Gå til innhold

bygging av pc til bestefar


Anbefalte innlegg

hei,

jeg lurer på om denne pcen kunne passe til min bestefra som skal få denne til bursdagen. Han kommer bare til å bruke den til surfing, skriving og kanskje han får digitalkamera en dag. viss det er noen ute som mener de har et bedre oppsett så må de komme med det. kjøper windows xp et annet sted. conroe må han ha! og skjermkort med passiv kjøling. total pris må være under 8500 kr.

 

 

Takker for alle svar!

 

 

EDIT: inkl skjerm!

 

EDIT:leste retningslinjer for emne felt:S får litt angst når det er strenge moderatorer ute å går.

 

 

Mer EDIT: linken blir feil ettersom jeg har forandret min handlevogn

Endret av åousky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har solgt PC til endel eldre mennesker og her er det bare å stikke fingern i jorda og se hva som bør prioriteres.

Det som teller over alt annet er stabilitet.

Deretter er det skjermen, da synet svikter med økende alder.

En god 19" vil nok gjøre susen vil jeg tro.

 

På bakgrunn av dette ville jeg utelukka sjølmekkPC'er med en gang da en er ute å kjøre med elektronikken med en gang om en ikke jorder seg skikkelig og er sikker på 100% kompabilitet mellom komponentene.

Har sett mange "gode" sjølmekkoppsett stå på repbenken etter etpar måneder med HW konflikter og problemer med ustabilitet grunnet slamsete bruk av jordingslenke, minst mulig feilkildeer er en fordel om en skal maksimere stabiliteten :)

Integrert grafikkort holder i lange baner, han skal jo ikke stte og spille og ergo trenges ikke noe annet.

 

Det jeg anbefaler er.

 

Stasjonær: HP dx2200

 

Garantien som gølger med er også verdt å merke seg:

 

"Standardgaranti på 1-1-1 med 1 år på stedet og 1 år service neste arbeidsdag for deler og arbeid. Betingelser og vilkår varierer etter land og modell. Visse restriksjoner og utelatelser gjelder" Men i Norge får en standard 1-1-1 support :)

 

HP er knallfine på support og skulle mot formodnig noe skje er de på pletten neste dag.

 

Skjerm: SAMSUNG 920N 19"

 

Ypperlig skjerm, Samsung lager meget stø saker :)

 

Tilsammen kommer dette på ca 6850 ferdig levert og da har han en knallgod PC som vil holde lenge til hans bruk. Ytelsene skulle det ikke stå på, har satt opp etpar av disse og sammenligna med sjølmekkPC'er som på papiret skulle vært mye kjappere - noe de av en eller annen grunn ikke var.

 

Det er nå min anbefaling :)

Lenke til kommentar

Forstår godt at bestefar vil ha orntlig pc! Orntlig full size tastatur blandt annet! Syns kanskje det var en litt voldsom pc for bestefar... :hmm: Kunne jo bare putta på et bedre skjermkort, så kunne bestefar trent sin über-micro :D Men hvis han må ha conroe (imponerende så godt han følger med på cpu trendene :!: ) så er det nok en god pakke den du har satt opp ;) .

Lenke til kommentar

ja den pcen så bra ut, office er inkl, koster jo 1000kr for office. Er det noe vits i å kjøpe 512 mb ekstra ram? Vet at det er en helt sinnsyk forskjell på 256mb ram og 512 mb, så lurer på om det er slik forskjell mellom 512 og 1gb(har 2 gb her*skryteskryte*).

 

cpuen støtter hyper thre... greier, det vil si at ytelsen ligner litt på en dual core? takker for fint svar jalla!:D

 

Og det med hardware konflikter er vel ikke noe vanlig fenomen på en pc, har bygd min pc(se i profil) og den funger helt supert. Den har faktisk aldrig klikket seg til restart før(bare i sammenheng med overklokking)!

 

Og pcen du jalla linker til er "ikke på lager".

