Gå til innhold

AMD lanserer Athlon 64 X2 5200+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ramen blir da ganske lik da begge cpuene er like glade i lave timings og gode kjølere passer vaneligvis til begge systemene så det ensete vi står igjen med er hovedkortet

6818789[/snapback]

Og du får i dag HK til E6600 fra 4-500kroner og oppover, alt etter hvilket chipsett etc du ønsker. Det absolutt billigste ATX(ikke mini eller micro) koster i følge prisguiden 504 kroner for AM2 og for billigste jeg vet støtter Conroe med sikkerhet koster 650 kroner. Dog anser jeg det som utrolig dumt å bruke så mye penger på CPU og kjipe inn på ett billig skrot HK, så i praksis vil jeg tro at du ender opp rundt 1000 lappen for både AM2 og 775, da regner jeg med at man minst vil ha ett P965 chipsett basert kort for Conroe og ett bedre nVidia 5xx for AM2...

 

Det er vel en grunn til at Intel ikke prøver å oppgi frekvensen på 2x CPUene sine i Hz :) 2x core speed ville vært rimelig villedende?

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Men ueland da

 

Ytelse måles jo ikke i GHz og kan ikke legges sammen som et enkelt regnestykke.

6819295[/snapback]

Rettelse, opp i mot den ytelsen, det er hvertfall det intrykket jeg har fått, men hvis jeg tar feil på det tar jeg gledelig imot litt lesestoff på emnet siden jeg vurderer å hoppe over til AMD plattform nå :)

Lenke til kommentar

Skulle likt å se en test av AMD vs Intel her, i et system typisk folk her på siden ville ha satt opp.

 

AMD:

-A64x2 5200+

-Corshair xms2 6400c3 (med epp eller hva det nå het)

-nforce 590SLI

-Geforce 7950GX2

 

Intel:

-Core2 E6600

-Corshair xms2 6400c3

-i975x

-Radeon x1950xtx

 

Kunne løst valgets kval for mange i disse dager. Er mye diskusjon på dette. Jeg føler at det er noe hallelulja stemning rundt core 2.

 

note: Jeg mener personlig at 590SLI er et langt mere attraktivt brikkesett enn 975. Etter som ati er kjøpt av AMD får vi sikkert snart se dette på et hk. for 775.

 

Mvh.

Lenke til kommentar

Det som er artig er at hvis denne a64 x2 5200+ koster bare ca. 3500 da må jo prisene endres drastiks på andre modeller?

 

Jeg mener a64 x2 4800+ koster jo dobbelt så mye som a64 x2 5000+ og 4800+ har jo 2mb cache, derfor vil jo det være naturlig og sammenligne den med 5200+ utgaven.

 

x2 4800+ over 5 lapper

x2 5200+ ca 3500,-¨

 

Så sånn som jeg ser det må jo priser justeres veldig nå ellers blir etterspørselen på 5200+ EKSTREMT STOR vil jeg tro, kanskje så stor at prisene øker igjen :hmm:

Lenke til kommentar
Dette kan vise seg å bli en ganske populær oppgradering for brukere som trenger litt mer kraft.
Jeg tviler på den blir så veldig populær. X2 5000+ vil da ha nesten lik ytelse og koste langt mindre. Dessuten så er da en E6600 et mye bedre kjøp som flere har nevnt. Men at ytelsen på E6600 er "mye bedre" er en overdrivelse, men "mye mer for pengene" er bedre sagt.

 

I praksis så er nok denne en Opteron, siden AMD ikke lenger lager X2-serien med 2x1MB L2-cache. Som de fleste sikkert vet, så lages hele serien på samme Wafer. Så om denne er en Opteron så kan den bli en god overklokker.

 

Men det er vel ingen tvil om at Intel sitter på langt bedre saker i denne prisklassen. AMD må nok presse noe mer ut av K8 før de kommer med K8L. Produksjon på 65nm vil nok muligens få de litt høyere opp i frekvens, men fortsatt ikke like bra som Conroe.

Lenke til kommentar
Skulle likt å se en test av AMD vs Intel her, i et system typisk folk her på siden ville ha satt opp.

