Gå til innhold

Project M3 AQUA eXtreme Edition 2007


Anbefalte innlegg

hi :cool:

 

har endelig funnet ut at arbeidsloggene skal hit.

Og kommentarene skal være HER

 

Nå som jeg begynner å bli ferdig med forrige prosjekt så har jeg begynnt å tenke på neste prosjekt for ikke å kjede meg for mye.

 

"kassa" får en bredde på 260mm, dybde på 560mm, og en høyde på 600mm, som jeg tror er en god størrelse på et kabinett til vannavkjøling, styringssystemer osv. Dimensjonen på stengene er på 30*30mm

Selvfølgelig blir det Aleminium!!

Har bestillt råvarene til ramma, så det blir hentet den 29 september på grunn av arbeidspress hos Glomsrød Mekaniske A/s

den andre kassa er oppe å går ganske snart, så da har jeg et hovedkort som forstår USB2, så da er det lettere å legge inn uppdates oftere...

 

Har begynnt å tegne det hele på skechup, og kommer til å forandre på tegningen etter hvert. Bilder av prosjektet kommer til å bli lagt inn i hovedsak på http://home.no/pcbouldingmania/

 

vennligst kom med Tips og forslag

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei igjen :) !!

 

Nå er det virkelig lenge siden sist det var en oppgradering, -pga problemer med linjen osv..

 

Har fått gjordt mye siden sist siden jeg ikke har ligget på latsiden..

Fikk tak i 30x30x5000mm aluminium, fra Norsk Stål til kr 700,- + litt til for å få nok til ramma. Den ble så frest (Brukte bare en vanlig håndoverfres og hardmetallfres, som det ble laget en fresejigg til) og boret før det ble sveiset sammen til den nette sum av 700,-

dette bildet er etter at festene til veggene er tilpasset før sveising.

Lenke til kommentar

Hei igjen! :)

 

Nok en liten oppdatering.

 

Fikk tak i spesialgrunning til aleminium, det ble en stygg farge, og ikke satt det så veldig godt fast heller så jeg har begynnt å slipe ned alt på nytt. Ellers er jeg ikke helt sikker på om det er best å feste vanntanken øverst i kabinettet slik at man slipper å flytte på kabinettet for påfylling, altså på toppen....??

 

Fint med noen gode råd!

 

Her er iallefall noen bilder

Lenke til kommentar

Hei igjen :cool:

 

Så var det på igjen med en ny uppdate.

 

Lexanen kom på 920,- for alle sidene utvendig.

Har laget dør til kabinettet også med magnetfester, noe som fungerer godt.

Fikk tak i messinghåndtak for å åpne siden.

 

har også laget fester til strømforsyningen som er frest og slipt til. noe som var litt av en jobb.

 

Fler uppdates kommer etter hvert...

 

Fint med tips, det hadde vært fint :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei igjen.. :)

 

Ny uppdate.

Vel jeg må jo ha føttet på kabinettet, og i og med at radiator skal plasseres nede så må det være litt klaring på grunn av luftinntak og rengjøring av filter osv....

 

det var en del jobb med fresing, filing og en del vinkelsliperarbeid før det ble ferdig.. etterpå ble det boret hull i senter på benet (mellomstykket) og i hvert hjørne av kabinettet med en skrue i ene siden for at det ikke skulle gli.

 

Benet er formet slik at det går ifra uterkant hjørne kabinett til diametet 50mm i andre enden for der kommer det en gummifot på 20x50mm. På gummifoten er det en gjenget tapp på M10 som er til feste av foten...

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Ny uppdate.

 

Så har festet til strømforsyningen endelig blitt ferdig etter en del hodebry. Klarte å få ca 11 cm klaring til bunn av kabinettet, så det blir god plass til radiator.

 

Vi får se hvordan det går.. men først blir det nok drevfester som kommer først i neste uppdates,- delene til det blir hentet til torsdagen, så da er det bare å sage og file vidre.

 

Men her er iallefall bilder av det siste som ble gjordt.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen :)

 

Har ikke ligget på latsiden selv om det ser slik ut på loggen min.

 

Har holdt på med å slipe overflaten på kabinettet for å levere det inn til anodisering.

 

Så har jeg laget delene til drevramma med plass til 11 stk drev.

Så bildene kan du se her.

 

Det er i Lexan, som er nesten uknuselig. Til front, bunn og topp ble det brukt 12mm tykkelse for å få saget ut noen spor til sideveggene. Brukte gjerdesagen på jobb, noe som passer utmerket siden den lager et 3mm bredt spor.Det er 146mm mellom veggene som tilsvarer bredden på en brenner i bakkant.

 

Sideveggene er 4mm tykk, så jeg måtte frese ned 1mm rundt for å få det inn i sporet.

 

Delene til drevrammen betalte jeg kr 600,- for, noe som er billig..

