Gå til innhold

Problemer med nyeste Kernelen


Anbefalte innlegg

Hei, i dag skulle jeg bare kjøre en liten rutineoppdatering av min Arch-boks.

durte på og lastet en masse oppdateringer som jeg sikkert ikke trenger, men så når jeg skulle restarte for at alt skulle tre i kraft ville den ikke starte. og følgende feilmelding åpenbarer seg:

No filesystem could mount root, tried:

Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown block(0,0)

antar det er noe bug med nyeste kernelen, 2.6.18-3 eller noe i den dur. Noen som har en løsning? (har selvfølgelig med ett uhell slettet fallback kernel-imaget :nei: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<phrik> IMPORTANT UPDATE NOTICE: When you update the Archlinux kernel to 2.6.18, make sure that you changed the initrd setting in your bootloader (/boot/grub/menu.lst or /etc/lilo.conf). The filename is kernel26.img instead of initrd26.img for kernel26 and kernel26beyond.img for kernel26beyond. For troubleshooting and advanced setup, see http://wiki.archlinux.org/index.php/Mkinitcpio

Lenke til kommentar

Har valg slik at den skal automatisk oppdage modulene som jeg trenger til oppstart men alikevel laster den moduler som jeg ikke trengte, da arch ikke bruke mkinitrd lastet den rundt 12, min pc laster rund 40 moduler med mkinitcpio derfor gikk jeg over til egen kompillert kjerne. :p

Endret av glad
Lenke til kommentar

Eg såg kva du skreiv, men du leste tydeligvis ikkje det eg skreiv.

Tidligare så var ein masse drivere kompilert direkte inn i kjernen, og dermed så ser du ikkje at dei vert lasta ved oppstart.

 

Å ha fleire moduler lasta betyr ikkje nødvendigvis ein treigare maskin. Du taper nokre sekunder i oppstarten kontra å ikkje ha autolasting, men når kjernen er lasta så vil du ikkje merke forskjell, bortsett frå vist du har veldig lite minne i maskina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...