Gå til innhold

Ingen brukermanual til Nikon D80?


Anbefalte innlegg

Det er markedsføringen av "Nordisk Modell" som ikke er korrekt. Uansett hvor mye som vendes å vries på begrepet "Nordisk" så er Norge et Nordisk land. Dersom Canon har, og Olympus har en Norsk meny liggende på nettet så viser det at dee Norske importørene tar sin del for at markedsføringen skal være korrekt.

Nikon burde markedsføres som "Leveres med Norsk bruksanvisning".  :thumbup:

7458734[/snapback]

Joda, men poenget mitt er at ingen (?) produsenter er spesielt mye bedre enn Nikon. For meg er det viktigere med norsk bruksanvisning (Nikon) enn norsk meny (Canon, Olympus). Canon og Olympus burde i såfall markedsføres som "har norsk meny", men "nordisk modell" er etter dine kriterier feil også hos disse produsentene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er markedsføringen av "Nordisk Modell" som ikke er korrekt. Uansett hvor mye som vendes å vries på begrepet "Nordisk" så er Norge et Nordisk land. Dersom Canon har, og Olympus har en Norsk meny liggende på nettet så viser det at dee Norske importørene tar sin del for at markedsføringen skal være korrekt.

Nikon burde markedsføres som "Leveres med Norsk bruksanvisning".  :thumbup:

7458734[/snapback]

Joda, men poenget mitt er at ingen (?) produsenter er spesielt mye bedre enn Nikon. For meg er det viktigere med norsk bruksanvisning (Nikon) enn norsk meny (Canon, Olympus). Canon og Olympus burde i såfall markedsføres som "har norsk meny", men "nordisk modell" er etter dine kriterier feil også hos disse produsentene.

7462278[/snapback]

Jepp, helt rett. Skal man bruke noen "triks" i markedsføring så bør disse ha full holdbarhet.

Norsk bruksanvisning markedføres med "Norsk bruksanvisning" og Norsk meny markedsføres med "Norsk meny". Ikke noe vagt eller svevende som lett kan bli misforstått og i verste fall føre til misnøye med kjøpet.

 

Det at Nikon ikke har Norsk meny sier hvor mye det norske markedet teller for Nikon.

Kan også tolkes dit at Nikon Europe regner nordmenn for å være smartere enn de andre nordiske landene, og derfor ikke trenger sitt eget språk i menyen. :roll:

 

Jeg kan ikke fordrà misvisende markedsføring. Kommer ikke til å handle mer der hvor jeg kjøpte min D80 grunnet denne kreative markedsføringen. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det at Nikon ikke har Norsk meny sier hvor mye det norske markedet teller for Nikon.
De lager nå i alle fall norsk bruksanvisning, og det koster nok en del mer enn å oversette menyspråket til norsk.
Kan også tolkes dit at Nikon Europe regner nordmenn for å være smartere enn de andre nordiske landene, og derfor ikke trenger sitt eget språk i menyen. :roll:
Neida, de tror vi er så dumme at vi må ha norske bruksanvisninger :!: Faktisk så er Norge et av de landene i verden som har best kunnskap innen engelsk, hvis vi ser bort fra land hvor engelsk er (ett av) hovedspråkene.
Jeg kan ikke fordrà misvisende markedsføring. Kommer ikke til å handle mer der hvor jeg kjøpte min D80 grunnet denne kreative markedsføringen. :thumbdown:

7463115[/snapback]

Jeg bruker ord som "norsk versjon" og "norsk garanti" uten at jeg tenker spesielt mye på bruksanvisning og menyspråk. I mine, og de fleste kunders øyne, betyr det at kameraet er kjøpt fra norsk importør, og det er ikke noe jeg sier for å "lure" deg. Tror ikke mange ekspeditører eller butikker tenker på din måte for å si det sånn. Har heller ikke fått kritikk fra så mye som én kunde for å ha valgt disse ordene, så kanskje det er du som er ekstra vrien? :p (ikke vondt ment).
Lenke til kommentar

Joda, kan godt være at jeg er vrien, men det er ikke for min egen del.

 

Skal dra en litt "søkt" sammenligning:

Du finner den lekre nye bilen på ebay.co.uk. Den engelske forhandleren poengterer i annonsen "Buildt for Export, Left Hand Drive, Speed indicated by km/t".

Det som er sannheten er at speedometeret viser MILES og med km/t i liten skrift innenfor. Det gjør ikke noe, for kjørt distanse er jo "0" og selgeren har på ingen måte feilinformert.

 

Men det irriterende er å måtte multiplisere "tripindikatoren" med 1,54 for navigasjon og service intervall.

 

Nå har vi havnet helt på jordet for hva denne tråden gjelder, "Ingen brukermanual til Nikon D80?" så jeg gir meg her.

