Gå til innhold

Bygge viftestyring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp deg Enermax vifter og klipp av motstanden som er der og bruk noen 10Kohm's motstander, dette fungerer ypperlig, den orginale motstanden på dem er 9,4Kohm så viftene vil også gå saktere med 10Kohm's motstander. Gjør du dette så blir det veldig simpelt og lage viftestyring.

Lenke til kommentar

hei

 

Dette er hva du skal bygge:

 

http://home.no.net/stenoo/psxmod/mypc/Viftestyring.htm

 

Dette er en genial viftestyring fordi den er selvjusterende temperaturstyrt, og i tillegg kan du kalibrere temstyringen til å passe dine vifter/støyterskel/kjølebehov.

 

Tenkte på å bygge denne selv, men jeg kom allerde til kort når jeg ikke visste hvordan jeg skulle få tak på delene (har null elektro erfaring)

 

hvis noen har interesse for elektro kan de sikkert tjene en slant på å lage sånne som denne.

 

Lag en, så kjøper jeg den til "fornuftig" pris :smile:

 

Ang spørsmålet ditt om hvor du kobler inn viftestyringen:

 

Ta strøm fra en "drevkabel" (sånn som gir strøm til harddisk, cd-rom, etc..)

 

den har fire ledninger:

 

gul = 12v (+)

rød = 5v (+)

2 sorte = begge er jord (-)

 

NB! hvis du kobler gul (12v) til pluss på viften og rød (5v) til minus på viften så får viften 7v (12-5=7)

 

Dette er allment kjent her på forumet selv om jeg tvilte litt første gangen jeg modda en vifte, men det fungerte.

 

NB! Mener å ha lest et sted at +5v på pluss og +5v på minus = null strøm på vifta? Vil PSU ta skade av dette? (leste den artikkelen om selvlaget viftestyring)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte bare helt vanlige trimpotensiometer, disse får du kjøpt på alle elektro verksted, jeg kjøpte mine på Expert. Jeg tok et deksel som er der cdrom skal vere og boret hull i den og limte trimpotmetret bakpå og kjøpte noen justerings skruer og satte på, kosta meg ikke mer en 50Kr.

Lenke til kommentar

Quote:


356speedster skrev (2002-11-01 00:06):

NB! Mener å ha lest et sted at +5v på pluss og +5v på minus = null strøm på vifta? Vil PSU ta skade av dette? (leste den artikkelen om selvlaget viftestyring)


 

Som du selv skrev, så er +5 volt både på pluss og minus-polen til viften lik 0 strøm... Ergo det går ikke noe strøm i de ledningene heller. Med andre ord: strømforsyningen vil ikke merke at du ikke kobler på noen ting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...