoner (Asus P4PE, 2,4 GHz, samme brenner, Gainward GeForce 4 4200 TI, IBM disker) og har opplevd akkurat det samme flere ganger, særlig i går kveld. Da slo den seg av flere ganger i forbindelse med at jeg brukte WinMX og Asus Bios-update.

 

Det skjedde spesielt etter at jeg hadde installert USB driverene fra Asus-cden og inf-driverene fra Intel. Kan selvsagt ha noe med det å gjøre men det høres litt mystisk ut. Skal prøve å laste ned nyere inf-drivere fra Intel og se om det kan ha noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar

Takk for responsen.

Skal senere i kveld se litt på dette jeg også. Skal holde deg oppdatert hvis jeg finner ut noe.

 

Har i tillegg et tilsvarende problem:

For å logge meg på internett bruker jeg en Siemens Gigaset 4170 basestasjon som ISDN-modem. Denne har jeg tilkoplet via en av USB-portene.

 

Nesten hver gang jeg er inne på internett får jeg en ”hyggelig” blå skjerm med beskjed om at windows har oppdaget en kritisk feil og vil bli avsluttet (Meld i kortversjon).

 

Resultat: må restarte maskinen.

 

I meldingen er det bl.a. referert til NDIS.SYS – filen som vistnok har med nettverksting å gjøre.

 

Skal prøve å oppdatere programvaren fra Siemens for å se om dette hjelper.

 

Konsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...