Lenke til kommentar
Det at Nikon ikke har Norsk meny sier hvor mye det norske markedet teller for Nikon.
De lager nå i alle fall norsk bruksanvisning, og det koster nok en del mer enn å oversette menyspråket til norsk.
Kan også tolkes dit at Nikon Europe regner nordmenn for å være smartere enn de andre nordiske landene, og derfor ikke trenger sitt eget språk i menyen. :roll:
Neida, de tror vi er så dumme at vi må ha norske bruksanvisninger :!: Faktisk så er Norge et av de landene i verden som har best kunnskap innen engelsk, hvis vi ser bort fra land hvor engelsk er (ett av) hovedspråkene.
Jeg kan ikke fordrà misvisende markedsføring. Kommer ikke til å handle mer der hvor jeg kjøpte min D80 grunnet denne kreative markedsføringen. :thumbdown:

7463115[/snapback]

Jeg bruker ord som "norsk versjon" og "norsk garanti" uten at jeg tenker spesielt mye på bruksanvisning og menyspråk. I mine, og de fleste kunders øyne, betyr det at kameraet er kjøpt fra norsk importør, og det er ikke noe jeg sier for å "lure" deg. Tror ikke mange ekspeditører eller butikker tenker på din måte for å si det sånn. Har heller ikke fått kritikk fra så mye som én kunde for å ha valgt disse ordene, så kanskje det er du som er ekstra vrien? :p (ikke vondt ment).

7463352[/snapback]

 

Da jeg hadde mine første innlegg i denne ”språksaken” vi her er vitne til, var det nok noen hver som reagerte litt skarpt, ”man skal ikke komme her” å fortelle noe om/til Nikon. Slik oppfattes det i alle fall og av fler enn meg. Nå opplever jeg at jeg så absolutt ikke var ”en ensom svale” men at flere reagerer, enten det gjelder ”nordisk” eller norsk språk og generelt markedsføringen av kamera på basis av menyspråk. Så slik sett så er jeg glad for det jeg vil kalle ”en smule oppreisning” i dette temaet.

 

Så til deg, Afseth, som er en av de som ofte har en ubetalelig og positiv funksjon i Forumet og hjelper alle med stor tolmodighet. Å kunne formidle sin kunnskap via nettet som du og andre gjør er svært verdifullt. Men du hadde en kommentar eller merknad i denne tråden og du sier:

 

”De lager nå i alle fall norsk bruksanvisning, og det koster nok en del mer enn å oversette menyspråket til norsk.” Sit. Slutt.

 

Til det vil jeg si, ja, så klart er det flott. Og det koster det endel mindre å lage en papirutgave.

Men, som andre er inne på her, så er vel markedet i Norge ikke noe dårligere enn i de andre nordiske landene, eller hva? Kanskje er det lavere, litt, på grunn av folketallet, kanskje er det ikke solgt så mange kamera som i Sverige, det er så.

Men nå er jeg så heldig, her utenfor Norge, at jeg har fått og opplever å få endel inntrykk av hvordan svensker (nasjon) og finner og dansker(nasjoner) klarer å markedsføre seg internasjonalt og på en måte fortelle hvor viktige de er. Overfor selskaper, nasjonale som multinasjonale. Derfor tror jeg ikke hele årsaken ligger i at Norge er litt mindre enn Sverige. Konkret tror jeg at nordmenn er langt mindre dyktige til å hevde seg i dialoger/forhandlinger internasjonalt. Enorme summer blir brukt av fellespengene i Norge, internt i Norge, men når uttellingen skal komme så er ”verdiene” som ”blåst”. Ett eller annet sted er det vi som nordmenn (Norge som nasjon) ikke klarer å få gjennomslag for vår språklige identitet. ( Dette gjelder andre fora/identiteter også) . Dette er et stort tema for det handler om hva resursene brukes til og hvor de forsvinner, det kan jeg derfor ikke komme inn på her.

I alle fall, om ikke annet, så ville nå jeg, om jeg var markedsjef i Nikon, bestemt meg for å legge inn norsk i menyspråket i adslr kameraene.

Hvorfor? Jo av to årsaker: For det første ville jeg med dette vise at jeg tok kjøperne i Norge på alvor.

For det andre(en konsekvens) ville være at markedet utvidet seg og ble større. Så, den ”utgiften” på sikt, tror jeg ville betalt seg. Hovedsaken ville likevel være at Nikon signaliserte at deres interesse av ”Norge” var likeverdig med andre.

Hvis ikke så burde Nikon fjerne svensk og kun holde seg til engelsk.

Det er jo riktig som det er sagt her på Forumet at engelsk-kunskapene i Norge er på topp internasjonalt. Så, bortsett fra de mer private frustrasjoner omkring menymangler på norsk så forsøker jeg med dette å synliggjøre at saken er mere viktig enn som så.

Atter en gang, til kjedsommelighet, jeg er imponert og glad for at et slikt forum som dette finnes. Med de markante og faglig dyktige rådgiverne som kommer fram i alle grener av foto-problemstillinger. De har vært og er hele tida til hjelp.

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...