karl hungus Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Hei ! Jeg trenger hjelp til å sette opp en dedikert Civilization 4 - server. Tanken er: - en dedikert maskin kjører Pitboss (server) bak en ruter - jeg spiller fra min bærbare bak samme ruter - kompis spiller over internett via directip (han er bak en annen ruter) Jeg har satt opp alt så godt jeg kan, men jeg har følgende problem: - Begge spillere får kontakt med server, men klarer ikke "connect to peer" Dette har sannsynligvis noe med port forwarding å gjøre, siden jeg har forwarda de fleste portene til serveren, deriblant 2056 UDP som Civ4 bruker. Problemet er at hvis jeg forwarder de til min bærbare.... ja, da kan jeg jo ikke forwarde dem til serveren ? Her stopper altså min kompetanse, og jeg satser på at en eller annen forumgud hjelper oss
JohndoeMAKT Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 You can setup another Civ4 communication port in C:\Documents and Settings\UserName\My documents\My Games\Civilization 4\CivilizationIV.ini Just look for 2056 and change it to 2057 on one computer and 2058 on another, then setup forwadring rules on router. Another way to do this is to add the command -port 2056 in the path of the program shortcut on your desktop. This will assign a specific port to each machine. Then check the local LAN IPs of each machine, and forward the correct port to the correct IP on your router. Obviously, you change the command to -port 2057 for the other machine.
karl hungus Skrevet 6. september 2006 Forfatter Skrevet 6. september 2006 Takk for innspill, John. Hvis jeg forstår deg riktig, skulle dette virke: Server: civ4.ini = 2056 Bærbar: civ4.in = 2057 Router: port forward 2056 udp til server port forward 2057 udp til bærbar Kompis: civ4.ini = 2056, ingen port forward i router Er det slik du mener ?
karl hungus Skrevet 6. september 2006 Forfatter Skrevet 6. september 2006 You can setup another Civ4 communication port in C:\Documents and Settings\UserName\My documents\My Games\Civilization 4\CivilizationIV.ini Just look for 2056 and change it to 2057 on one computer and 2058 on another, then setup forwadring rules on router. Another way to do this is to add the command -port 2056 in the path of the program shortcut on your desktop. This will assign a specific port to each machine. Then check the local LAN IPs of each machine, and forward the correct port to the correct IP on your router. Obviously, you change the command to -port 2057 for the other machine. 6812851[/snapback] Har du fått et tilsvarende oppsett til å virke ?
JohndoeMAKT Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Det er slik jeg også forsto det ja. Jeg har ikke prøvd dette selv og CIV 4 er avinstallert fra maskinen min. Quotene er resultatet av et søk på google. Har dere forsøkt at alle tre har forwardet porter? Altså også han andre.
karl hungus Skrevet 6. september 2006 Forfatter Skrevet 6. september 2006 det er nettopp det punktet jeg funderer på nå, om ikke kompisen min og burde ha forwarda UDP 2056 i ruteren sin. problemet er at han ikke kan konfigurere ruteren sin selv og at vi er ganske langt fra hverandre...
JohndoeMAKT Skrevet 6. september 2006 Skrevet 6. september 2006 Hva med å sette opp et LAN med Hamachi ?
karl hungus Skrevet 7. september 2006 Forfatter Skrevet 7. september 2006 Hamachi ? Skal google litt. Vi fikk det ikke til i går heller, satser på å få åpnet port UDP 2056 i kompisens ruter i dag.
karl hungus Skrevet 7. september 2006 Forfatter Skrevet 7. september 2006 OK, fant en god artikkel om Hamachi på wikipedia, det ser interessant ut. Jeg risikerer derimot å måtte åpne porter i begge ruterne for at det skal virke, så da er vi like langt. Hvis vi ikke får til PitBoss over directip med alle rutere åpne får vi prøve Hamachi. Takk for tipset i alle fall, Hamachi kan vise seg nyttig i mange tilfeller !
karl hungus Skrevet 9. september 2006 Forfatter Skrevet 9. september 2006 Det ser ut som problemet er nettverksoppsettet til min kompis. Han sitter bak to rutere, hvorav den forste er en Nextgentel-ruter som visstnok ikke kan forwarde porter. Underlig synes jeg, noen som vet ? Vi faar vaere glade til at vi klarer directip mellom vaare to baerbare !
JohndoeMAKT Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 Alt er fantastisk mye lettere dersom vi fAr mer info om routeren enn at den er fra NGT.
Zlash Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 (endret) Jeg tror alle nextgentel ruterne har mulighet for å forwarde porter. Iallefall alle som brukes i privat sammenheng. Bruk telnet fra dos. F.eks "telnet 10.0.0.1" deretter skriver du inn "ngt" som brukernavn og "ChkBid114" som passord. Merk at det er forskjellig passord avhengig av hvilken firmware som ligger på ruteren. Funker ikke passordet over så er det lettest å ringe nextgentel. Oppgi kundeid og spør om admin passordet. Det er det jeg gjør når de fjompene oppdaterer ruteren min uten å si fra . Følg ellers veiledningen på: https://www.nextgentel.com/kundesider/webfa...ex.php?arcid=44 Man kan også åpne portene via http://endring.nextgentel.no men det er litt mer begrensninger på hva man kan gjøre derifra. Endret 10. september 2006 av Zlash
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå