Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av 4WD... Men hvilken?


Jungel

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser meg om etter ny bil, og tenkte å prøve meg på en skikkelig 4WD denne gangen. Den må ha meget god fremkommelighet på vinterføre (nedsnødde veier/"over fjellet" midt på vinteren o.l.), og anstendige terrengegenskaper (skal riktignok ikke kjøres i Amazonas el.l.). Kjørekomfort ved kjøring på asfalt er selvsagt heller ikke uvesentlig, da den for det meste vil kjøres "on-road", og et litt luksuriøst interiør med anstendig utstyrsnivå er definitivt et pluss. Har snevret alternativene mine ned til følgende:

 

1998-2000 Toyota Landcruiser 100, V8

2000-2001 Mitsubishi Pajero Wagon 3,0

2000-2002 Mitsubishi Pajero Sport 3,0

2000-2001 Jeep Grand Cherokee 4,7

 

Da har jeg kort og godt følgende spørsmål:

 

1) Hvilken av disse bilene rimer best med kravene mine?

2) Hva er egentlig forskjellen på Pajero Wagon og Pajero Sport, utenom at karosseriet er annerledes? Sport er jo en del billigere enn Wagon-utgaven.

3) Finnes det andre gode alternativer som bør vurderes?

4) Jeg kan tenke meg at Grand Cherokee'en er den minst driftssikre av disse alternativene, men er den virkelig så frynsete som man kan få inntrykk av i enkelte tester, eller er den relativt godt sammenskrudd?

 

Håper på noen gode innspill fra noen 4WD-kyndige folk her! Må ha ny bil rimelig raskt nemlig :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akk ja... Ettersom ingen har følt seg kallet til å hjelpe meg litt, så måtte jeg ty til litt biltester i stedet. Fant følgende, for dem som måtte være i samme situasjon som meg:

 

Test av Mitsubishi Pajero Wagon 3,5 GDI (2000)

Mitsubishi Pajero Sport 3,0 (1999)

Da har jeg jo funnet ut at forskjellen på dem ikke bare er kosmetisk.

 

En del om Toyota Landcruiser 100 V8 (1999)

Jeep Grand Cherokee 4,7 (2000)

 

Den som leter finner! :thumbup:

 

Har i hvert fall eliminert Grand Cherokee'en, og forsåvidt Pajero Sport'en. Tror faktisk valget faller på en Pajero Wagon, men da muligens med dieselmotor i stedet. Og nå skal jeg slutte å prate med meg selv :tease: Innspill er fremdeles hjertelig velkomne.

Lenke til kommentar
Land Cruiseren er i hvertfall den av bilene jeg vil påstå kjører best i terreng.

6820310[/snapback]

 

Ja, jeg må innrømme at den frister veldig, men den er jo fryktelig tørst med 4,7 liters V8'er under panseret... 1,6 l/mil ved blandet kjøring. Ikke spesielt gunstig når man gjerne kjører 20-25000 km i året! Men bevares, ingen av disse bilene er vel direkte sparsommelige på de edle dråpene. Det er blant annet derfor jeg ser for meg en Pajero med 3,2 liters dieselmotor, som går på hyggelige 0,83 l/mil ved blandet kjøring. Fant en test av den her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...