Gå til innhold

HK-produsenter som gir god Linux-støtte + Linux og RAID


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bygge opp en ny maskin som skal kjøre Linux. Jeg lurte på hvilke hovedkort-produsenter som er mest dedikert til Linux-support -- og som bør velges til en Linux-maskin.

 

Jeg er særlig opptatt av hardware-RAID (IDE). Jeg har imidlertid skjønt at flaskehalsen her gjerne er produsenten av den integrerte RAID-chipen, og at hverken Highpoint eller Promise har vært særlig samarbeidsvillige når det gjelder drivere o.l. for Linux. Er det likevel noe HK-valg som kan gjøre dette med RAIDing enklere?

 

Har sett noe om at Intel skal komme med en separat RAID-kontroller og at denne etter sigende skulle ha god støtte for Linux. Er det noen som kjenner til dette?

 

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-10-30 13:30 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at Promise på sine nettsider har Linux-drivere for sine separate PCI-baserte RAID kontrollere. Jeg begynner derfor å lure på om det jeg har lest om problemer i Linux med RAID-kontrollere fra Promise bare knytter seg til integrerte kontrollere på hovedkortet, eller er det også problemer med de separate kontrollerne?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-30 18:16, skrev Akelbee:

Betyr det at IDE RAID kontroller fra Adaptec og Sunsway er problematiske i forhold til Linux (på lik linje med Highpoint og Promise)?


Alle ovenfor nevnte levrandører av raid-kontrollere leverer kontrollere som ikke er ekte hardware. Kontrollerne har en innebygget bios-software. Fungerer fint i windows.

Biosen tar seg av kommunikasjon med cpu og gjør prosseseringen. Alså de bruker cpu-kraft.

 

Linux bruker ikke bios. Altså trenges det egne kernel-drivere for det. Linux bruker heller ikke hovedkort-bios. Kernelen tar seg av all kontakt med hardware.

Derfor er et slikt nevnt raid-kort ikke mer verdt enn et vanling kontroller-kort satt opp med software-raid.

 

Om du ønsker det kan du bruke Highpoint og Promise raid-kort i linux. Men du får ikke noe hastighets forbedring over vanling sw-raid.

 

Greit hvis du har det. men jeg ville ikke bruke penger på å kjøpe et slikt kort. For

1500 får du ekte hw-raid.

Lenke til kommentar

Gi bæng i å bruke disse billige dritt-raidkontrollerne.

 

Bruk heller software-raidløsningen til linux (md) dersom du vil kjøre disker i raid. Sammenlignet med billig IDE-raid er denne like rask, og mye enklere å sette opp. RedHat og Mandrake for eksempel lar deg velge å sette opp dette under installasjon dersom du velger ekspertmodus.

 

Det beste ville selvsagt vært ekte scsi-raid...

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene, her fikk jeg mye oppklarende og nyttig informasjon.

 

Jeg tillater meg et par spørsmål til:

 

1. Går det an å forklare kort hva som er forskjellen mellom 3ware-kontrolleren og de andre "dritt-kontrollerne"?

2. Min interesse for RAID er primært for sikkerhetens skyld -- altså RAID 1 -- så hastigheten i selve skrivingen til disk er ikke så viktig. (Men jeg har altså regnet med at HW-RAID ikke ville belaste CPU'en ekstra.) Får det noen betydning for de opplysningene som er gitt?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-31 16:44, skrev Akelbee:

Takk for tilbakemeldingene, her fikk jeg mye oppklarende og nyttig informasjon.


Jeg tillater meg et par spørsmål til:


1. Går det an å forklare kort hva som er forskjellen mellom 3ware-kontrolleren og de andre "dritt-kontrollerne"?


Hastighet. "Ekte" hw-raid er raskere og bruker lite/ingenting cpu-kraft.

"Dritt-kontrollerne" sluker cpu-kraft.

Quote:


2. Min interesse for RAID er primært for sikkerhetens skyld -- altså RAID 1 -- så hastigheten i selve skrivingen til disk er ikke så viktig. (Men jeg har altså regnet med at HW-RAID ikke ville belaste CPU'en ekstra.) Får det noen betydning for de opplysningene som er gitt?


For sikkerhetens skyld er det minimal forskjell.

Men det er litt enklere med hw-raid enn med sw-raid.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-31 10:52, skrev Akelbee:

Jeg ser at Promise på sine nettsider har Linux-drivere for sine separate PCI-baserte RAID kontrollere. Jeg begynner derfor å lure på om det jeg har lest om problemer i Linux med RAID-kontrollere fra Promise bare knytter seg til integrerte kontrollere på hovedkortet, eller er det også problemer med de separate kontrollerne?


 

jeg har onboard, og jeg fikk det ikke til, hvertfall ikke å bote fra raid driven

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...