Lenke til kommentar

Og seff vet ikke bestefar hva en cpu er for noe. Jeg bare mener han må ha en dual-core fordi jeg(litt mer erfaren bruker) merker stooor forskjell på min og andre pcer uten dual core. denne pcen skal vare minst i 5 år. Jeg skal bli hans personlige pc hjelp(penger i potten). jeg synes bestafar skal kjenne følelsen av en rask og god pc! Og jeg er litt el intresert så jeg koser meg når jeg setter sammen en pc. Så var litt skuff det med at det er best med ferdig bygde pcer:P

 

 

 

EDIT: bestefar trenger ikke et skjermkort nei, men fant ingen med innebygd løsning.

Endret av åousky
Lenke til kommentar

Du vil nok merke forskjellen mellom 512 og 1024. Men det kommer jo helt ann på hva den bestefaren din har tenkt og gjøre. Skal han ha oppe ET internett explorer vindu eller firefox eller hva han kommer til og bruke. Og noen småprogramm som viruskontroll. Eller skal han være skikkelig pro som kopierer bilder, surfer internett, installerer noe, osv osv, og kjører en haug programmet så burde han ha 1024...

Om du er lur kjøper du 1024 for og være på den sikkre siden, dessuten så går teknologien fort. Og om en 3-4 år så er det og ha 512 ram galskap!

Lenke til kommentar

Pcen skal stå i stuen så den må være stille som en mus! har jo skjermkort uten vifte å greier. den skal bli super stille! og den psuen er rimelig stille. lurer på om jeg skal kjøpe 300 eller 350 watt utgaven av den psuen.

 

 

 

EDIT: nettopp stianiquniez!

 

EDIT: Er flink med hardware må jeg absolutt si. Er rimelig kvalifisert til å bygge.

Endret av åousky
Lenke til kommentar

Det er nå flere som har DX2200 på lager.

Bare å søke på varenummeret;EU282ET på prisguiden det :)

 

Jobber som du kanskje har forstått med PC'er daglig og har nok belegg for å uttaler meg mhp hva som holder mål over tid, ser jo hva som havner på rep. og det er Elkjøpvarer og hjemmemekk ;)

 

Stillegående sa du? Joda, absolutt, en siste tweak vil være ekstra store gummiføtter.

 

Evt. oppgraderinger kan du trygt ta ved behov, det er ikke vits i å kjøre overkill fra dag 1.

 

Lykke til, hva du nå ender opp med, håper betefattern din blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

Personlige erfaringer med ferdige pcer er elendig. Det tar hundre år og fikse problemet. Og det følger som regel med en masse crapp du aldri kommer til og få bruk for...

 

Om du har peiling på pc så skal det ikke være noe problem og hjelpe han. Bestefaren min hadde noen få problemer med pc. Jeg lærte han virusprogrammet og ad-aware. Og siden har jeg hørt lite fra han. Det største problemet ligger jo i at pc en krasjer..

 

Du gjør som du selv vil, og jeg håper også at bestefaren din blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

Hvis det bare er surfing og skriving som du sier din bestefar skal bruke maskinen til, så syns jeg absolutt du overdimmensjonerer maskinen hans.

Han har jo bare behov for en som kan kjøre XP og office pakken.

 

Hvorfor heller ikke bare nøye deg med en billig enkel kjerne prosessor og få prisen for hele pakka ned mot heller 5000,-

 

Den bruken din bestefar har tviler jeg på vil endre seg noe vesentlig i fremtiden, så dermed heller (synd å si) kjøpe en elkjøp maskin. Han trenger stabilitet og varighet, ikke mye kraft.

Lenke til kommentar

søkte i prisguide og absolutt ingen hadde den pcen på lager, alle var ubekreftet og ikke på lager. Skal jeg kjøpe på elkjop må jeg ha finnlandshette på. Fordi nå har jeg frarådet alle venner til å kjøpe der. Hva med at jeg bygger en billigere pc da?(gir aldrig opp håpet).

 

 

 

 

EDIT: hva med dette oppsettet?

 

 

Ops link funker ikke riktig. jobber med saken

 

alt er likt utenom at cpuen er byttet til am2 3500+,f/s350W, og hk er ECS NFORCE4M-A (V1.1) koster nå billigste pris: 5600 inkl skjerm

Endret av åousky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...