Grimbo Skrevet 24. september 2006 Skrevet 24. september 2006 Hola, Har i ca. 2 dager prøvd å innstallere freevo på en ubuntu 6.06 distro og har _endelig_ fått innstallert via Synaptic package tingen. Programmet finnes i listen over innstallert programvare, men jeg finner det ikke i noen av menyene applications>. Mildt sagt irritert, Faktisk så irritert at jeg har begynt å lete etter vindows xp og mce cdene.... Det er nå like før jeg får nok et tastatur på samvittigheten...
Palme Skrevet 24. september 2006 Skrevet 24. september 2006 Hva med å åpne en terminal og skrive freevo?
Grimbo Skrevet 24. september 2006 Forfatter Skrevet 24. september 2006 tøft... Nå kræsja faktisk hele greia... :!:
Prognatus Skrevet 24. september 2006 Skrevet 24. september 2006 Programmet finnes i listen over innstallert programvare, men jeg finner det ikke i noen av menyene applications>. Mildt sagt irritert6930742[/snapback] Jeg skjønner hva du mener. Da jeg kom fra Windows til Linux stusset jeg også på hvor programikonet ble av etter installasjonen. Dessverre er det ikke like vanlig i Linux-verdenen å legge til ikoner i programmenyer eller på skrivebordet. Hvis du vil ha oversikt over hva som ble installert og hvor, kan du kikke i Synaptic slik: - Trykk Search-knappen - Søk etter freevo - Du får forhåpentligvis opp et positivt søkeresultat og ser at en grønn firkant står foran programnavnet. - Høyreklikk på programmet og velg "Properties" på menyen. - Klikk på tredje flippen "Installed files". Du kan bla deg nedover listen der, til du finner f.eks. /usr/bin/freevo Hvis du vil ha et programikon på skrivebordet, gjør du slik: - Høyreklikk på skrivebordet og velg "Create Launcher..." - Fyll inn navnet du vil ha under ikonet i "Name" - Fyll inn programnavnet i "Command" Hvis du vil legge inn et programikon på applikasjonsmenyen, gjør du slik: - Gå til Applications->Accessories->Alacarte Menu Editor - Trykk på/markér en meny. F.eks. "Applications" - Trykk File->New Entry... - Fyll inn navn og kommando i h.h.v. "Name" og "Command" - Du kan legge inn et nytt ikon ved å trykke på "No icon"-knappen nederst og velge et ikon fra f.eks. /usr/share/pixmaps eller /usr/share/app-install/icons
Grimbo Skrevet 24. september 2006 Forfatter Skrevet 24. september 2006 Programmet finnes i listen over innstallert programvare, men jeg finner det ikke i noen av menyene applications>. Mildt sagt irritert6930742[/snapback] Jeg skjønner hva du mener. Da jeg kom fra Windows til Linux stusset jeg også på hvor programikonet ble av etter installasjonen. Dessverre er det ikke like vanlig i Linux-verdenen å legge til ikoner i programmenyer eller på skrivebordet. Hvis du vil ha oversikt over hva som ble installert og hvor, kan du kikke i Synaptic slik: - Trykk Search-knappen - Søk etter freevo - Du får forhåpentligvis opp et positivt søkeresultat og ser at en grønn firkant står foran programnavnet. - Høyreklikk på programmet og velg "Properties" på menyen. - Klikk på tredje flippen "Installed files". Du kan bla deg nedover listen der, til du finner f.eks. /usr/bin/freevo Hvis du vil ha et programikon på skrivebordet, gjør du slik: - Høyreklikk på skrivebordet og velg "Create Launcher..." - Fyll inn navnet du vil ha under ikonet i "Name" - Fyll inn programnavnet i "Command" Hvis du vil legge inn et programikon på applikasjonsmenyen, gjør du slik: - Gå til Applications->Accessories->Alacarte Menu Editor - Trykk på/markér en meny. F.eks. "Applications" - Trykk File->New Entry... - Fyll inn navn og kommando i h.h.v. "Name" og "Command" - Du kan legge inn et nytt ikon ved å trykke på "No icon"-knappen nederst og velge et ikon fra f.eks. /usr/share/pixmaps eller /usr/share/app-install/icons 6932498[/snapback] Nyttig info. Heldighvis var det ganske selvforklarende å lage application laucher på skrivebordet. Det er jo som regel bare å skrive inn navnet på applikasjonen og legge til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå