Gå til innhold

Hvordan ta bilder av skinnende metall?


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en T2-statuett fra Amerika og vil gjerne ta noen bilder av den, mer her strekker ikke jeg og mitt Cybershot DSC P200 til. Statuetten er skinnende blank, men på bildet blir den mer gråaktig uten blits og hvis jeg har blitsen på så blir den veldig mørk. Noen som har tips til hvordan jeg kan ta bilde av denne skjønnheten?

 

Edit: Bildet jeg har lagt ved er tatt uten blits.

post-17606-1158612622_thumb.jpg

Endret av CurSe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Finn en nøytral bakgrunn - fekst hvit. Beste er om statuen står på ett stort hvit ark som du bøyer oppover lengre bak. Slik får du en "uendelig" hvit bakgrunn.

 

2. Lyssett den med ETT primær lyd og noen mindre sekunder lys fra siden og skrått bakfra.

 

3. Over eksponer. Siden kamera plukker opp så mye hvit og lyst på den så vil den prøve å under eksponere. Derfor blir bilde så grått. Sett kamera på en fast flate så du ikke holder den. Sett den feks på natt innstillinger eller let opp manuelle innstillinger og finn det som gjør bilder lysere.

 

4. Eksperimenter!!

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Såpass reflekterende og ujevne gjenstander er noe av det mest utfordrende du kan lyssette overhodet. Det er ikke uten grunn at de fleste produktbilder av reflekterende gjenstander taes i jevnt hvite "lystelt" som lyssettes utenfra av et visst antall blitser - i refleksjonen vil alt opptaksutstyr, lysutstyr og alle omgivelsene bak kamera vises.

 

For å styre hvordan den krommede overflaten vil gjengis, må du tenke nøye hvilket rom du tar bildet i - fargen på veggene, hvor mye "rot" som vil synes i refleksjonene osv. Hvis du bruker direkte blits mot hodeskallen vil området hvor blitsen reflekteres bli hvitt/utbrent, eventuelt med tilhørende reflekser i linseelementer osv, mens veggene bak og på siden av kamera (som er de øvrige tingene som blir reflektert i skallen) vil være mørke da blitslyset ikke treffer dem.

 

Forstår du problemstillingen bedre nå? :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Dette hørtes vanskelig ut ettersom jeg har dårlig med lamper her på hybelen som kan brukes til dette formålet. Har en gulvlampe og en leselampe så får se om jeg får til med de to, på bildet som er tatt er det kun gulvlampen som er i bruk. Tok et søk på google etter bilder av statuetten min og fant et bilde som gjenga deler av fargen i det minste. Det virker som om bildet er tatt i rent dagslys inne i et rom med hvit bakgrunn, må vel prøve meg på noe lurt med kjøleskapet mitt :)

 

Bilde med daglys

 

Her er vel selve produktbildet og sammenlignet med statuetten på hylla så er også disse bildene veldig mørke i forhold til selve statuetten. Fant ikke et eneste bilde som virkelig gjenskaper hvor blank og fin denne statuetten egentlig er.

 

a9463_resize.jpg

T2-endoskullMINIBUST.jpg

Endret av CurSe
Lenke til kommentar

Hvis du ser på statuen, så ser du veldig mye refleksjon fra rommet. Så fargene i rommet, samt ting som henger på veggene eller står på hyller, vil reflekteres i statuen, og dermed også gi farge.

 

Det blir jo omtrent som å skulle ta bilde av en speil, uten å få med det som speiler seg i den..

 

Hvite omgivelser og mye lys vil hjelpe.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...