Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

EDIT: Les siste post. Blåskjerm i oppstart.


Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg litt.

 

Har veldig ofte blåskjerm elller restart under oppstart av Windows.

Har prøvd å installere XP på nytt, men problemet har vedvart.

Dette betyr vel at det er noe med maskinvaren.

Har nyeste bios på hovedkortet, og kjører med default setting. (Har også prøvd med andre innstillinger.)

Det som er rart er at etter 2-3 restarter så kommer jeg inn. Da er maskinen 100% stabil. Virker som at den ikke klarer å laste skjermkortet eller noen av pci enhetene. Når den klarer det så er det som sagt dønn stabilt.

Mistenker at det er strømforsyningen. Er jo tross alt mange enheter som skal ha strøm når XP starter. Se signatur for utstyr.

 

Hva tror dere?

Endret av Spurs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

blåskjerm er 80% av tilfellene pga. av defekt minne. Før du feilsøker videre bør du kjøre memtest fra en bootdisk for å undersøke om en av minnebrikkene dine er defekte.

 

Jeg tviler litt på at det er PSU'en din. SKjmkortet ditt er det som trekker mest strøm i oppsettet ditt, men den vil trkke veldig lite før du starter en 3D applikasjon, og siden du har problemet mens du loader windows så er sansynligvis problemet i et annet komponent.

 

 

Sjekk minnet for oss og raporter tilbake, så kan vi prøve å analysere videre.

 

Her er link til memtest med instruksjoner:

http://www.memtest86.com/

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar.

Glemte å skrive at jeg har testa minnet.

Kjørte memtest noen ganger mens jeg satt og så en film. (Med andre ord så gikk testen mellom en og en halv og to timer).

Ingen feil...

Kanskje jeg skal prøve og koble ut printer, scanner, gamepad usb sendere med andre ord alle usb devicer? Det har jeg ikke prøvd.

Er så rart at pc'en er så stabil når den først har startet. Spiller Battlefield2 med alt på maks i "timesvis" uten problem...

Lenke til kommentar

Kan også ta med at det virker som pc'en restarter når dvd og floppy disk blir initialisert. (Blåskjerm eller restart når det blinker i lysene på spiller og floppy) Har prøvd å koble ut begge to, men det hjelper ikke.

 

Kan det være at strømmen til pc'en er koblet til et Powerbar strømfilter? Ikke får nok strøm? Rart at den alltid starter etter 2-4 forsøk...

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Har googlet litt på den nye oppdateringen du nevner, men kan ikke finne den. Kan du gi meg en link hvor jeg kan laste ned denne fixen?

 

Forøvrig har jeg ikke sett en blåskjerm i det siste. Pc'en bare restarter rett før Windows skal starte. Tror blåskjerm koden var 0x000007 (ikke sikker på antall nuller). Men som sagt nå restarter bare pc'en rett etter Windows logoen og rett før Windows skal starte og desktopen lastes.

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Feilsøking av error og poste dem her.

 

Høyreklikk på min datamaskin.velg egenskaper.velg avansert i mappene.I startup and recovery trykker du på settings.Her inne huker du av automatisk restart.

 

og..

 

velg start-kjør.skriv eventvwr

Kikk inne i der og se på feilene.dobbelklikk på eventuell error for å få mere opplysninger.

Lenke til kommentar

Jeg tipper hardware feil. Kan være minne, hk, skjermkort etc.

 

Eneste som funker er å teste komponent for komponent i et friskt miljø, på en annen maskin.

 

Kan også forsøke å poste error koden du får på blåskjerm siden det går an å søke dem opp og kanskje få mer vettuge svar

 

EDIT: 0x00000007 betyr vel noe sånt som at det finnes hardware som ikke fungerer. Mener å huske jeg hadde denne en gang på defekt skjermkort. men kan bety mye rart. også brukt om du har komponenter som ikke er kompatible med windows (jamfør win2k compatibility list), og at du ikke møter minstekrav til winxp med minne/disk etc

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fant ut her om dagen at pc'en restarter også når min Ipod Nano står tilkoblet via USB. Når jeg dro ut den så bootet pc'en helt som den skal.

Hvorfor skjer dette? Hvorfor skal USB enheter "kødde" med oppstarten? Ipoden drar jo strøm.... men printeren har jo egen strøm.

Vil legge til at jeg har prøvd forskjellige USB porter, men det spiller liten rolle.

Anyone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...