Gå til innhold

går det an å ha to 3 opprativsystem.


wil

Anbefalte innlegg

jeg fant ikke på noen serlig bra overskrift, men.... hvis man f. eks kjører windows 2000, 98, og linux Red Hat 8.0, og når man installerer disse 3 opprativsystemene, så kommer de 2 windows systemene i en windows katalog i bootloaderen, mens red hat er som vanlig. det jeg lurer på om man kan gjøre det slik at man for de 3 på samme liste. dvs. at man for widnows 2000, 98 og Red Hat på samme liste i bootloaderen.

 

Håper noen forstod det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

det jeg lurer på om man kan gjøre det slik at man for de 3 på samme liste. dvs. at man for widnows 2000, 98 og Red Hat på samme liste i bootloaderen.

===============================

 

Problemet her ligger (som vanelig) hos Micro$oft, og består i at alle windows installasjoner insisterer på å bruke første partisjon på første disk for å starte opp. For å komme rundt dette må vi "jukse" litt.

 

Vær oppmersom på at jeg ALDRI har gjort dette selv, og jeg VET IKKE om det fungerer, men jeg tror det vil virke.

 

Dette trenger du:

- Windows 98

- Windows 2000

- Linux

- Partition Magic eller liknende, snillt, partisjons program

- Muligens bootmagic

 

Det første vi gjør er å lage en partisjon som vi installerer Win98 på.

Når det er installert fyrer vi igang partition magic og flytter denne partisjonen lenger inn på disken.

Deretter lager vi en partisjon som vi installerer Win2K på. Nå vil du i teorien ikke kunne starte Win98 da Win2K ikke fant den på første partisjon på første disk.

Så fyrer vi opp partition magic igjen og flytter denne partisjonen lenger inn på disken og lager en ny ext2 partisjon (100~200 megabyte)

 

I linux installasjonen så angir du det som nå er /dev/hda1 som boot, /dev/hda2 som Win2K og /dev/dha3 som Win98.

 

Jeg er ikke sikker på om dette virker fordi lilo muligens må skjule Win2K partisjonen for at Win98 skal fungere. Dette vet jeg ikke om den kan, men boot magic som følger med partition magic kan dette.

 

 

Som sagt, om dette virker så er du heldig, hvis det ikke virker så virker det ikke, og jeg kan ikke se noen annen måte å få det til på.

 

I alle tilfelle, om du prøver dette, så vil jeg ha beskjed på [email protected].

 

Håper dette hjelper

 

 

-Terje "BlueEAGLE" Monsen

Lenke til kommentar

Det enkleste og som jeg har gjort noen ganger, er å innstallere windows98 først på boot disken din, C disken. Deretter innstallerer du Windows2000 på en annen disk. Denne er valgfri.

 

Til slutt kommer man til linux. Sånn jeg har gjort det er å innstallere linux og lilo bootloader på en partisjon og ikke velge å innstallere noen boot loader på Master boot record. Man booter så opp med floppy disk, kopierer boot sectoren på linux partisjonen til en fil og legger denne inn i boot.ini fila på C partisjonen. Da vil man få opp en windows boot meny som ligner på dette:

 

Windows98

Windows2000

Linux

Lenke til kommentar

jeg holdt på å tenkte litt å da, lurer jeg på nå har jo jeg instalert windows systemene, og linux allerede, og jeg bruker grub mener jeg. er det ikke en instilling i linux bootloaderen som gjør at man kan sette opp alle operativsystemene, på en liste. jeg kom nettopp på en annen løsning, men da må jeg installere linux, på nytt. om det går an å installere linux ut bootloader. men da kommer jo linux i samme liste som windows ikke omvendt.

 

håper på svar på disse løsningene, om det går eller ikke.

 

PS: håper dere forstår hva jeg har skrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...