Gå til innhold

Hjelp til å sette opp Linux router


Anbefalte innlegg

Er totaly newbie på Linux, installerte det i går på en av pc'ene. Har hørt at Linux skal være bra å bruke for å sette opp router slik at de 3 andre Windows pc'ene kan dele ADSL forbindelsen med internett.

 

Jeg har: 5 nettverkskort og en svitsjet hub.

 

Kan noen hjelpe meg med råd om hvordan jeg skal få dette til å fungere?

 

 

SciBirg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-31 08:20, skrev SciBirg:

Høres fornuftig ut.

Er Smoothwall eller clarkconnect freeware?

Hvis ikke, hvor dyrt?


 

clarkconnect og smoothwall (anbefaler klonen ipcop i stedet) er open-source, det vil blant annet si at kildekoden er fritt tilgjengelig. De fås derfor gratis, men du kan også kjøpe en utvida versjon med support etc.

 

Anbefaler en tur innom http://www.gnu.org hvis du vil vite mer om filosofien bak open-source programvare.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-31 08:37, skrev SciBirg:

Takk!


Skal laste det ned i kveld.


Noen som har erfaring med Telenor ADSL og Linux? Jeg antar at Software (Enternet) ikke virker på Linux, eller er det feil?


 

Har selv installert Clarkconnect på en pc hjemme som jeg bruker til akkurat dette formålet (router mellom adsl-modem (telenor adsl) og resten av nettverket). Fungerer veldig bra syntes jeg.

 

PPPoE som Telenor ADSL bruker er støttet, så det er bare å skrive inn brukernavn/passord under installasjonen så er du "på nett." Maskinen kan lett konfigureres fra en annen pc på nettverket bare ved å bruke din-favoritt-nettleser :wink:

 

Smothwall og IPCop fungerer på samme måte (så vidt jeg vet), forskjellene mellom de 3 er vel kanskje bare smak og behag-følelsen.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men la gå...

 

Har en server hjemme med RH 7.3 som jeg skal ha som ADSL router. problemet er at den bare liker å ha et nettkort inne ad gangen :eek: når jeg putter i et til for å koble modemet til, så får jeg ikke pinga servern eller noe som helst. Bare DHCP funker, alt annet nekter. Bruker ikke Firewall (enda).

 

Noen som har peil??

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-01 09:06, skrev Typhon:

Litt off topic, men la gå...


Har en server hjemme med RH 7.3 som jeg skal ha som ADSL router. problemet er at den bare liker å ha et nettkort inne ad gangen
:eek:
når jeg putter i et til for å koble modemet til, så får jeg ikke pinga servern eller noe som helst. Bare DHCP funker, alt annet nekter. Bruker ikke Firewall (enda).


Noen som har peil??



Du burde installere Redhat 8, men ...

 

Spørsmålet her er om du har en irq konflikt, eller bare at eth1 (andre nettverkskortet) er nede. Redhat har et programm som heter kudzu som oppdager ny hardware. Prøv å skrive "ifconfig eth1 up". Deretter skriv "ifconfig" for å liste ut alle net interfacer. Da skal både eth0, eth1, lo og eventuelt ppp0 være der.

 

For å konfigurere den interne inerfacet(altså netverkskortet som skal være koblet mot lan) skriver du "ifconfig eth1 192.168.0.1 broadcast 192.168.0.255 netmask 255.255.255.0" eller noe i den duren. "man ifconfig" for å lese deg frem til riktige navn til parametre.

 

Da er det bare å konfigurere dine windows maskiner med ip 192.168.0.2 og utover med 192.168.0.1 som gateway, eller eventuelt konfigurere dhcpd til å dele ut adresser fra 192.168.0.2 og utover. Nå skal du kunne pinge routeren og maskinene i lan innimellom.

 

Bruk "adsl-setup" for å konfigurere adsl koblinga di på eth0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...