 

AMD:

-A64x2 5200+

-Corshair xms2 6400c3 (med epp eller hva det nå het)

-nforce 590SLI

-Geforce 7950GX2

 

Intel:

-Core2 E6600

-Corshair xms2 6400c3

-i975x

-Radeon x1950xtx

 

Kunne løst valgets kval for mange i disse dager. Er mye diskusjon på dette. Jeg føler at det er noe hallelulja stemning rundt core 2.

 

note: Jeg mener personlig at 590SLI er et langt mere attraktivt brikkesett enn 975. Etter som ati er kjøpt av AMD får vi sikkert snart se dette på et hk. for 775.

 

Mvh.

6819741[/snapback]

 

nVIDIA hadde planer om å lage chipset til Intel lenge før AMD kjøpte ATi, så å si at det er grunnen er feil... Dessuten har nVIDIA laget ett chipset til Intel, 590, men flere produsenter begynner å trekke dette kortet da det ikke svarte til forventningene.

 

Nettet er forøvrig ett fint sted å lete etter informasjon før en skriver noe...

Lenke til kommentar
Skulle likt å se en test av AMD vs Intel her, i et system typisk folk her på siden ville ha satt opp.

 

AMD:

-A64x2 5200+

-Corshair xms2 6400c3 (med epp eller hva det nå het)

-nforce 590SLI

-Geforce 7950GX2

 

Intel:

-Core2 E6600

-Corshair xms2 6400c3

-i975x

-Radeon x1950xtx

 

Kunne løst valgets kval for mange i disse dager. Er mye diskusjon på dette. Jeg føler at det er noe hallelulja stemning rundt core 2.

 

note: Jeg mener personlig at 590SLI er et langt mere attraktivt brikkesett enn 975. Etter som ati er kjøpt av AMD får vi sikkert snart se dette på et hk. for 775.

 

Mvh.

6819741[/snapback]

Hvorfor skal Intel'en parres med ATI kort, ville heller satset på nVidia(uansett burde man testet systemene med samme skjermkort). SLI/Crossfire er ikke verd noe så lenge man neppe kommer til å bruke det uansett, noe som gjelder 95%+ av oss. Jeg ser ikke poenget med å kjøpe eller teste SLI/Crossfire klare HK uten SLI/Crossfire oppsett. Argumentet med oppgradering til SLI/Crossfire senere kjøper jeg ikke, da det alltid er noe ny teknologi eller liknende som lokker mer enn 2 gamle(og sannsynligvis varme) skjermkort, det gjelder særlig blant dem som kjøper denne typen systemer.

 

Ser heller ikke hvorfor 590SLI er ett mer attraktivt brikkesett enn 975X, dvs dersom du ikke har store planer med SLI da.. Ellers er Intels egne brikkesett meget gode, eneste årsaken til at nVidia chipsett er/ble såpass populære for AMD systemer er rett og slett fordi det lenge ikke fantes noe reelt godt(og stabilt) alternativ, dvs før ATI kom på banen. Svært få har klart å få frem bedre chipsett til Intel enn Intel selv, kan faktisk ikke huske noe non-Intel chipsett som har utmerket seg for Intel systemer, dvs ATI har hatt noen OK for bærbare, men også der har stort sett Intels egne blitt foretrukket. Blir overrasket dersom nVidia lykkes bedre.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil komme noen nye modeller. Det at de ikke har lansert FX-62 for 939 er jo en indikasjon på det.

 

According to AMD documentation, all socket 939 processors will stop shipping Q2 2007 with final orders occurring nearly half a year before end-date. AMD Roadmaps have socket 939 end of life (EOL) in Q4'06, while socket 754 is EOL Q4'07.

 

For socket 939 processors, the first to fall off the charts will be Athlon 64 processors based on Venice core, with last orders occurring in the Q2 of this year and shipments stopping by the end of Q4. Athlon 64 processors based on San Diego will see similar results starting in Q4. Interestingly, while the Athlon FX 60 recently just launched, AMD will be taking final orders in Q4 of this year. Athlon X2 processors based on socket 939 will stop shipping in Q2 2007 with final orders being taken in Q4 of this year. Processors based on socket 754, such as AMD's Sempron will be continuing to ship well into 2007 and cease near the end of the year.

http://www.dailytech.com/Article.aspx?news...commentid=18706 Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Jeg vil ha SLI sammen med E6600 eller E6700...

