Gå til innhold

Ingen brukermanual til Nikon D80?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hatt dette kameraet i et par dager nå, og lekt meg litt med det. Tenkte jeg skulle lese litt i brukermanualen for å gjøre meg litt kjent, men den lå ikke i esken!! Det skal vel være brukermanual med? Eller er den på CD kanskje? Noen som har D80 her?

6891211[/snapback]

Hvor kjøpte du det? Enkelte butikker selger EU modeller, og du får derfor ikke norsk bruksanvisning. Butikken skal imidlertid opplyse om dette ved kjøp, og har de ikke gjort dette, har du rett på bruksanvisning på et forståelig språk (skandinavisk). Nikon legger med norske bruksanvisninger på de norske modellene, men de har glemt å legge det med enkelte partier med D50 kamera. Jeg har ikke sett samme problemet med noen D80 enda riktignok.

Lenke til kommentar
Har hatt dette kameraet i et par dager nå, og lekt meg litt med det. Tenkte jeg skulle lese litt i brukermanualen for å gjøre meg litt kjent, men den lå ikke i esken!! Det skal vel være brukermanual med? Eller er den på CD kanskje? Noen som har D80 her?

6891211[/snapback]

Hvor kjøpte du det? Enkelte butikker selger EU modeller, og du får derfor ikke norsk bruksanvisning. Butikken skal imidlertid opplyse om dette ved kjøp, og har de ikke gjort dette, har du rett på bruksanvisning på et forståelig språk (skandinavisk). Nikon legger med norske bruksanvisninger på de norske modellene, men de har glemt å legge det med enkelte partier med D50 kamera. Jeg har ikke sett samme problemet med noen D80 enda riktignok.

6939795[/snapback]

 

 

Kjøpte kameraet på MPX.no. Brukermanualen fulgte ikke med i det hele tatt. Har vært i kontakt med Nikon og de skulle ettersende den på norsk :) Får nøye meg med den engelske jeg har på PC'en foreløpig :)

Lenke til kommentar

Kjøpte D80 igår. Ser også at jeg har fått en "EU" modell; ingen trykt brukermanual, kun som PDF fil på en CD.

 

Er det andre forskjeller på "EU" modeller vs. norske på selve kameraet?

 

Er det mulighet for norske menyer på "norske" kameraer?

På mitt er det nærmeste svensk sproglig meny :dontgetit:

Endret av svenning
Lenke til kommentar
Har hatt dette kameraet i et par dager nå, og lekt meg litt med det. Tenkte jeg skulle lese litt i brukermanualen for å gjøre meg litt kjent, men den lå ikke i esken!! Det skal vel være brukermanual med? Eller er den på CD kanskje? Noen som har D80 her?

6891211[/snapback]

Hvor kjøpte du det? Enkelte butikker selger EU modeller, og du får derfor ikke norsk bruksanvisning. Butikken skal imidlertid opplyse om dette ved kjøp, og har de ikke gjort dette, har du rett på bruksanvisning på et forståelig språk (skandinavisk). Nikon legger med norske bruksanvisninger på de norske modellene, men de har glemt å legge det med enkelte partier med D50 kamera. Jeg har ikke sett samme problemet med noen D80 enda riktignok.

6939795[/snapback]

 

Igrunnen har jeg lenge lurt på hvorfor Nikon ikke har valgt norsk meny i sine kamera. Kanskje har de svensk? (Nordisk?) Men med såpass salg som de har i Norge, og som antagelig avgjort dyreste kamera, burde ikke dette vært naturlig? Eller bryr de seg ikke?

Etter hva jeg forstår har Canon norsk meny?

Pentax har svensk meny, forstår jeg.

Av dine innlegg her i Forum, Afseth, forstår jeg at du har inngående kjennskap til det meste av kamera. Jeg kunne tenke meg å spørre om det være en ide generellt å hjelpe "oss" som man kan si arbeider med problemet omkring valg av kamera, å sette opp ei liste om denne saken ( i omtaler/test for de ulike kamera)? Det viser seg jo at når en går inn på kameravurderingene i Akam og på "detaljer" så kommer det skjelden og aldri opplysning om "valg av språk i meny". At ikke de forskjellige fotobutikkene gjør det er nå så, men Akam tror jeg ville stå seg på det. Personlig tror jeg nok at hvis Akam sa fra til de forskjellige fotobutikkene, som driver handel på internett, at det var ønskelig fra Akam med språkopplysningene, så ville det bli gjennomført en slik oppgradering.

I og for seg er det greit å også registrere (kanskje er det opplyst tidligere?) at EU-modeller ikke har norsk-manualer.......

(ellers tror jeg at jeg har rotet litt med å lage et dobbelt innlegg)jeg beklager....!

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Ja veldig rart at ikke Nikon har norsk meny på sine kameraer. Jeg foretrekker heller engelsk fremfor svensk! Fikk forresten brukermanualen i bokform på norsk i dag :) Meget fornøyd med Nikons kundeservice der, de hadde sendt den med DHL Espress :)

6941847[/snapback]

 

Jo, jeg skjønner dette men jeg ville gjerne hatt, om ikke en norsk meny i kameraet, så en forklaring fra "eksperthold" på hvorfor ikke norsk som menyspråk hos Nikon(eller nordisk) er like mye verdt som andre?

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Er vel ikke bare Nikon som gjør dette. Har sett på endel andre elektroniske dubeditter fra diverse produsenter at de gjerne har svensk, dansk og finsk - men IKKE norsk - utrolig synd :( Kanskje fordi det norske markedet er mye mindre enn det danske/svenske? Ikke vet jeg.....men håper de kommer med det snart :) Tror jeg skal sende en e-post til Nikon faktisk...

Lenke til kommentar
Er vel ikke bare Nikon som gjør dette. Har sett på endel andre elektroniske dubeditter fra diverse produsenter at de gjerne har svensk, dansk og finsk - men IKKE norsk - utrolig synd :( Kanskje fordi det norske markedet er mye mindre enn det danske/svenske? Ikke vet jeg.....men håper de kommer med det snart :) Tror jeg skal sende en e-post til Nikon faktisk...

6941888[/snapback]

 

Jeg går med på "nordisk" jeg for min del, hvis de(Nikon) kan tenke seg å komme ned på grunnplanet litt. Hvis du sender mail til Nikon så er det jo virkelig flott!

Lenke til kommentar
Er vel ikke bare Nikon som gjør dette. Har sett på endel andre elektroniske dubeditter fra diverse produsenter at de gjerne har svensk, dansk og finsk - men IKKE norsk - utrolig synd :( Kanskje fordi det norske markedet er mye mindre enn det danske/svenske? Ikke vet jeg.....men håper de kommer med det snart :) Tror jeg skal sende en e-post til Nikon faktisk...

6941888[/snapback]

 

Jeg går med på "nordisk" jeg for min del, hvis de(Nikon) kan tenke seg å komme ned på grunnplanet litt. Hvis du sender mail til Nikon så er det jo virkelig flott!

6941940[/snapback]

 

Jeg vet ikke om det er noen sammenheng her, men her "nede " i Frankrike opplever jeg for det meste at varer, når de har flere språk, (vi er faktisk i EU !) så har varen Fransk, Spansk, Tysk, Italiensk. Men Engelsk? Å-neida. Dette kalles nok politikk.......

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Er vel ikke bare Nikon som gjør dette. Har sett på endel andre elektroniske dubeditter fra diverse produsenter at de gjerne har svensk, dansk og finsk - men IKKE norsk - utrolig synd :( Kanskje fordi det norske markedet er mye mindre enn det danske/svenske? Ikke vet jeg.....men håper de kommer med det snart :) Tror jeg skal sende en e-post til Nikon faktisk...

6941888[/snapback]

 

Jeg går med på "nordisk" jeg for min del, hvis de(Nikon) kan tenke seg å komme ned på grunnplanet litt. Hvis du sender mail til Nikon så er det jo virkelig flott!

6941940[/snapback]

 

Jeg vet ikke om det er noen sammenheng her, men her "nede " i Frankrike opplever jeg for det meste at varer, når de har flere språk, (vi er faktisk i EU !) så har varen Fransk, Spansk, Tysk, Italiensk. Men Engelsk? Å-neida. Dette kalles nok politikk.......

6941953[/snapback]

 

 

Fikk dette svaret fra Nikon:

"Jeg vet ikke hvorfor det er så. Jeg tror at Nikon ikke anser norsk vara et tilstrekkelig stort språk. Det finns i våre Coolpix."

 

Ikke akkurat utfyllende. Men da har det altså kommet på Coolpix-modellene, så da kommer det kanskje på SLR'ene også etterhvert...