Lenke til kommentar

Hei igjen :roll:

 

Nå er jeg endelig ferdig med å slipe ned kabinettet..

Hadde grunnet det, men siden det skal galvaniseres og påføres gullfarge, så måtte det rengjøres helt og da var det fint å bruke stålbørster til Dremmel og drill.

 

Så kabinettet ble levert inn til overflatebehandling i går den 1 mars og etter planen skal det være ferdig til mandagen, så da blir det vel en ny oppdatering iløpet av neste uke igjen, så får du se hvordan resultatet ble..

 

Vel her er iallefall et bilde av babinet etter sliping+ alle de andre delene som ble levert inn til overflatebehandling.

 

Så i helgen så blir det vel sliping og borring av festene til 5,25 drevene.

Lenke til kommentar

Hei igjen :whistle:

 

Endelig en ny oppdatering..

 

Har nå fått noen av delene tilbake etter overflatebehandling, desverre ble det ikke helt som forventet pga sveisekjøtene på kabinettet som fikk en annen og mørkere farge fordi det hadde en annen legering enn resten av aleminiumen.

 

Så det ble maskert på innsiden og slipt fint over på utsiden med 240 papir, og så grunnet.

 

etterpå ble det lakkert med antrasittfarge og lagt på klarlakk.

Lenke til kommentar

Så er det på tide med en ny oppdatering. :cool:

 

 

Har fått montert inn en del drev som for eksempel i følgende rekkefølge:

 

2 plasser til Viftestyring øverst

2 stk DVD-Brennere

1 plass til brytere for Reset,Power og HD-Led. (Bugin bryter, Rød og Blå + en ombygget fake bryter til HD-Led)

4 plasser til Hardisker med drevramme fra Microplex med filter og metting foran.

 

Så holder jeg på med å ordne ferdig og montere:

1 plass til Vannkjølingskontrollen

1 plass til 6 stk Brytere

 

På det andre bildet så sees viftestyringen Bulginbryterene( som virker) og HD-Led og Viften til Hardiskene som er en turbine 2000

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen! :cool:

 

Har dessverre ikke fått oppdatert på grunn av at jeg må låne maskin da mi ikke er ferdig.,

 

Vel, nå har jeg fått tatt litt flere bilder av pumpekontrollpanelet og bryterene til lys osv. Og har fått hjelp av en rørlegger til røropplegget, så da skal det vel gå bra..

ønsker å ha minst mulig knekk på slangene.

 

Holder nå på med festing av radiator og støvfilterert til det...

 

Her er bilder av toppen av kabinettet med 2 stk Turbine 2000:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...000&mcat=15s351

 

Og vanntank: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC34202&mcat=14s266

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen.. :D

 

Lenge siden sist. men no er det pa gang igjen. *engelsk tastaturoppsett@ :cry:

 

Har fatt ordnet noen nye bilder.

 

Har forandret slik at Danger Den fillporten har fatt plass.

Den platen pa 4mm aleminium skal cromes etter hvert..

 

Har ogsa kappet roret slik at slangen ikke tar borti noe sted, den fikk ogsa en mindre bue pa slangen.

 

Sa er det blitt laget holder for filter til inntaket under radiatoren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enda en oppdatering. :p

 

Har laget ny topplate til vanntanken av noe 4mm aluminium som jeg hadde liggende, ble en del arbeid.

 

Endelig fått montert noen bøy til radiatoren også slik at det ikke ble så skarpe knekk på vanngjennomgangen- lurer på å bruke frostveske til radiatorer til kjølesystemet..

 

Det er ikke så mye igjen nå så det begynner å verke etter å starte opp systemet for eventuelle lekkasjer.

 

Har også bestillt en ny CPU, Conroe E6700.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen... :innocent:

 

Nå er det virkelig lenge siden siste oppdatering, men det var på tide så man ikke gikk helt i glemmeboken...

 

Var en tur innom Microplex i går den 22 juli. Fikk tak i 3 stk turbine 2000 vifter http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...000&mcat=15s351 og http://www.microplex.no/product.aspx?pid=CSBLUE&mcat=c281 for å kunne bøye slangen ordentelig, og slik ble det..

Endret av pcbouldingmania
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen_tid for en my oppdatering.

 

Selvfølgelig måtte kjølesystemet testes, noe som førte til noe utrolig med søl, det viste seg at det dryppet fra en svak kobling som ikke var helt tett, så den måtte da fikses.

 

Og så var det en ting til- vannpumpen pumpet vannet en annen vei enn det jeg trodde, så det måtte også fikses på noe som kommer klart frem av bildene.

 

Først den delen som lakk. bilde 50

Slik den var plassert. bilde 36

Etter omgjøringen. bilde 48

Innsuget til pumpen gikk til vanntanken før. bilde 27.

Det viste seg at uttaket var på langsiden av pumpen, så nå går den til tanken og den andre måtte vinkles vannrett, og går nå til radiator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...