6822908[/snapback]

helt enig. har vært amd her i gården i flere år nå, og intel har aldri frista.men dette har endra seg, E6600 frister veldig, eneste som fremdeles holder meg litt tilbake er at det ikke er noen hk med nforce brikkesett til en E6600. da hadde det ikke vært noen tvil om mitt neste kjøp :)

Lenke til kommentar
Jeg vil ha SLI sammen med E6600 eller E6700...

6822908[/snapback]

helt enig. har vært amd her i gården i flere år nå, og intel har aldri frista.men dette har endra seg, E6600 frister veldig, eneste som fremdeles holder meg litt tilbake er at det ikke er noen hk med nforce brikkesett til en E6600. da hadde det ikke vært noen tvil om mitt neste kjøp :)

6829307[/snapback]

Denne gjør :)

Endret av Håkki
Lenke til kommentar
Jeg vil ha SLI sammen med E6600 eller E6700...

6822908[/snapback]

helt enig. har vært amd her i gården i flere år nå, og intel har aldri frista.men dette har endra seg, E6600 frister veldig, eneste som fremdeles holder meg litt tilbake er at det ikke er noen hk med nforce brikkesett til en E6600. da hadde det ikke vært noen tvil om mitt neste kjøp :)

6829307[/snapback]

Denne gjør :)

6830551[/snapback]

jeg liker ikke asus, idiotisk bios. foretrekker abit eller dfi.

Lenke til kommentar
Skulle likt å se en test av AMD vs Intel her, i et system typisk folk her på siden ville ha satt opp.

 

AMD:

-A64x2 5200+

-Corshair xms2 6400c3 (med epp eller hva det nå het)

-nforce 590SLI

-Geforce 7950GX2

 

Intel:

-Core2 E6600

-Corshair xms2 6400c3

-i975x

-Radeon x1950xtx

 

Kunne løst valgets kval for mange i disse dager. Er mye diskusjon på dette. Jeg føler at det er noe hallelulja stemning rundt core 2.

 

note: Jeg mener personlig at 590SLI er et langt mere attraktivt brikkesett enn 975. Etter som ati er kjøpt av AMD får vi sikkert snart se dette på et hk. for 775.

 

Mvh.

6819741[/snapback]

 

nVIDIA hadde planer om å lage chipset til Intel lenge før AMD kjøpte ATi, så å si at det er grunnen er feil... Dessuten har nVIDIA laget ett chipset til Intel, 590, men flere produsenter begynner å trekke dette kortet da det ikke svarte til forventningene.

 

Nettet er forøvrig ett fint sted å lete etter informasjon før en skriver noe...

6821147[/snapback]

 

 

Må klare opp i hva jeg mente her. Kan ha uttalt meg noe uklart.

 

For det første. Så er jeg klar over at 590SLi også var tenkt på kort for 775 fra før. Det var ikke det jeg mente. Poenget var at nVidia chips for intel antagelig vis vil bli mer aktuelt. Enten det blir 590 eller et annet brikkesett. Jeg vet at DFI vurderer å trekke sitt 590 kort. Poenget her var at jeg så på funsjonaliteten til 590 i et AM2 system VS. 975 i et 775 system, som fordelaktig.

 

For det andre. Så er det å misforstå når du drar inn temaet 590 VS. 975 for LGA775 der vi egentlig snakket om to systemer på to ulike platformer, og styrker og svakheter ved disse.

 

Til dere andre:

Mest logisk å bruke Ati kort som eksempel der det er crossfire, men for all del det var vel bare et eksempel.

 

For nForce 590SLi så er det en fordel å bruke 7900GTX eller 7950GX2 da disse gir økt hastighet på PCI-E porten i forhold til andre kort. Ca 25% ekstra båndbredde sier reklamen. Og så mulighet for SLi (som vist nok ikke er så vanlig)....

 

Fint at dette er et tema det blir diskusjon av :thumbup:

 

Endring: Argumentet med at det ikke er vits å teste HK med SLi/CF støtte uten å faktisk teste dette forstår jeg ikke helt. Vi prøver vel her å diskutere oss fram til hva som er best. Kjøper du f.eks. A64 5200+ og ønsker et så godt som mulig HK, så følger ofte SLi/CF med på kjøpet. Ikke noen hovedregel, men f.eks, så oppgir nVidia at 590SLi chipsettet gir deg flere muligheter enn 570Ultra når det gjelder innstillinger og egenskaper.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...