MrBjoern Skrevet 8. september 2006 Skrevet 8. september 2006 (endret) Sliter med oppsett av samba server jeg instalerte samba etter instalasjon av OpenSuse 10.1 da jeg brukte fedora core 5 kunne jeg hente/legge til filer hos broren min . Nå kan verken jeg eller broren min logge på hos hverandre. broren min må skrive inn passord for og få muligheten til og komme inn, noen som kan hjelpe meg? jeg har ikke/vet ikke passordet, har prøvd med root passord, mitt passord, mitt brukernavn, root som brukernavn osv... Endret 9. september 2006 av halvis_92
zeltex Skrevet 8. september 2006 Skrevet 8. september 2006 Hvis du vil bruke passord må du kjøre en liten kommando enten som vanlig bruker eller som root. for vanlig bruker smbpasswd tast inn ønsket passord som root smbpassword "brukernavn" tast inn ønsket passord En skal nå kunne komme inn med brukernavn og valgt passord. Det valgte trenger ikke å være likt som vanlig passord. Jeg bruker bare zeltex/zeltex som bruker/pass på min server. Er en innstilling for å dele i samba uten passord også, men må lete litt for å finne den. Kommer tilbake når/hvis jeg finner.
MrBjoern Skrevet 9. september 2006 Forfatter Skrevet 9. september 2006 localhost:/home/mrbjoern # smbpasswd "mrbjoern"New SMB password: Retype new SMB password: Failed to find entry for user mrbjoern. Failed to modify password entry for user mrbjoern Tenkte jeg skulle prøve og instalere samba på nytt nå.
Palme Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 Hvis du ikke har gjort det må du ligge til brukere i samba og enable de. smbpasswd -a brukernavn smbpasswd -e brukernavn
xoriath Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 Hvis du skal bruke samba uten passord, så må du: "nano /etc/samba/smb.conf" finn der hvor det står security ellr noe sånn, det står: """noe""" = user" bytt ut user med share, restart samba, og du trenger ikke passord lenger.. obs. du må ha guest only + public + browseable + writable som valg for de forskjellige resursene.. (elller, jeg må når jeg kjører dette)
zeltex Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 (endret) localhost:/home/mrbjoern # smbpasswd "mrbjoern"New SMB password: Retype new SMB password: Failed to find entry for user mrbjoern. Failed to modify password entry for user mrbjoern Tenkte jeg skulle prøve og instalere samba på nytt nå. 6829827[/snapback] Har fått samme feil som deg en gang før og det løste jeg ved først å slette brukeren i samba for så å legge til brukeren på nytt. Samt kommando for nytt passord, som i: smbpasswd -x "bruker" smbpasswd -a "bruker" smbpasswd tast nytt passord. Så sant du kjører som vanlig bruker da, og ikke su, Da må du skrive inn som jeg har i innlegget over. finner også mye info med smbpasswd --help Endret 9. september 2006 av zeltex
Mortal Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 Hele min smb.conf: [global] workgroup = lan netbios name = io encrypt passwords = yes [homes] read only = no browseable = no [multi] path = /home/ftp browseable = yes public = yes read only = no Her må jeg ha en sambabruker for å kunne browse hjemmekatalogene. For "multi"-sharet trenger man ikke passord. Der gjelder de rettigheter som er satt på filene for everyone. Jeg har en mappe som everyone kan skrive til. Andre filer/mapper kan man ikke gjøre noe med selv om jeg har "read only = no".
MrBjoern Skrevet 9. september 2006 Forfatter Skrevet 9. september 2006 takk for hjelpen, alle sammen. nå virker det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå