Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Annlegg i russebil. Bygge fra bunnen av.


bobbo_

Anbefalte innlegg

Halla folkens. Nå har vi kjøpt oss en diger Mercedes kassebil som vi skal bruke som russebil. Vi tenkte å hive inn et greit annlegg i den. Trenger dermed endel hjelp fra dere.

 

Vi har endel element liggende, spesiellt mid og sub. I tillegg kan jeg låne et 15" element av brodern. Vi skal bygge kasser selv.

 

Ting jeg luerer på er:

-Hvor kraftig forsterker trenger vi (hvordan finner vi det ut... kanaler, watt, ohm osv.)

-Hvor finner jeg design til kasse. Vet det er mange forskjellige design ute der.

-Hva er fordelene og ulempene med å ha såpass stort element (15").

-Har dere noen gode tips, sider, guider osv?

 

Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i en russebil kan du drite i design på basskasser. De er enten firkantet eller "firkantet" med en skråvegg osv.

 

Da jeg var russ brukte vi en 4x200w forsterker som vi hadde brokoblet mot 2x12" Sony Xplod 2x350W RMS. det funket utmerket det.

 

Ulempene med et 15" element er at det faktisk kan bli for mye bass i forhold til diskant og mellomtone. så jeg anbefaler deg å kjøre på med noen diskant høyttalere. noen 6x9 f. eks..

 

Så var det over til tips. fest alle høyttalere under stolene f. eks. altså bygg kassa inn under stolen. da er mye vanskeligere å stjele element og kasse.

Alt må skrus fast skikkelig og jeg anbefaler faktisk å frese vekk sporet på skruen slik at å ta med seg ting blir virkelig vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg ville uten tvil satset på noen store og effektive PA høytalere. Et slikt element med følsomhet på 99db (les dynabel PA 15") og en diskant som er hornmontert vil gjøre en god jobb til en lav pris. 99db betyr at du spiller 99db med en watt. Noe som gjør at man kan spille meget høyt. Ulempen er at disse krever stor kasse for å spille riktig ,men har dere stor bil så går det nok bra.

 

Å bruke noen elementer til hjemmebruk vil jeg si blir å gjøre det vanskelig for seg selv siden her skal det spilles høyt og da må elementer være effektive.

 

Av forsterkere så finnes det mange utvalg. En ide kunne vært å kjøpt en subforsterker til subene og kjøpt en rimelig forsterker til diskantene. Disse tåler somregel kun 50-75W slik at du ikke trenger allverden med power. Rene klasseD forsterkere til bassene er rimelig så jeg tror dette vil bli en rimeligere løsning enn å kjøpe fullrange forsterkere. 4stk slike basser (1000kr hver) vil gi et formidabelt lydtrykk.

 

Med 4stk så blir det totalt 2000W i effekttålelighet. Med 99db i følsomhet blir det rundt 130db i maksimalt lydtrykk. Her kan du med andre ord overdøve de fleste. Problemet kan kanskje å finne diskant som spiller høyt nok ,men Sammi - SM-110

med en følsomhet på 108db burde klare å holde følge helt til 127db. Men jeg har ikke satt meg inn i disse elementene ,men det høres iallefall ut som noe som er verdt å sjekke ut. Hvis man vil komme opp i 130db på diskantene så kan man bruke 2stk pr høyttaler. Evt bruke 1stk 15" i hver høyttaler og dette diskanthornet. 126db før roomgain burde iallefall gi varige hørselskader uten problemer for alle i umiddelbar nærhet. Da trenger man heller ikke et eget kraftverk. Denne løsningen vil bli rimelig og dere får nok solgt dem etter russetiden uten noe særlig tap.

 

En dbmåler til 700kr trenger dere også for å være sikker på at man får en mest mulig flat frekvenskurve. Man justerer forsterkerne separat og kjører sinustoner på dem for å sikre at alle toner blir spilt omtrent like høyt. Men med kun 1stk 15" og diskanthornet så kommer jo også muligheten for å bruke 1stk forsterker inn igjen.

 

Skal ampene være 230V (eget agregat) eller 12V? Hvis de er 12V kan en DY1702 fra dynabel til 2200kr være aktuell. Har en slik selv og synes den gjør en god jobb. Dere trenger jo en til hver kanal.

 

Samt 1farad kondensator. Og helst ekstra batteri og bedre dynamoer i bilen.

 

Du har en god jobb forran deg ;)

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Nå spørs det hvordan bass du vil ha. Om du vil ha trøkk eller dypbass. Nå vet jeg ikke hvordan element du har ,men du har vell F-serien fra ljudia? (de "blanke"). http://www.annonse.no/pictures/classified/128929_1.jpg

 

Husker ikke databladet på disse ,men disse har en lavere følsomhet enn dette PA elementet jeg snakker om over ,men du vil ikke få så mye dypbass ,men du vil få vesentlig mer trøkk ut av dynabel elementet. Nå har jeg ikke databladet til elementet forran meg (de selger det tydeligvis ikke på ljduia lenger) har 93db i følsomhet.

 

Om dette er målt med 2.83V eller 1w/1m vet jeg ikke ,men hvis det er målt ved 2.83V så får du samme effekten som hvis du ville kjøpt et MGR element på mer enn 1500W. Du vil få 3ganger så høyt lydtrykk (mattematisk) ,men det vil "kun" oppleves dobbelt så høyt.

 

Er det mål ved 1w/1m så vil du kun få 7db høyere ,men det betyr med andre ord at lydtrykket er mer enn doblet.

 

 

Hvor stor kasse det vil ha vet jeg ikke siden jeg ikke har datablad på elementet. Du kan bruke winisd (google it) hvis du vil finne anbefalt kasseløsninger

 

Men hva er følsomheten til dette elemtent? Er det noen som har datablader?

 

Fjernet IMG tag så ingen blir sure

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Jo ,men nå spørs det om du får det i 90liter kasser. Nå synes jeg at jeg gjør veldig mye av arbeidet selv ,men ok. Bruker du en 90liters lukket kasse vil du får -3db på 60hz

 

Disse trivest best å store bassreflekskasser hvor de virkelig kommer til sin rett. Bare se på dette enkle bildet jeg la opp her:

 

http://i13.photobucket.com/albums/a265/cfd...e/dynabelpa.png

 

Fjernet img tag så ingen blir sure.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...