Gå til innhold

Hjelp og forslag til støydemping av PC?


F1_4

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Har i det siste tenkt på å støydempe maskinen min siden jeg ikke har et eget datarom og tilbringer mye tid i stuen og kjøkkenet hjemme og er lei av min støyende pc. Siden jeg kjøpte min maskin for et par år siden har jeg ikke oppdatert meg noe særlig på PC-fronten og trenger derfor litt hjelp. Har selv gjort litt research, men er på ingen måte sikker på om tingene har noen effekt eller ikke. Trenger råd og hjelp i fra dere og vil strupe støyen mest mulig og ikke minst bør det ikke være for dyrt. Følgende deler har jeg i PC-en i dag:

 

 

Chieftec Dragon Miditower Blått med fire vifteplasser

MIST 350W PSU med 120mm vifte

Asus P4P800 Deluxe

Intel Pentium 4 "Northwood" 2.8ghz "C" med boxed kjøler

4x512mb TwinMOS DDR-SDRAM

POV GeForce 6800 Ultra 256mb m/Arctic Cooler 5/6(?)

Samsung SpinPoint P120S 250gb S-ATA2 8mb cache

Nec 3250 DVD-brenner

SoundBlaster Live! 1024 pci

SMC 10/100mbit nettverkskort

4x Enermax regulerbare vifter

 

 

Personlig føler jeg at boxed-kjøleren og kabinettviftene mine er hovedkilden til støyen. Dette gir en høyfrekvent hvinelyd. Føler på en måte at strømforsyningen blir kraftig belastet ved full last på maskinen og har en mørk og brummende lyd. Skjermkortviften er ikke særlig hørbar og harddisken har vært montert med gummistrikk før og bråket mye mindre før den ble flyttet ned i "harddiskbrønnen".

 

Skjermkortviften er jeg fornøyd med, men det manglet en braketter i pakken når jeg kjøpte den. Mangler derfor enslig brakett for to DVI-innganger til mitt skjermkort og en brakett med hull i for varmluften som skal ut av kjøleren. Er dette noe jeg kan få kjøpt siden Netshop tre ganger har nektet meg og få nye i fra dem?

 

Jeg er ikke spessielt opptatt av dette med varmeutvikling, men det bør forekomme meget god stabilitet med deres anbefalinger. Om CPU har 48 eller 55 grader spiller liten eller ingen rolle for meg bare maskinen er stabil når jeg trenger det som mest. Jeg ser for meg noe som følger:

 

Ny kjøler med støysvak vifte?

(Ny psu?)

Nye kabinettvifter som er "uhørbare" og pålitelige?

Harddiskoppheng av noe slag som kjøler ned harddisken?

Støydempende matter? Tilføyer masse varme?

 

 

Håper dere har tid til å svare på mine spørsmål. :)

 

 

/R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjører kanskje en stakkars 350W PSU litt hardt med 6800ultra, dette vil få viften inni til å gå raskere og da bråke mer.

 

Det jeg har gjort med min maskin for å få den veldig stille (folk spør om den er på) er:

5V mod på vifter (en viftestyring kan også gjøre underverker).

Gummioppheng på harddisker.

Skiftet chipset kjøler på HK med en passiv fra Zalman.

Nå har jeg passivt kjølt skjermkort men tidligere skjermkortet var kjølt med en Zalman kjøler kjørt på 5V og det var utrolig stille.

Lenke til kommentar

Hvis du har plass bytt ut viftene dine med Mist 120mm vifter (16.5db) det finnes adaptere, hvis du får plass invendig da .Og så bør du vel tenke på og gi grafikkortet ditt litt mer strøm iform av en ny psu hvorfor ikke prøve Mist der også ?

Det er også lurt å tenke på ny grafikk kort kjøler også jeg har bra efaring med Zalman!

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...