Gå til innhold

Olympus Mju 710 --- elendig bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Har hatt dette kameraet en stund no og jeg må si at jeg er overhodet ikke imponert!

 

Har sinnsykt mye støy i bildene mine, og de meget uklar..

Kanskje jeg har noe feil med innstillingene mine??

Jeg kjører på SHQ 3024 x "xxxx" eller noe..

 

 

Jeg hadde før et Nikon Coolpix 750 på 2.1mpx som tar bedre bilder enn dette Olympuskameraet.

 

vurderer sterkt å bytte det ut.. Eller er det brukerfeil ifra min side?

 

Har lagt ved et bilde så dere får se..

post-36118-1159182999_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke den første som klager over bildekvaliteten på dette kameraet... eller er vel Mju-700 folk var så misfornøyd med, og dette nye kameraet har tydeligvis ikke vært spesielt revolusjonerende.

 

Grunnen til at ditt Nikon gir bedre bilder kan være mange.

 

*Du ser ikke forskjellen på 2 og 7 megapixler med mindre du blåser opp til A4 eller tar små utsnitt.

*2 megapixler kan gi renere bilder, fordi pixlene blir større og mer lyssterke -> mindre støy i bildet.

*Mange av de gamle kameraene hadde mer forsegjort optikk, sensor, fokussystem og lignende, da de kostet mer i utgangspunktet og det var derfor interessant å ilegge kameraet dyrere utstyr og teknologi.

*Ditt nye kamera er mindre, og det er mindre plass til skarp optikk og god teknologi.

*Det er en feil med ditt nye kamera.

 

Vil du ha et godt kamera i dag, vil jeg anbefale Ixus 800IS eller Nikon Coolpix P3/P4. Sistnevnte koster omtrent det samme som Mju-710. Det er litt større, men er spekket med ting som Olympusen mangler... for eksempel bedre optikk. Bildekvaliteten blir nok en helt annen.

Lenke til kommentar

Det som er feil er at motivet ikke er i fokus. Med den store dybdeskarpheten som kameraer med så liten bildebrikke har så er det ikke snakk om at kameraet har misset litt på fokus, det ser ut som det ikke har prøvd å stille fokus i det hele tatt.

 

Det ser ut som blitzen har vært avfyrt på alle bildene, kansje kameraet treger veldig godt lys for å stille fokus?

Lenke til kommentar

Muligens et dumt spørsmål, men du lar kameraet få fokusere ordentlig før du trykker utløserknappen helt ned (ved holde utløserknappen først halvveis nede)?

 

Mitt Ixus 500 kan ta bilder uten at jeg nødvendigvis må fokusere, men da er avstanden til der hvor fokus ligger bestemt på forhånd av kameraet. Nærbilder blir da feil, siden fokuset ligger noen meter fra kameraet (tror jeg).

 

Funksjonen kan på mitt kamera slås av i menyen, slik at man ikke får tatt bilde uten at kameraet har fokusert. Men den kan være grei i situasjoner hvor du ikke har tid til å vente på fokus.

Lenke til kommentar

Nikon Coolpix P4/P3 er absolutt verdt en titt. Og mye rimeligere enn Ixus 800 IS også. Dessuten har de fysisk større bildebrikke og høyere oppløsning, de har optisk bildestabilisator slik som 800 IS har, og like stor skjerm. De har flere manuelle innstillingsmuligheter og er enkle i bruk. P3 har muligheten for trådløs bildeoverføring, det har ikke P4, ellers er de like.

Lenke til kommentar
Nikon Coolpix P4/P3 er absolutt verdt en titt. Og mye rimeligere enn Ixus 800 IS også. Dessuten har de fysisk større bildebrikke og høyere oppløsning, de har optisk bildestabilisator slik som 800 IS har, og like stor skjerm. De har flere manuelle innstillingsmuligheter og er enkle i bruk. P3 har muligheten for trådløs bildeoverføring, det har ikke P4, ellers er de like.

6986571[/snapback]

 

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...d800is&show=all

Lenke til kommentar
Nikon Coolpix P4/P3 er absolutt verdt en titt. Og mye rimeligere enn Ixus 800 IS også. Dessuten har de fysisk større bildebrikke og høyere oppløsning, de har optisk bildestabilisator slik som 800 IS har, og like stor skjerm. De har flere manuelle innstillingsmuligheter og er enkle i bruk. P3 har muligheten for trådløs bildeoverføring, det har ikke P4, ellers er de like.

6986571[/snapback]

 

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...d800is&show=all

6986881[/snapback]

 

Det der er ingen sammenlikning mellom Ixus 800 IS og Coolpix P3. Det er en sammenlikning mellom den nye Ixus 850 IS og Coolpix P3. Kameraet har forskjellig navn i Usa, Japan og Europa!

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar

 

Det der er ingen sammenlikning mellom Ixus 800 IS og Coolpix P3. Det er en sammenlikning mellom den nye Ixus 850 IS og Coolpix P3. Kameraet har forskjellig navn i Usa, Japan og Europa!

6986970[/snapback]

 

Denne stemmer kanskje:

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...d700is&show=all

6987532[/snapback]

 

Jepp, det stemmer bedre. Men på mange av punktene har ikke dpreview data om Coolpix kameraet en gang... feks på metering, så er Coolpixen mere avansert, men der har de ikke oppgitt data en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...