Gå til innhold

Div trøbbel med Asus P5W DH Deluxe


Aetius

Anbefalte innlegg

Oppsett:

Asus P5W DH Deluxe, vannkjølt NB, BIOS v1201

E6600 @ 3.6 GHz, vannkjølt

2x OCZ 1024MB Platinum XTC PC2-8000 (5.5.5.15)

Thermaltake 680w PSU

 

Problem nr en:

Jeg får ikke minnet til å kjøre på 1000 MHz uansett timings. Beste jeg har fått til er 600 MHz på 3.2.3.9

 

Problem nr to:

Jeg har seks harddisker koblet til og en DVD-brenner, men HK finner kun fem av diskene og ingen DVD-enhet. Dette gjelder både BIOS og programmer som f.eks Partition Magic og Everest.

 

Noen som har løsningsforslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har bestillt samme HK, så er litt interessert.

 

Du kjører jo prosessor på 3600 MHz. Multiplier er vel 9, så dette gir jo 400 MHz FSB. RAM er jo derfor minst 400 (800) ved dette oppsettet. Husk at RAM kjører dobbelt av FSB ved 1:1. Prøv å kjøre ned multiplier og øke FSB for å finne maks RAM hastighet. Husk å sette rett spenning på RAM (2.1v?)

 

Når det gjelder HD/DVD problemene vet jeg ikke hvordan dette er koblet til. Dersom DVD og en HD er P-ATA kan det jo tenkes at du har noe master/slave tull. Trenger flere opplysninger om oppsett.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har bestillt samme HK, så er litt interessert.

 

Du kjører jo prosessor på 3600 MHz. Multiplier er vel 9, så dette gir jo 400 MHz FSB. RAM er jo derfor minst 400 (800) ved dette oppsettet. Husk at RAM kjører dobbelt av FSB ved 1:1. Prøv å kjøre ned multiplier og øke FSB for å finne maks RAM hastighet. Husk å sette rett spenning på RAM (2.1v?)

 

Når det gjelder HD/DVD problemene vet jeg ikke hvordan dette er koblet til. Dersom DVD og en HD er P-ATA kan det jo tenkes at du har noe master/slave tull. Trenger flere opplysninger om oppsett.

6797098[/snapback]

 

Satt på nettcafè, så jeg hadde ikke tid til å påpeke at HK automatisk kjører med divider på 4:3 FSB:RAM. setter jeg til 800 MHz manuelt, dvs 1:1, starter ikke maskinen. Selv om jeg kjører vMem opp til 2.3v, dvs max jeg kan og fremdeles beholde garantien, endrer det ingen ting.

 

Hva harddiskrene angår, så er den delen løst. En kombinasjon av brudd på SATA-kabelen som kom med kortet, og n00b master/slave-feil fra min side. Flaut.

 

Timingene jeg nevnte var forresten en tanke stramme etter at jeg fikk kontakt med de resterende harddiskene, så jeg måtte løsne til 3.3.3.10, men det har ikke rare effekten på ytelsen anyway.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er ingen ekspert på dette. Vil anbefale disse sidene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=599506&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=608747

 

Jeg tror du tenker omvendt på denne divideren. 4:3 er egentlig overklokking av RAM i forhold til FSB (400 FSB gir 1066 RAM). Jeg har selv lett etter HK som kan kjøre en lavere frekvens på RAM enn FSB, men har kommet frem til at dette ikke lar seg gjøre med Intel (chipset). Har erfaring fra AMD, og der er dette vanlig. Noen får rette på meg hvis jeg sier noe galt her.

 

Jeg ville ha oppdatert bios til siste versjon,sjekket innstillinger i bios igjen, kjørt allt manuellt med 1:1 og stillt en lav multiplier for å finne maks for RAM. Sjekk ved hjelp av Memtest. 1:1 vil vel si at RAM skal kjøres å 266 MHz.

 

Synes det er utrolig merkelig at det ikke funker på 1:1. De aller fleste ser ut til å få problemer på alle andre dividere enn 1:1.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg er ingen ekspert på dette. Vil anbefale disse sidene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=599506&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=608747

 

Jeg tror du tenker omvendt på denne divideren. 4:3 er egentlig overklokking av RAM i forhold til FSB (400 FSB gir 1066 RAM). Jeg har selv lett etter HK som kan kjøre en lavere frekvens på RAM enn FSB, men har kommet frem til at dette ikke lar seg gjøre med Intel (chipset). Har erfaring fra AMD, og der er dette vanlig. Noen får rette på meg hvis jeg sier noe galt her.

 

Jeg ville ha oppdatert bios til siste versjon,sjekket innstillinger i bios igjen, kjørt allt manuellt med 1:1 og stillt en lav multiplier for å finne maks for RAM. Sjekk ved hjelp av Memtest. 1:1 vil vel si at RAM skal kjøres å 266 MHz.

 

Synes det er utrolig merkelig at det ikke funker på 1:1. De aller fleste ser ut til å få problemer på alle andre dividere enn 1:1.

6799930[/snapback]

 

Takk for tilbakemelding, selv om trådene du anbefaler har jeg selvsagt les fra begynnelse til slutt for lengst.

 

Hva divider angår så har ikke dette kortet dividere som vises 4.3 etc, det er det bare jeg som skriver. I BIOS får man opp valget mellom 600 MHz, 800 MHz, 1000 MHz, etc. Jeg kjører FSB på 400 MHz og CPUz etc oppgir at minnet da kjører på 300 MHz, dvs 600 totalt. CPUz oppgir også at SPD for mine brikker er 500 MHz, som skal være riktig.

 

BIOS er forlengst oppdatert til siste versjon, som kom ut for en knapp uke siden.

 

EDIT: Snakket med en representant for OCZ som fortalte at Asus P5W DH Deluxe har et problem med dividere når FSB er over ca 370. Jeg har testet, og det ser ut til å stemme.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...