Lenke til kommentar
Er vel ikke bare Nikon som gjør dette. Har sett på endel andre elektroniske dubeditter fra diverse produsenter at de gjerne har svensk, dansk og finsk - men IKKE norsk - utrolig synd :( Kanskje fordi det norske markedet er mye mindre enn det danske/svenske? Ikke vet jeg.....men håper de kommer med det snart :) Tror jeg skal sende en e-post til Nikon faktisk...

6941888[/snapback]

 

Jeg går med på "nordisk" jeg for min del, hvis de(Nikon) kan tenke seg å komme ned på grunnplanet litt. Hvis du sender mail til Nikon så er det jo virkelig flott!

6941940[/snapback]

 

Jeg vet ikke om det er noen sammenheng her, men her "nede " i Frankrike opplever jeg for det meste at varer, når de har flere språk, (vi er faktisk i EU !) så har varen Fransk, Spansk, Tysk, Italiensk. Men Engelsk? Å-neida. Dette kalles nok politikk.......

6941953[/snapback]

 

 

Fikk dette svaret fra Nikon:

"Jeg vet ikke hvorfor det er så. Jeg tror at Nikon ikke anser norsk vara et tilstrekkelig stort språk. Det finns i våre Coolpix."

 

Ikke akkurat utfyllende. Men da har det altså kommet på Coolpix-modellene, så da kommer det kanskje på SLR'ene også etterhvert...

6942274[/snapback]

 

 

Vel, så vet vi hva Nikon mener og det er jo greit nok. Jeg må nok innrømme at argumentet er litt merkelig siden konkurrenten Canon mener noe annet.

Men, takk for jobben du gjorde!

Lenke til kommentar

Skulle til å skrive at Coolpix'ene har norsk, men der kom noen meg i forkjøpet :) Enig i at det er litt "slemt" av Nikon å ikke ha norske menyer i sine DSLR, men for mange er kanskje engelsk ønskelig fordi det er de engelske uttrykkene man oftest møter på i dagliglivet, ikke minst på internett om man ser utenfor de norske sidene.

 

Ellers har som sagt Canon norske menyer. På Olympus er det ikke lagt inn norske menyer, men de kan visstnok lastes ned fra nettet (ikke forsøkt det selv). Ellers tror jeg veldig få produsenter har norske menyer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må innrømme at jeg fikk hakeslipp da jeg pakket ut min D80, som forhandler poengterte meget sterkt, "Nordisk Modell, Norsk garanti".

Forhandleren "glemte" å si at "Norsk" ikke regnes som nordisk av Nikon Europe.

I den Norske bruksanvisningen brukers Engelsk som meny språk.

 

For meg personlig er engelsk et naturlig meny språk, men blir rett og slett provosert av ufin markedsføring. Dette med "Nordisk versjon" blir brukt som fordel ovenfor reine nettbutikker og ebay.

 

Lurer litt på hva som ville ha skjedd i dersom noen kom med kamera i retur med manglende Norsk meny, i det som hevdes å være "Nordisk modell", som returårsak.

 

Leser ut fra de kartene at Norge er en del av de Nordiske landene. :hm:

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

At det kalles "nordisk modell" betyr ikke nødvendigvis at alle de nordiske språkene er representert. Canon er vel det eneste som har hatt norsk meny i lengre tid, og hos Olympus kan dette lastes ned fra nettet. Ellers har vel ingen produsenter norske menyer. Canon sin nordiske modell inneholder ikke engang norsk bruksanvisning, så vær fornøyd med din nordiske D80 du, som kommer med norsk bruksanvisning ;)

Lenke til kommentar
At det kalles "nordisk modell" betyr ikke nødvendigvis at alle de nordiske språkene er representert. Canon er vel det eneste som har hatt norsk meny i lengre tid, og hos Olympus kan dette lastes ned fra nettet. Ellers har vel ingen produsenter norske menyer. Canon sin nordiske modell inneholder ikke engang norsk bruksanvisning, så vær fornøyd med din nordiske D80 du, som kommer med norsk bruksanvisning  ;)

7458304[/snapback]

Det er markedsføringen av "Nordisk Modell" som ikke er korrekt. Uansett hvor mye som vendes å vries på begrepet "Nordisk" så er Norge et Nordisk land. Dersom Canon har, og Olympus har en Norsk meny liggende på nettet så viser det at dee Norske importørene tar sin del for at markedsføringen skal være korrekt.

Nikon burde markedsføres som "Leveres med Norsk bruksanvisning". :thumbup:

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...